laillinen tieliikennemönkijä (?)
tuolla se lukee :
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021244
4 luku 25 pykälä
Ajoneuvolain 61 §:n 2 momentissa tarkoitetuksi ajoneuvon tilapäiseksi tai vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan seuraavia muutoksia vähäisemmät muutokset:
g) ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos;
h) ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos tai täydennys niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen;
Eli tuon mukaan saa muuttaa tehoja, mutta täytyy muutoskatsastaa.
Alkupuolella on sanottu mitä ajoneuvoluokkia tuo koskee.Uskoisin et vaatii kuitenkin dynolapun.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021244
4 luku 25 pykälä
Ajoneuvolain 61 §:n 2 momentissa tarkoitetuksi ajoneuvon tilapäiseksi tai vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan seuraavia muutoksia vähäisemmät muutokset:
g) ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos;
h) ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos tai täydennys niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen;
Eli tuon mukaan saa muuttaa tehoja, mutta täytyy muutoskatsastaa.
Alkupuolella on sanottu mitä ajoneuvoluokkia tuo koskee.Uskoisin et vaatii kuitenkin dynolapun.
tässä annos absoluuttista totuutta:
-auton tai moottoripyörän moottorin muuttamissäädökset ei koske mönkijöitä.
-omaa säädöskokoelmaa ei ole,
-mottoritehon muuttaminen on muutoskatsastettava, jonka tekee käytännössä mahdottomaksi se että asiakkaan tulisi toimittaa todistus siitä että päästömääräykset edelleen täyttyvät(mahdotonta jos ei ole vtt:ssa sukulaisia)
-periaatteessa nosto 15kW mahdollista mutta tuo ed. todistus estää
-moottorin toimintaan liittyvä säätäminen, virtausten korjailu, vioittuneen nokka-akselin hionta. venttilien koneistus jne korjaaminen ei voi olla kiellettyä. jos sen seurauksena teho hiukan nousee niin kiva!
sitten siirrytään tulkinnan puolelle:tapauskohtaisesti:loppua kohti ablsoluuttisen totuuden määrä asteittain pienenee. kun asiantuntemus on kovasti oman mielenkinnon varassa vielä toistaiseksi.
-toimivamman imuilmajärjesttelmän vaihtaminen, esim korotettu nelikoissa,hyväksytyn "tehoputken" = ko. mallille hyväksytty vaihtaminen mennee läpi katsastuksesta ongelmitta.
- jos on yksikaasarisessa kaksi kaasaria pitää puuttua
- suutinmuutokset
- jos on näkyvästi isompi kaasutin pitää puuttua
- liian kovat äänet pitää puuttua
- katalysaattori poistettu puututaan varmasti
- ahtimet, pitää puuttua
- ruiskun vaihtaminen pitää puuttua
- vapaavirtaussuodin muuttaa myös melua, tapauskohtaisesti pitää puuttua.
sitten näihin puututaan jos on otteessa tehot ihan 15 tuntumassa vakiona:
-vapaavirtaussuodin
-dynojet tarra näkyvällä paikalla(hehheh)
-omatekoisen näköisiä osia imu tai pakopuolella
nelikot ja variaattorivehkeet:
voimansiirtojärjestelmä syö tehoa merkittävästi. on vääryys että joudutte tyytymään 15kW:iin. variaattori lähtee äkäseen mutta huipuissa jää.
nämä ovat ajoneuvon rakenteesta johtuvia ominaisuuksia joihin ei apua löydy kuin uusi ajoneuvoluokka perustaen. toivottavasti sellainen saadaan. yrittäkää saada kansallista poikkeusta tuolle vaihtokytkin idealle.ake tyyppikatsastus-puoli voi olla lähtökohta(tai kertatyrmäys)
toivottavasti laadukkailla ja kohtuulliset ajo-ominaisuudet omaaville enduroille saataisiin tyypitys vaikka moottoripyöriksi kun niiden omistajia ei vakkuutumaksutkaan tunnu haittaavan.
