laillinen tieliikennemönkijä (?)
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Ei tässä mielestäni kukaan ole vielä tulistunut. Kyllä sä sitten huomaat, kun joku oikein hihat polttaa. Ja jos nyt joku on sulle YV:n laittanu, niin vastaa takaisin vaan.
Palstalle mahtuu montaa sorttia ja hyvä niin. Marttyyreitä täällä on uhkaksi asti, mutta osa tullut takaisin ja ihan hyvillä mielin vastaanotettu. Osa sitten taas ei.
Mönkijä on perskeleen vakava asia, jos joku sen homman meinaa multa riistää, mutta muutoin se riemastuttaa aivan suunnattomasti. Viikonloppunakin, vaikka olosuhteiden takia ajoin vain piikkistä Jammua lasten iloksi. Stigat tuli iloisesti perässä.
Palstalle mahtuu montaa sorttia ja hyvä niin. Marttyyreitä täällä on uhkaksi asti, mutta osa tullut takaisin ja ihan hyvillä mielin vastaanotettu. Osa sitten taas ei.
Mönkijä on perskeleen vakava asia, jos joku sen homman meinaa multa riistää, mutta muutoin se riemastuttaa aivan suunnattomasti. Viikonloppunakin, vaikka olosuhteiden takia ajoin vain piikkistä Jammua lasten iloksi. Stigat tuli iloisesti perässä.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- Tracks
- Viestit: 1291
- Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
- Mönkijä:: canam 650 max
- Paikkakunta: Leppävirta
Nyt kaikki viritykset peliin. Ensiviikolla alkaa tehotarkastus kamppanja.
Päätetään vaan kuka juristi otetaan käräjille sitten puolustamaan meitä yhteiskunnan pahimpia rikollisia.
Tuntuu vaan siltä, että tässä suomenmaassa on paljon suurenpia rikoksia selvittää, kuin kytätä isojen ja mönkijöiden virityksiä.


Tuntuu vaan siltä, että tässä suomenmaassa on paljon suurenpia rikoksia selvittää, kuin kytätä isojen ja mönkijöiden virityksiä.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Noista alitehoisista peleistä...korjatkaa jos olen väärässä, mielestäni seuraavat tieliikenteeseen rekisteröidyt pelit eivät kulje ilman kuristusten pois-ottoa tai välitysten muuttamista 80km/h todellista gps nopeutta :
- Kymco, kaikki mallit
- Linhai, kaikki mallit
- Polaris, kaikki mallit
- Can-Am, kaikki mallit
- Loncin, kaikki mallit
Tai jos kulkeekin, niin se 80km/h saadaan juuri ja juuri gps:ään tasaisella, mutta ylämäkeen vauhti sitten jo tippuukin alle tuon. Harva kuitenkaan viitsii luukuttaa pitempiä matkoja kaasu pohjassa.
Ei se 15kw ole oikeasti paljon.
- Kymco, kaikki mallit
- Linhai, kaikki mallit
- Polaris, kaikki mallit
- Can-Am, kaikki mallit
- Loncin, kaikki mallit
Tai jos kulkeekin, niin se 80km/h saadaan juuri ja juuri gps:ään tasaisella, mutta ylämäkeen vauhti sitten jo tippuukin alle tuon. Harva kuitenkaan viitsii luukuttaa pitempiä matkoja kaasu pohjassa.
Ei se 15kw ole oikeasti paljon.
-
- 3WD
- Viestit: 111
- Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15
Älä deeäxär ota palkokasvin siemenieä ylähengitystiehyeisiin vaikka välillä kyseenalaistankin asioita ja kirjoittajan esiintuomia asioita
Samoilla linjoilla olen siinä suhteessa että tehoja olisi oltava sen verran että normiliikenteessä pysyisi mukana eikä tartteisi olla tien tukkeena.

Meinasin pudota penkiltä kun ton lukaisinajoin saakeli ojaan tuossa ruokikselta tullessani. lähti sentään ehjänä ylös. housut täynnä lunta. että kutistu kikkeli lumessa pieneksi. pah - se olikin tupakintumppi...siellä sen allahan se kikkeli olikin...(puh)



