Puukuorma, metsä ja Cana
Puukuorma, metsä ja Cana
Sipaisin uuden karhean Canan ja kärryn kanssa menneenä viikonloppuna metsään hakemaan talven aikana siunaantuneet tuulenkaadot pois. Retki sujui melko hyvin ja seuraavat huomiot ajattelin jakaa, jos vaikka joku niistä jotakin hyötyy.
Vinssi: Metsissä ajelijoille vinssi lienee välttämättömyys ja itsekin jouduin parikertaa varsinkin mäkisissä paikoissa ja ojissa kuorma päällä vinssillä menoa avittamaan. Toinen verraton hyöty ilmeni, kun eräässä paikassa oli kolme tukkipuun kokoista mäntyä kaatunut konkeloon toisiinsa kiinni. Metsurin taidot on sen verran huonot, että ensin meinasin antaa "koko paskan" olla. Jos sinne alle menee, niin niskaan tulee ja henki lähtee. Pään harmaassa mössössä kuitenkin syttyi lamppu ja päätin katkaista uloimman tukin tyven ja sitten vetelin sen vinssillä toisista puista irti. Samoin toinen konkelopuu. Sen verran piukassa oli, että piti kahlehtia mönkkäri peräkoukusta kiinni. Warnissa riitti teho. Ammattimetsuri olisi moista kikkailua varmasti nauranut.
Vetokyky: Positiivisesti olin 400 Canan tehoihin yllättynyt, jos pitoa riitti, tuli noin 2 pinokuution verran tuoretta mäntyä ja kuusta hankalistakin paikoista pois. Viscolukon toiminnassa oli aluksi kovasti opettelua, mutta pikkuhiljaa valkeni, miten sen kanssa ajetaan.
Mitä meni rikki: Toinen eturengas tyhjeni jossakin vaiheessa, ihan tarkkaan en tiedä, kun en heti huomannut. Ilma kuitenkin pysyi renkaassa pumpatessa, joten ilmeisesti rengas oli vääntänyt pois vanteelta jossakin kohdassa ja päästänyt ilmat pois??? Alla carlislen ACT vyörenkaat. Voi olla, että oli ilmanpaineet pielessä? Katteet kolisi aika pahasti risukossa ja luulen, että pohjapanssari täytyis hommata ensi tilassa.
Pakko myöntää, että aluksi epäilin mönkkärin tehokkuutta puunajossa traktoriin verrattuna. Nyt on sanottava, että erityisesti hankalissa maastoissa, joissa ei ole valmiita ajoreittejä traktorille, mönkkäri pärjää hyvin. Kuormat on aika pieniä, mutta toiminta on nopeaa ja ketterää.
LaPa
Vinssi: Metsissä ajelijoille vinssi lienee välttämättömyys ja itsekin jouduin parikertaa varsinkin mäkisissä paikoissa ja ojissa kuorma päällä vinssillä menoa avittamaan. Toinen verraton hyöty ilmeni, kun eräässä paikassa oli kolme tukkipuun kokoista mäntyä kaatunut konkeloon toisiinsa kiinni. Metsurin taidot on sen verran huonot, että ensin meinasin antaa "koko paskan" olla. Jos sinne alle menee, niin niskaan tulee ja henki lähtee. Pään harmaassa mössössä kuitenkin syttyi lamppu ja päätin katkaista uloimman tukin tyven ja sitten vetelin sen vinssillä toisista puista irti. Samoin toinen konkelopuu. Sen verran piukassa oli, että piti kahlehtia mönkkäri peräkoukusta kiinni. Warnissa riitti teho. Ammattimetsuri olisi moista kikkailua varmasti nauranut.
Vetokyky: Positiivisesti olin 400 Canan tehoihin yllättynyt, jos pitoa riitti, tuli noin 2 pinokuution verran tuoretta mäntyä ja kuusta hankalistakin paikoista pois. Viscolukon toiminnassa oli aluksi kovasti opettelua, mutta pikkuhiljaa valkeni, miten sen kanssa ajetaan.
Mitä meni rikki: Toinen eturengas tyhjeni jossakin vaiheessa, ihan tarkkaan en tiedä, kun en heti huomannut. Ilma kuitenkin pysyi renkaassa pumpatessa, joten ilmeisesti rengas oli vääntänyt pois vanteelta jossakin kohdassa ja päästänyt ilmat pois??? Alla carlislen ACT vyörenkaat. Voi olla, että oli ilmanpaineet pielessä? Katteet kolisi aika pahasti risukossa ja luulen, että pohjapanssari täytyis hommata ensi tilassa.
Pakko myöntää, että aluksi epäilin mönkkärin tehokkuutta puunajossa traktoriin verrattuna. Nyt on sanottava, että erityisesti hankalissa maastoissa, joissa ei ole valmiita ajoreittejä traktorille, mönkkäri pärjää hyvin. Kuormat on aika pieniä, mutta toiminta on nopeaa ja ketterää.
LaPa
Can AM 400 XT
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Kuten myös



Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
-
- 6WD
- Viestit: 646
- Liittynyt: 18 Tammi 2006 12:38
- Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- JaMaHi
- 6WD
- Viestit: 711
- Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
- Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
- Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
- Viesti:
Täytyy sanoa että juttu oli hyvä. Otsikko varsinkin näytti niiiiin pahalta... 

Liikaa on sopivasti!!!
http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
-
- 2WD
- Viestit: 38
- Liittynyt: 05 Helmi 2006 10:42
- Mönkijä:: Arctic Cat 550 efi TR
- Paikkakunta: Nivala
Mää oon ainaski huomannut että puunajossa - siis oikeiden kuitupuun ja tukin - ennakkovalmistelu on aina puoli voittoa. Hakee vaan hankaluuksia jos yrittää summassa lyödä täyden kuorman päälle ja sitten vasta katselee reittiä lanssiin.
Kunnolla vaan ajouraa ennakkosuunnittelemaan ja konesahalla pahimpia kantoja lyhemmäksi ja tylsemmiksi. Eipä se niin kiva oo kamelinpaskoja ja pumppua ruveta kesken ajon veivaamaan.
Ja jos enämpi ajaa joltain uralta niin pakkoko sitä on eka kuormalla täyttä yrittää? Vajaalla kuormallakin huomaa heti jos jokin kohta ajourassa vaatii parantelua tai jokin kohta onkin niin paha että täytyy suunnitella uutta reittiä. Eipä oo kiva täyttä kuormaa ruveta purkamaan kun on sen peräsuoli pitkällä kärryyn saanut. Muutenkin maltti on valttia vaikka täytyy sitä välillä uskaltaa hanaakin antaa tiukassa paikassa.
Itse olen nyt jonninverran kuitua ja rankaa ajanut 350BB:llä ja oikein hyvin pelittää.
Puukärrynä on Alajärveltä ostettu telikärry - kääntyvä vetokoukku, irrotettavat kääntyvät karikat ja jatkettava kuormatila.
Kunnon piikkiketjut takasiin täytyy vielä hankkia - se auttaa kummasti varmasti ensi syksyn hirvenvedossakin. Kun lunta tulee ja ojapakat jäätyy niin veto (=lue pito) helpottuu ketjuilla entisestään. (Menihän tuo ilmankin viime syksynä mutta kuitenkin) Mukana kuljetettava jonkilainen ojanylityssilta on tässä kanssa suunnitteilla - meinaan että kyllä kuskikin tahtoo jo kuumentua kun jonkun vasta kaivetun ojitusalueen takaa (parikymmentä ojaa) kun hirvisonnin noutaa jotta...
Kunnolla vaan ajouraa ennakkosuunnittelemaan ja konesahalla pahimpia kantoja lyhemmäksi ja tylsemmiksi. Eipä se niin kiva oo kamelinpaskoja ja pumppua ruveta kesken ajon veivaamaan.
Ja jos enämpi ajaa joltain uralta niin pakkoko sitä on eka kuormalla täyttä yrittää? Vajaalla kuormallakin huomaa heti jos jokin kohta ajourassa vaatii parantelua tai jokin kohta onkin niin paha että täytyy suunnitella uutta reittiä. Eipä oo kiva täyttä kuormaa ruveta purkamaan kun on sen peräsuoli pitkällä kärryyn saanut. Muutenkin maltti on valttia vaikka täytyy sitä välillä uskaltaa hanaakin antaa tiukassa paikassa.
Itse olen nyt jonninverran kuitua ja rankaa ajanut 350BB:llä ja oikein hyvin pelittää.
Puukärrynä on Alajärveltä ostettu telikärry - kääntyvä vetokoukku, irrotettavat kääntyvät karikat ja jatkettava kuormatila.
Kunnon piikkiketjut takasiin täytyy vielä hankkia - se auttaa kummasti varmasti ensi syksyn hirvenvedossakin. Kun lunta tulee ja ojapakat jäätyy niin veto (=lue pito) helpottuu ketjuilla entisestään. (Menihän tuo ilmankin viime syksynä mutta kuitenkin) Mukana kuljetettava jonkilainen ojanylityssilta on tässä kanssa suunnitteilla - meinaan että kyllä kuskikin tahtoo jo kuumentua kun jonkun vasta kaivetun ojitusalueen takaa (parikymmentä ojaa) kun hirvisonnin noutaa jotta...
-
- 2WD
- Viestit: 36
- Liittynyt: 26 Helmi 2007 13:47
- Paikkakunta: Oulu Mönkijä: Polaris Sportsman 500 EFI H.O. -06
Samaa mieltä että suunnittelu olis hyvä, huomasin itse rankametsäs ajaessa. Nimittäin sen et kun ei suunnittele niin työnmäärä kasvaa. Siinä vaihees pääs muutama kirosana ku Polaris jäi mahastaan kiinni kannon nokkaan ja peräkärrys kuorma päällä ...
Ei auttanut vinssi, piti irroittaa kärry, vinssata irti, sahata kanto, peruuttaas takas, laittaa kärry kiinni (eikä tietenkään kuorma tasapainos) ja sit pääs taas eteenpäin. Mut tietty olipas enempi tekemistä! 