mutta myö vanahat ukot haluttas ajeluttaa lapsiamme ja lapsenlapsiamme noilla hissukseen rupsuttavilla mönkijöillä ihan pienillä vakuutusmaksuilla. yksillä määräyksillä nämä tarpeet eivät kaikkien osalta tule tydytetyiksi.
mutta kuten sanotaan, kyllä sopuli sialle antaa! (vai miten se oli)
näiden asioiden läträäminen antaa mulle henkilökohtaisesti tuntumaa siihen millaisia mahdollisia ongelmatapauksia katsastajamme joutuvat sitten käytännössä ratkomaan liukuhihnalla parissa minuutissa . pitäsi vähän kattoa niitä vehkeitä rupeamatta pilkunlemmiskelijäksi ja saada asiakkaan kanssa yhteisymärrys. kiitos kaikile osaanotosta tähän asti.
jätän nyt tästä poies tuo provisoivan tyylin kun en sitä oikein näemmä hallinnut. jatkettan mylläämistä kadulla ja poluilla.
derbissä ei taida toimia tuo sisätilan lämmitin kun satulassa palelti. satulanlämmittimen meinasin hommata, mutta joku sano että se tuntuu kuin olisi pissit housussa, ja tässä iässä sitä tunnetta pitää ja muutenkin varoa. tulin sitte sitikalla.
-auton tai moottoripyörän moottorin muuttamissäädökset ei koske mönkijöitä.
-omaa säädöskokoelmaa ei ole,
-mottoritehon muuttaminen on muutoskatsastettava, jonka tekee käytännössä mahdottomaksi se että asiakkaan tulisi toimittaa todistus siitä että päästömääräykset edelleen täyttyvät(mahdotonta jos ei ole vtt:ssa sukulaisia)
-periaatteessa nosto 15kW mahdollista mutta tuo ed. todistus estää
-moottorin toimintaan liittyvä säätäminen, virtausten korjailu, vioittuneen nokka-akselin hionta. venttilien koneistus jne korjaaminen ei voi olla kiellettyä. jos sen seurauksena teho hiukan nousee niin kiva!
sitten siirrytään tulkinnan puolelle:tapauskohtaisesti:loppua kohti ablsoluuttisen totuuden määrä asteittain pienenee. kun asiantuntemus on kovasti oman mielenkinnon varassa vielä toistaiseksi.
-toimivamman imuilmajärjesttelmän vaihtaminen, esim korotettu nelikoissa,hyväksytyn "tehoputken" = ko. mallille hyväksytty vaihtaminen mennee läpi katsastuksesta ongelmitta.
- jos on yksikaasarisessa kaksi kaasaria pitää puuttua
- suutinmuutokset
- jos on näkyvästi isompi kaasutin pitää puuttua
- liian kovat äänet pitää puuttua
- katalysaattori poistettu puututaan varmasti
- ahtimet, pitää puuttua
- ruiskun vaihtaminen pitää puuttua
- vapaavirtaussuodin muuttaa myös melua, tapauskohtaisesti pitää puuttua.
sitten näihin puututaan jos on otteessa tehot ihan 15 tuntumassa vakiona:
-vapaavirtaussuodin
-dynojet tarra näkyvällä paikalla(hehheh)
-omatekoisen näköisiä osia imu tai pakopuolella
nelikot ja variaattorivehkeet:
voimansiirtojärjestelmä syö tehoa merkittävästi. on vääryys että joudutte tyytymään 15kW:iin. variaattori lähtee äkäseen mutta huipuissa jää.