Samoilla linjoilla olen siinä suhteessa että tehoja olisi oltava sen verran että normiliikenteessä pysyisi mukana eikä tartteisi olla tien tukkeena.
Kylätason mönkijäkuski
Koitappa vaikka lukaista tieliikennelakia, sieltä tyypitysten osiolta. Ei lienen helpointa mahdollista luettavaa, mutta varmasti tulee selväksi.Kymco mx-er 125 kirjoitti:Voisko joku joka tietää, laittaa vaikka linkkiä mistä selviää, että tuota tehoa ei todellakaan saa nostaa (jos se jää alle 15kw). Olis kiva lukea se ihan alkuperäisestä lähteestä. Kiitti.
Painettu kirja lienee helpointa saada käsiin. Kysy kirjastosta.
l Kipu on vain tunne l
-
- 3WD
- Viestit: 111
- Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15
En todellakaan ole näiden muutosasioiden asiantuntija mutta tässä mitä itse äkkiä sain selville, korjatkaa ihmeessä jos olen ymmärtänyt väärin.
Löysin AKEn sivuilta oli seuraavaa. l7e ajoneuvon tehon/moottorin muuttamisesta en löytänyt erikseen mitään, mutta mopon ja moottoripyörän muutokset löytyy tosta moottorin osalta http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aminen.htm
Tossa puolestaan todetaan että "Muutoskatsastuksessa sovelletaan tällöin autojen moottorinvaihdosta annettujen säädösten ja ohjeiden periaatteita ja rajoituksia." Siitä puolestaan kerrotaan tässä linkissä http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aminen.htm
Jossa todetaan mm. seuraavaa:
"Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.
Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.
Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan."
Ainakin siis autoon saa tehdä noita edellä mainittuja muutoksia ja kai nuo autotkin on "tyypitetty" tietyn tehoisiksi koska rekisteriotteissa tehot on merkitty. Poikkeaako L7e ajoneuvo tältä osin autosta tai moottoripyöristä? Jos poikkeaa niin olis kiva tietää missä se on sanottu? Tämä ei oo mitään piruilua vaan yritän ottaa asiasta selvää.
Löysin AKEn sivuilta oli seuraavaa. l7e ajoneuvon tehon/moottorin muuttamisesta en löytänyt erikseen mitään, mutta mopon ja moottoripyörän muutokset löytyy tosta moottorin osalta http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aminen.htm
Tossa puolestaan todetaan että "Muutoskatsastuksessa sovelletaan tällöin autojen moottorinvaihdosta annettujen säädösten ja ohjeiden periaatteita ja rajoituksia." Siitä puolestaan kerrotaan tässä linkissä http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... aminen.htm
Jossa todetaan mm. seuraavaa:
"Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.
Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.
Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan."
Ainakin siis autoon saa tehdä noita edellä mainittuja muutoksia ja kai nuo autotkin on "tyypitetty" tietyn tehoisiksi koska rekisteriotteissa tehot on merkitty. Poikkeaako L7e ajoneuvo tältä osin autosta tai moottoripyöristä? Jos poikkeaa niin olis kiva tietää missä se on sanottu? Tämä ei oo mitään piruilua vaan yritän ottaa asiasta selvää.

Taitaa olla suomalainen lainsäädäntö hieman jälkijunassa tässä asiassa
Mutta kun niitä viri vehkeitä rupeaa liikenteestä, katsastus konttoreilta ja onnettomuus tutkinnan kautta löytymään, keksii kyllä tie ja liikenneministeriö
omia lääkkeitä tähän asiaan. Ja jokainenhan sen arvaa että miten siinä käy...


Mutta kun niitä viri vehkeitä rupeaa liikenteestä, katsastus konttoreilta ja onnettomuus tutkinnan kautta löytymään, keksii kyllä tie ja liikenneministeriö
omia lääkkeitä tähän asiaan. Ja jokainenhan sen arvaa että miten siinä käy...
-
- 3WD
- Viestit: 111
- Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15
Joo tekstissä tosiaan oli kyse nimenomaan autoista.
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että jos L7e luokkaan ei sovelleta näitä ehtoja joita sovelletaan autoihin tai mopoihin ja moottoripyöriin, niin mitä ehtoja niihin sitten sovelletaan?
Maalaisjärjellä ajateltuna olis luonnollista ajatella, että tehoja voi muutta kunhan ne ei ylitä sitä 15kw mutta ainahan tuo maalaisjärki ei ole sama kuin suomen laki...
Olisi kyllä kiinnostavaa saada kiinni joku henkilö joka osaisi vastata näihin kysymyksiin. Mistähän sellaisen viranomaisen löytäis...
Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, että jos L7e luokkaan ei sovelleta näitä ehtoja joita sovelletaan autoihin tai mopoihin ja moottoripyöriin, niin mitä ehtoja niihin sitten sovelletaan?
Maalaisjärjellä ajateltuna olis luonnollista ajatella, että tehoja voi muutta kunhan ne ei ylitä sitä 15kw mutta ainahan tuo maalaisjärki ei ole sama kuin suomen laki...

Olisi kyllä kiinnostavaa saada kiinni joku henkilö joka osaisi vastata näihin kysymyksiin. Mistähän sellaisen viranomaisen löytäis...

Viimeksi muokannut Kymco mx-er 125, 06 Helmi 2007 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Tasan tarkkaan ei tiedä kukaan.Sen verran uus juttu koko l6e ja l7e etteivät varmasti ole ajantasalla. Esim vakuutusyhtiötkin ihan pihalla kun eivät tunne edes kyseisiä ajoneuvoluokkia(mitä, onko se joku mopo vai?maastomönkijä,moottorikelkka).Noh se nyt on eri asia, mut kumminkin.Säädöksiä tehdään ja niitäkin hammasta purren(ennen EU:seen liitymistä olis pidetty hulluna jos olis sanonut että mönkkäreillä saa joskus oikeesti ajella teillä ja kaduilla).Ihan sama kuin nämä ulkomailta tuotojen autojen veromaksut(kerpele alkaa keittää ku ajatteleekin) alku aikoina.Naurettiin päin naamaa et ethän sä nyt tommosta voi tuoda ja kilpiin et saa ainakaan ikinä!
Joo,joo paukkuu vähä OT:si mut ei maha mittään.Poistakaa/siisrtäkää jos siltä tuntuu.

Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Villi veikkaus olisi Ajoneuvohallintokeskus eli AkeKymco mx-er 125 kirjoitti: Olisi kyllä kiinnostavaa saada kiinni joku henkilö joka osaisi vastata näihin kysymyksiin. Mistähän sellaisen viranomaisen löytäis...
http://www.ake.fi/AKE/Yhteystiedot/
tekniset.saadokset@ake.fi