Mulla on tuttu metsuri ja tulikaatamaan puuta ja lupauduin jelppaamaan. No lähdin hakemaan hanskoja kun puu oli selvillä mikä pistetään nurin. No tulin autotallista takas jelppaamaan niin puu oli nurin ja karsittuMetsurin taidot on sen verran huonot

Polle ja 50cc pikku turhake,Jaguar,Hiace TBO
Keväällä tuli haettua metsästä n. 20 km3 tukkipuuta ja viimeviikolla ne sahattiin. Sahurilla meni 9 tuntia. Tarkoitus olisi tässä mökille tehdä lisärakennus.
Ajoura on tärkeä, kuten tuolla mainittiinkin. Lumisissa olosuhteissa kunnon uran teko helpottaa menemistä ja ei pidä liikaa ahnehtia kuorman kanssa. Osan tukeista juonsin metsästä ja osan ajoin rankakärrillä. Juontaminen talvella on kyllä nopeaa.
Muutama kuva taitaa olla jo tuolla kuvablogissa.
Ajoura on tärkeä, kuten tuolla mainittiinkin. Lumisissa olosuhteissa kunnon uran teko helpottaa menemistä ja ei pidä liikaa ahnehtia kuorman kanssa. Osan tukeista juonsin metsästä ja osan ajoin rankakärrillä. Juontaminen talvella on kyllä nopeaa.
Muutama kuva taitaa olla jo tuolla kuvablogissa.
Joku tykkää äidistä joku tyttärestä ja joku jopa pollesta.
http://kuvablogi.com/blog/10045/
Polaris 800 -07
http://kuvablogi.com/blog/10045/
Polaris 800 -07
-
- Tracks
- Viestit: 1291
- Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
- Mönkijä:: canam 650 max
- Paikkakunta: Leppävirta
Itse ainakin, kun ajelen noitten puukuormien kanssa metsässä olen pitänyt renkaissa aivan normaalit rengaspaineet. Siis 0.6 - 0.9. eipä ole renkaat kuorman alla tyhjentyneet ja pitoa on kyllä löytynyt ihan omiksi tarpeiksi. Lisäksi ketjuja takasissa. Viime syksyn ja talven puusavotassa joutui purkamaan yhden kuorman. Siinä kärry luisui sivu suunnassa puunkylkeen. Eikä tiedenkään sillä reissulla ollut moottorisahaa mukana.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Tuo, että vinssillä vetelee puita konkelosta, on mielestäni vähän riskaabelia hommaa...
Jos puun alla sattuu sopivasti olemaan joko kanto tai iso kivi, "potkaisee" se puun tyvi melkoisella voimalla kun puu rojahtaa alas (isäukko on joskus lentänyt useamman metrin taaksepäin kun puu "potkaisi").
Mikäli silloin on mönkijä ankkuroituna johonkin petäjään, ja vaijeri tiukalla, niin joko vinssi hajoaa p*llun päreiksi tai vaijeri katkeaa (katketessaan saattaa sivaltaa aika tylysti). Kuitenkin, jostain antaa periksi...