nämä ovat ajoneuvon rakenteesta johtuvia ominaisuuksia joihin ei apua löydy kuin uusi ajoneuvoluokka perustaen. toivottavasti sellainen saadaan. yrittäkää saada kansallista poikkeusta tuolle vaihtokytkin idealle.ake tyyppikatsastus-puoli voi olla lähtökohta(tai kertatyrmäys)
toivottavasti laadukkailla ja kohtuulliset ajo-ominaisuudet omaaville enduroille saataisiin tyypitys vaikka moottoripyöriksi kun niiden omistajia ei vakkuutumaksutkaan tunnu haittaavan.
mutta myö vanahat ukot haluttas ajeluttaa lapsiamme ja lapsenlapsiamme noilla hissukseen rupsuttavilla mönkijöillä ihan pienillä vakuutusmaksuilla. yksillä määräyksillä nämä tarpeet eivät kaikkien osalta tule tydytetyiksi.
mutta kuten sanotaan, kyllä sopuli sialle antaa! (vai miten se oli)
näiden asioiden läträäminen antaa mulle henkilökohtaisesti tuntumaa siihen millaisia mahdollisia ongelmatapauksia katsastajamme joutuvat sitten käytännössä ratkomaan liukuhihnalla parissa minuutissa . pitäsi vähän kattoa niitä vehkeitä rupeamatta pilkunlemmiskelijäksi ja saada asiakkaan kanssa yhteisymärrys. kiitos kaikile osaanotosta tähän asti.
jätän nyt tästä poies tuo provisoivan tyylin kun en sitä oikein näemmä hallinnut. jatkettan mylläämistä kadulla ja poluilla.
derbissä ei taida toimia tuo sisätilan lämmitin kun satulassa palelti. satulanlämmittimen meinasin hommata, mutta joku sano että se tuntuu kuin olisi pissit housussa, ja tässä iässä sitä tunnetta pitää ja muutenkin varoa. tulin sitte sitikalla.
-
- Tracks
- Viestit: 1291
- Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
- Mönkijä:: canam 650 max
- Paikkakunta: Leppävirta
Cooleri aikaisemmin tuolla heitteli noita rajoitettujen nopeuksia. Tuo 650 outlanderin maxi joka tuossa pihassa seisoo on rajoitettu ja pitää niin ylä- kuin alamäkeen sen vajaa 90 km / h vauhtia. Todellinen gepsin mukaan 86 km / h. Olenkin miettinyt nyt, että lähtisikö luvattomille teille, kun sisäänajokin on suoritettu. Koeajon aikaan oli rajoittamaton ja se hulvaton suorituskyky jäi kaivertamaan tuonne takaraivoon. 

Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
-
- 3WD
- Viestit: 111
- Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15
Todettakoon nyt vielä varmuudeksi sekin, että EN missään nimessä ole älyttömän virittelyn kannalla näiden laitteiden suhteen! Lähinnä kummastuttaa, että jos tehorajaksi on asetettu 15 kw niin miksi olisi laitonta "kutitella" esim. tuollaisesta 7-9 kw laitteesta (joita on aika paljon näissä pienemmissä katuraasereissa "allekirjoittanut") tuo 15kw.
Hämmennetään nyt soppaa vähän lisää!
Deeäksär kirjoitti:
-mottoritehon muuttaminen on muutoskatsastettava, jonka tekee käytännössä mahdottomaksi se että asiakkaan tulisi toimittaa todistus siitä että päästömääräykset edelleen täyttyvät(mahdotonta jos ei ole vtt:ssa sukulaisia)
Onko sulla deeäksär tietoa miksi moottoritehon muutaaminen on muutoskatsastettava mönkijän osalta jos mönkijälle ei kerran ole olemassa omaa säädöskokoelmaa? Mistä siis tämä tieto?
Aiemmin siis laitoin linkit AKEn sivuilta jossa autojen osalta (ja joka, jos oikein ymmärsin
viittasi myös mopoihin ja moottoripyöriin ainakin joiltain osin) , siellä siis todettiin:
"Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.
Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.
Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan."
Tiedän tiedän, että tämä koskee autoja (ja ilmeisesti moottoripyöriä??? vai ymmärsikö joku muu asian AKEn sivuilta jotenkin toisin) mutta olis mielenkiinstoista tietää jos tämä koskee autoja, moottoripyöriä ja mopoja niin mitä sitten sovelletaan mönkijän osalta (jos ei tätä), jos/kun kerran muutakaan säädöskokoelmaa ei mönkijöiden osalta ole (?).
Nuo deeäksärrän loppukaneetit on kyllä kuolettavan hauskoja!!!
Hämmennetään nyt soppaa vähän lisää!

Deeäksär kirjoitti:
-mottoritehon muuttaminen on muutoskatsastettava, jonka tekee käytännössä mahdottomaksi se että asiakkaan tulisi toimittaa todistus siitä että päästömääräykset edelleen täyttyvät(mahdotonta jos ei ole vtt:ssa sukulaisia)
Onko sulla deeäksär tietoa miksi moottoritehon muutaaminen on muutoskatsastettava mönkijän osalta jos mönkijälle ei kerran ole olemassa omaa säädöskokoelmaa? Mistä siis tämä tieto?
Aiemmin siis laitoin linkit AKEn sivuilta jossa autojen osalta (ja joka, jos oikein ymmärsin

"Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.
Moottorin muutoksen seurauksena auton omamassan ja moottorin nettotehon suhde ei kuitenkaan saa alittaa 7,0 kg/kW rajaa.
Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu tai omamassa / moottorin nettoteho –suhde 7 kg/kW alittuu. Poikkeusluvalla hyväksyttyjä moottoreita ei saa muuttaa laisinkaan."
Tiedän tiedän, että tämä koskee autoja (ja ilmeisesti moottoripyöriä??? vai ymmärsikö joku muu asian AKEn sivuilta jotenkin toisin) mutta olis mielenkiinstoista tietää jos tämä koskee autoja, moottoripyöriä ja mopoja niin mitä sitten sovelletaan mönkijän osalta (jos ei tätä), jos/kun kerran muutakaan säädöskokoelmaa ei mönkijöiden osalta ole (?).
Nuo deeäksärrän loppukaneetit on kyllä kuolettavan hauskoja!!!

- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Tuo lausunto ulottuu päästöihin myös L7E koneissa, joten jos muutat konetta ja sen tehoja ja siten virtauksia, sinun tulee todistaa hyväksytyllä tyyppikatsastustoimijalla uudet päästöt ja että ne alittaa tyyppikatsastuksessa mainutut rajat. Näin ollen menee aika kalliiksi, sillä tuo tyyppikatsastaminen ei ole edullista saatikka halpaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 3WD
- Viestit: 111
- Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15
Jaa-a, taidanpa luovuttaa tämän asian suhteen! Menee yli hilseen! 
Onhan tuo aika erikoinen tuo lause "Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu..."
Mikä nyt sitten on ilmeistä että päästötaso muuttuu? (jos sitä ei ole esim. kaasuttimen muuttaminen, venttiilikoneiston ja kanavien muuttaminen...)
Toisekseen, kun luin uudestaan AKEn jutun moottoripyörien osalta niin ymmärsin että pakoputken vaihtaminen vaatii moottoripyörän osalta muutoskatsastuksen...
Taidanpa antaa asian olla, ehkä siihen joskus tulevaisuudessa tulee selvät säännöt.

Onhan tuo aika erikoinen tuo lause "Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu..."
Mikä nyt sitten on ilmeistä että päästötaso muuttuu? (jos sitä ei ole esim. kaasuttimen muuttaminen, venttiilikoneiston ja kanavien muuttaminen...)
Toisekseen, kun luin uudestaan AKEn jutun moottoripyörien osalta niin ymmärsin että pakoputken vaihtaminen vaatii moottoripyörän osalta muutoskatsastuksen...
Taidanpa antaa asian olla, ehkä siihen joskus tulevaisuudessa tulee selvät säännöt.

- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Kyllä "ilmeisellä" tässä tapauksessa tarkoitetaan, nokan, kaasuttimen, putken jne vaihtamista. Sehän on perussyy, miksi Dynojet:n kaltaiset putkat elää. Ilman näitä koneet käy laihalla ja menee päästönormeista läpi, sillä maastolaitteetkin pitää EC-tyypittää ja niissä se päästöraja on olemassa myös. Dynojet:n kanssa ylitetään nämä raja-arvot, mutta kuka valvoo on toinen juttu.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 3WD
- Viestit: 111
- Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15
Ei tossa kyllä ole minusta sitten mitää järkeä tossa lauseessa "Yllä mainitut muutokset eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu..."
Yllä mainittuja asioita olivat siis:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.
Nämä muutokset siis "eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu..." Noh...jos vaihdat kaasarin ja pakosarjan niin muuttuukohan päästötaso?? Melko varmasti. Ja kuitenkin tossa todetaan että eivät edellytä muutoskatsastusta eikä selvitystä moottoriin tehosta.
Vähän samantyylinen lause kun joku sanois että "mopoa voi virittää niin paljon kuin haluaa mutta jos siitä koituu tehonlisäystä tai päästöjen muutosta niin sitten se on kielletty"
On tämä kuulkaa hauskaa tämä lainsäädäntö!
Tai sitten mun luetun ymmärtäminen kaipaa jonkin sortin harjoitusta.... 
Yllä mainittuja asioita olivat siis:
- vaihtamalla kaasutin,
- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),
- muuttamalla sytytyslaitteistoa,
- muuttamalla puristussuhdetta,
- vaihtamalla nokka-akseli,
- muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia
- vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua.
Nämä muutokset siis "eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton päästötaso muuttuu..." Noh...jos vaihdat kaasarin ja pakosarjan niin muuttuukohan päästötaso?? Melko varmasti. Ja kuitenkin tossa todetaan että eivät edellytä muutoskatsastusta eikä selvitystä moottoriin tehosta.
Vähän samantyylinen lause kun joku sanois että "mopoa voi virittää niin paljon kuin haluaa mutta jos siitä koituu tehonlisäystä tai päästöjen muutosta niin sitten se on kielletty"



On tämä kuulkaa hauskaa tämä lainsäädäntö!


Hämmennetääs vielä eli :
Valtioneuvoston asetus
ajoneuvojen hyväksynnästä
Mitä ajoneuvoja tämä koskee :
1. Tämä asetus koskee ajoneuvolaissa (1090/2002) tarkoitetun M-, N-, O-, L ja T-luokan ajoneuvon, moottorityökoneen ja maastoajoneuvon sekä järjestelmän, osan ja erillisen teknisen yksikön tyyppihyväksyntää samoin kuin ajoneuvon rekisteröinti-, kytkentä- ja muutoskatsastusta.
Millloin tarvitsee muutoskatsastaa :
g) ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos;
h) ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos tai täydennys niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen
Miten toimitaan, 26 § :
1. Muutoskatsastuksessa noudatetaan soveltuvin osin 19-22 §:n säännöksiä. Jos ajoneuvon moottori on vaihdettu tai sitä on muutettu, ajoneuvolle suoritetaan lisäksi liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta annetun valtioneuvoston asetuksen 8 §:ssä tarkoitettu pakokaasupäästöjen tarkastus.
8 §
Pakokaasupäästöjen tarkastus
1. Ottomoottorilla varustetulle ajoneuvolle, joka on otettu käyttöön vuonna 1978 tai myöhemmin, sekä dieselmoottorilla varustetulle ajoneuvolle, joka on otettu käyttöön vuonna 1980 tai myöhemmin, suoritetaan pakokaasupäästöjen tarkastus 6 §:n 3 momentissa mainitun direktiivin liitteessä II olevan 8.2 kohdan mukaisesti tässä pykälässä säädetyin poikkeuksin. Pakokaasupäästöjen tarkastusta ei kuitenkaan tarvitse suorittaa kaksitahtimoottorilla varustetulle tai moottoripetrolia polttoaineena käyttävälle ajoneuvolle.