Niin, kyllähän sillä tietysti voi vetää, ja on se ilman muuta turvallisempaa kuin kokemattoman mennä moottorisahan kanssa resuamaan konkeloa alas, mutta ne tietyt riskit kannattaa pitää mielessä...
Jos puun alla sattuu sopivasti olemaan joko kanto tai iso kivi, "potkaisee" se puun tyvi melkoisella voimalla kun puu rojahtaa alas (isäukko on joskus lentänyt useamman metrin taaksepäin kun puu "potkaisi").
Mikäli silloin on mönkijä ankkuroituna johonkin petäjään, ja vaijeri tiukalla, niin joko vinssi hajoaa p*llun päreiksi tai vaijeri katkeaa (katketessaan saattaa sivaltaa aika tylysti). Kuitenkin, jostain antaa periksi...
Niin, kyllähän sillä tietysti voi vetää, ja on se ilman muuta turvallisempaa kuin kokemattoman mennä moottorisahan kanssa resuamaan konkeloa alas, mutta ne tietyt riskit kannattaa pitää mielessä...
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Hehe, isäukko on metsuri, resunnut sahan kanssa pitkin metsiä lapsesta asti aluksi isänsä mukana, ja kyllä siinä ei kauaa nokka tuhise kun isokin kuusi on nurin, karsittu ja pätkittyaar kirjoitti:Mulla on tuttu metsuri ja tulikaatamaan puuta ja lupauduin jelppaamaan. No lähdin hakemaan hanskoja kun puu oli selvillä mikä pistetään nurin. No tulin autotallista takas jelppaamaan niin puu oli nurin ja karsittuMetsurin taidot on sen verran huonotja hetken päästä pätkinä. Kaverilla oli hauskaa kun tuumasin et ainahan puhtailla hanskoilla on käyttöä. Siis on ammatti metsurin työjälkeä masentavaa seurata kun vertaa omaan taitoon.

Niin, nykyään tämä tapahtuu tosin motolla... Siinä se vasta kunnon vauhti on, ensimmäinen tukki on usein valmis ennenkuin latvus on saavuttanut maanpinnan...

- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Aikoinaan pappavainaa opetti laukaisemaan parhaillaan neljän puun konkeloja, ylhäältä alaspäin purkaen, jännityksessä varmaan rungot olivat..
"maurinmyrskyn" (kuka muistaa lie) jälkiä siivottiin, ja sitten kenttäsirkkelille tukin halkaisuun kesätöissä.
On se kyllä luojanlykky, ettei tarvi leipää repiä moisella tavalla, ja kaikki kunnia alan ihmisille!
Eli nykyään aikas nöyränä tehdään näitä töitä..
Kokemusta arvostaa aina joskus myöhemmin.
"maurinmyrskyn" (kuka muistaa lie) jälkiä siivottiin, ja sitten kenttäsirkkelille tukin halkaisuun kesätöissä.
On se kyllä luojanlykky, ettei tarvi leipää repiä moisella tavalla, ja kaikki kunnia alan ihmisille!
Eli nykyään aikas nöyränä tehdään näitä töitä..

Kokemusta arvostaa aina joskus myöhemmin.
Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.