2. Ottomoottorilla varustettujen ajoneuvojen pakokaasupäästöjen raja-arvot ovat seuraavat: ajoneuvon käyttöönottoaika tai moottorityyppi joutokäynnillä vähintään 2000 rpm pyörintänopeudella
OBD:n toiminta CO [%] HC [ppm] CO [%] HC [ppm] lambda
ennen 1.10.1986 - 4,5 1 000 - - -
1.10.1986 tai sen jälkeen - 3,5 600 - - -
varustettu kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla - 0,5 100 0,3 100 1±0,03
EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY mukaisesti (EURO 3 ja 4) tarkastus - - 0,2 100 1±0,03
1.7.2002 jälkeen tarkastus - - 0,2 100 1±0,03
Eli kiteytettynä lyhyesti :
- Noi säädökset koskevat myös L-luokan ajoneuvoja
- pakokaasupäästöistä ei tarvitse mitään VTT:n todistusta jos on muutoksia tehty, katsastuskonttorilla mittaavat päästöt jotka täytyy olla alle raja-arvojen.
Itse ymmärsin sen noin.
Valtioneuvoston asetus
ajoneuvojen hyväksynnästä
Mitä ajoneuvoja tämä koskee :
1. Tämä asetus koskee ajoneuvolaissa (1090/2002) tarkoitetun M-, N-, O-, L ja T-luokan ajoneuvon, moottorityökoneen ja maastoajoneuvon sekä järjestelmän, osan ja erillisen teknisen yksikön tyyppihyväksyntää samoin kuin ajoneuvon rekisteröinti-, kytkentä- ja muutoskatsastusta.
Millloin tarvitsee muutoskatsastaa :
g) ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos;
h) ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos tai täydennys niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen
Miten toimitaan, 26 § :
1. Muutoskatsastuksessa noudatetaan soveltuvin osin 19-22 §:n säännöksiä. Jos ajoneuvon moottori on vaihdettu tai sitä on muutettu, ajoneuvolle suoritetaan lisäksi liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta annetun valtioneuvoston asetuksen 8 §:ssä tarkoitettu pakokaasupäästöjen tarkastus.
8 §
Pakokaasupäästöjen tarkastus
1. Ottomoottorilla varustetulle ajoneuvolle, joka on otettu käyttöön vuonna 1978 tai myöhemmin, sekä dieselmoottorilla varustetulle ajoneuvolle, joka on otettu käyttöön vuonna 1980 tai myöhemmin, suoritetaan pakokaasupäästöjen tarkastus 6 §:n 3 momentissa mainitun direktiivin liitteessä II olevan 8.2 kohdan mukaisesti tässä pykälässä säädetyin poikkeuksin. Pakokaasupäästöjen tarkastusta ei kuitenkaan tarvitse suorittaa kaksitahtimoottorilla varustetulle tai moottoripetrolia polttoaineena käyttävälle ajoneuvolle.
2. Ottomoottorilla varustettujen ajoneuvojen pakokaasupäästöjen raja-arvot ovat seuraavat: ajoneuvon käyttöönottoaika tai moottorityyppi joutokäynnillä vähintään 2000 rpm pyörintänopeudella
OBD:n toiminta CO [%] HC [ppm] CO [%] HC [ppm] lambda
ennen 1.10.1986 - 4,5 1 000 - - -
1.10.1986 tai sen jälkeen - 3,5 600 - - -
varustettu kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla - 0,5 100 0,3 100 1±0,03
EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY mukaisesti (EURO 3 ja 4) tarkastus - - 0,2 100 1±0,03
1.7.2002 jälkeen tarkastus - - 0,2 100 1±0,03
Eli kiteytettynä lyhyesti :
- Noi säädökset koskevat myös L-luokan ajoneuvoja

- pakokaasupäästöistä ei tarvitse mitään VTT:n todistusta jos on muutoksia tehty, katsastuskonttorilla mittaavat päästöt jotka täytyy olla alle raja-arvojen.
Itse ymmärsin sen noin.

-
- 3WD
- Viestit: 111
- Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15
muutoskatsastusvelvollisuus tulee siitä kun rekisteriotteeseen MERKITYT tiedot muuttuvat. teho on merkitty. esim.rengasmuutoksille on annettu lisäksi toleranssi jonka sisällä tätä velvollisuutta ei ole. tehon kohdalla toleranssisaluetta ei ole.
tuo edellisessä liturgiassa esittämäni oli eilen aamuna aken katsastuksen neuvonnasta saamani suomennettu lausunto. älkää yrittäkö itse suomentaa lakitekstiä. ei onnistu meikäläisiltäkään. siksi on neuvonta ja suomennuspalavereja kuukausittain.
tilanne on yksinkertaisuudessaan seuraava (nyt rautalangat käteen kaikki, joko on?)
-jos muuttuu otteessa oleva tieto - muutoskatsastus
-L7e on tyyppihyväksytty ajoneuvo (kokonaisena, ei osakokonaisuuksina)
-tällaista ajoneuvoa muuttaessa on varmistuttava että vähintään hyväksymistaso säilyy samana
-nyt kun muutetaan yhtä osakokonaisuutta, pitäisi tämä saada jyvitettyä ja hyväksytyn tutkimuslaitoksen (esim. vtt. tuv, dekra jne) ko. direktiivin edellyttämin mittausrutiinein todeta että tuo osakokonaisuus täyttää muutettuna vähintään saman tason.
hakekaa nyt herrantähden lisää rautalankaa siellä takarivissä ja sormet pois sen jaanan...
tässä vaiheessa kaikki normaalit mönkijäihmiset ovat jo heittäneet omat rautalankansa keijon päähän ja lähteneet ajeleen...
tuo neuvonnassa vuorossa ollut inssinööri esitti asian näin että jos tällainen todistus ko. ajoneuvolle yksilöitynä saataisiin voitaisiin tehon nosto tuonne 15 kW hyväksyä.
mutta käytännössähän tuo ei toki ole mahdollista (lue on liian kallista) muuten kuin että joku iso maahantuoja alkaa tyypittää vehkeitään tasan 15 jos markkinointitutkimus antaa olettaa että jossain suomea huomattavastu suuremmalla markkina-aluella myynti sitätehden merkittävästi kasvaisi.
tuossa heittelin vähän myös skenaarioita siihen suuntaan mihin tullaan katsastuksessa puuttumaan. tosiasiassa odotetaan kädet ristissä virallisia ohjeita. ennenvanhaan autorekisterikeskuksen aikaan oli satasivuset oppaat "mopon katsastus" , "moottorikelkan katsastus" jne. nyt on lakikirja jossa on viittauksia direktiiveihin joissa on viittauksia E-sääntöihin joissa on viitteitä eta-määräyksiin joissa on viitteitä hetero-yksinhuoltajan runkkaushansikkaiden paikkausohjeisiin joissa on liitteinä alkon hinnasto vuodelta 1972.jos tuossa vaihees vielä muistaa mikä alkuperäinen kysymys oli onkin aika jonglööri. EN OLE! ja hanskatkin on korjaamatta...
perhana unohdin jo mitä kysyttiin, palataan asiaan, pihaan tuli kaksi romaaninaista passatilla joka työntää sinistä savua - molemmista ovista. apuaaaa
tuo edellisessä liturgiassa esittämäni oli eilen aamuna aken katsastuksen neuvonnasta saamani suomennettu lausunto. älkää yrittäkö itse suomentaa lakitekstiä. ei onnistu meikäläisiltäkään. siksi on neuvonta ja suomennuspalavereja kuukausittain.
tilanne on yksinkertaisuudessaan seuraava (nyt rautalangat käteen kaikki, joko on?)
-jos muuttuu otteessa oleva tieto - muutoskatsastus
-L7e on tyyppihyväksytty ajoneuvo (kokonaisena, ei osakokonaisuuksina)
-tällaista ajoneuvoa muuttaessa on varmistuttava että vähintään hyväksymistaso säilyy samana
-nyt kun muutetaan yhtä osakokonaisuutta, pitäisi tämä saada jyvitettyä ja hyväksytyn tutkimuslaitoksen (esim. vtt. tuv, dekra jne) ko. direktiivin edellyttämin mittausrutiinein todeta että tuo osakokonaisuus täyttää muutettuna vähintään saman tason.
hakekaa nyt herrantähden lisää rautalankaa siellä takarivissä ja sormet pois sen jaanan...
tässä vaiheessa kaikki normaalit mönkijäihmiset ovat jo heittäneet omat rautalankansa keijon päähän ja lähteneet ajeleen...
tuo neuvonnassa vuorossa ollut inssinööri esitti asian näin että jos tällainen todistus ko. ajoneuvolle yksilöitynä saataisiin voitaisiin tehon nosto tuonne 15 kW hyväksyä.
mutta käytännössähän tuo ei toki ole mahdollista (lue on liian kallista) muuten kuin että joku iso maahantuoja alkaa tyypittää vehkeitään tasan 15 jos markkinointitutkimus antaa olettaa että jossain suomea huomattavastu suuremmalla markkina-aluella myynti sitätehden merkittävästi kasvaisi.
tuossa heittelin vähän myös skenaarioita siihen suuntaan mihin tullaan katsastuksessa puuttumaan. tosiasiassa odotetaan kädet ristissä virallisia ohjeita. ennenvanhaan autorekisterikeskuksen aikaan oli satasivuset oppaat "mopon katsastus" , "moottorikelkan katsastus" jne. nyt on lakikirja jossa on viittauksia direktiiveihin joissa on viittauksia E-sääntöihin joissa on viitteitä eta-määräyksiin joissa on viitteitä hetero-yksinhuoltajan runkkaushansikkaiden paikkausohjeisiin joissa on liitteinä alkon hinnasto vuodelta 1972.jos tuossa vaihees vielä muistaa mikä alkuperäinen kysymys oli onkin aika jonglööri. EN OLE! ja hanskatkin on korjaamatta...
perhana unohdin jo mitä kysyttiin, palataan asiaan, pihaan tuli kaksi romaaninaista passatilla joka työntää sinistä savua - molemmista ovista. apuaaaa
Tästä olen samaa mieltä, MUTTA:jos muuttuu otteessa oleva tieto - muutoskatsastus
-L7e on tyyppihyväksytty ajoneuvo (kokonaisena, ei osakokonaisuuksina)
-tällaista ajoneuvoa muuttaessa on varmistuttava että vähintään hyväksymistaso säilyy samana.
- tarkoittaako toi hyväksymistason säilyttäminen sitten että esim.vaihdettaessa kaasutin sen tulee olla E-hyväksytty tieliikennekäyttöön.

Tästä olen eri mieltä, koska esim. auton voi "lastuttaa" ilman että tarvitsee tuota VTT:n todistusta päästöistä.Konttorin mittaus pitäisi riittää.-nyt kun muutetaan yhtä osakokonaisuutta, pitäisi tämä saada jyvitettyä ja hyväksytyn tutkimuslaitoksen (esim. vtt. tuv, dekra jne) ko. direktiivin edellyttämin mittausrutiinein todeta että tuo osakokonaisuus täyttää muutettuna vähintään saman tason.