Onko akku pakollinen?

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
Jukka
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2006 20:57
Paikkakunta: Etelä-Savo

Onko akku pakollinen?

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Rakentelin puukärryyn nostimen (kopio Kranmanin vastaavasta), jossa vinssinä on laadukas 2000 paunan Horse Power-vinssi ja lyhyen kokeilun perusteella vehje toimii oikein hienosti, hyvin nousee halkaisijaltaan yli 30 cm tuoreet mäntypöllit kyytiin. Vinssi kuitenkin ottaa virtaa ihan rivakasti ja olen miettinyt, että olisiko lisäakku sermin juuressa välttämättömyys vai pärjääkö ilman? Nyt vehje käyttää mönkijän (AC 400) 20 Ah:n akkua. Onko kokemuksia?
Avatar
Viliko
R.I.P
Viestit: 1231
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:35
Mönkijä:: ArcticCat V2
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Viliko »

Jos enemmän vinssaat niin kyllä kannattaa laittaa toinen akku.
Tällöin jää johdot vinssillekin lyhyemmiksi.
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Olen sitä mieltä että ehdottomasti oma akku.
Ja eikä varmasti pahaa tekisi rakentaa sitä niin että virran syöttö vinssille katkeaa viimeistää
mönkijän oman akun jännitteen laskiessa niin alas että starttaaminen alkaa olla niin ja näin.
Varsinkin jos puunsiirto matka on lyhyt mitä ajaa tarvitsee on melko todennäköistä saada akku loppumaan,
puhumattakaan pimeässä tekemisestä että pitäis vielä valoja polttaa.
Näitäkin "esto" härveleitä saa kaupasta valmiina, tai ainakin joskus sai.
MetsienMies
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 18 Joulu 2006 08:43
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MetsienMies »

Ilman lisäakkua sulta palaa laturi,magnetto tai mikä mönkiöissä nyt sitte onkaa :shock: Koska laturi syöttää akkun virtaa johon se varastoituu. Mitä enempi siellä on virtaa sitä vähemmin laturi tekee työtä ja päin vatsoin. Nyt jos lasket kaiken virran kulutuksen ja vertaat sitä laturin kokoon niin tiiät laitatko 10ah vai 220ah akun ja pärjäätkö ilman lisäakun latausta vai et.
Näin tekisin ainaki ite.
Rensselit Ratkee, Röllykkä Repsahtaa
Jukka
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2006 20:57
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Nyt on hommattu 65 Ah:n akku vaan ei ole vielä paikallaan. Vinssin käyttöohjelappusen mukaan vinssi ottaa maksmissaan 90 A virtaa. Mönkijän 20 Ah:n akulle ilmoittavat oikusulkuvirraksi 220A eli jos ajattelee, että tuolla virralla jännite on nolla niin vinssin kohtuu kuormalla se on reilusti alle kymmemen volttia ja kuten edellä Metsien Mies kirjoitti se ei varmaan tee oikein hyvää mönkijän laturille tai jännitteensäätäjälle jos siinä semmoinen on :?: Virrankulutusta ja lataustarvetta ei akkukapasiteetin kasvattaminen taida juuri muuttaa mutta eipä mene ainakaan laturi ja jännitteensäätäjä oikosiin kun pysyy vinssatessa jännite korkeammalla jolloin tehokin voisi ehkä olla parempi. Tietääkö kukaan AC:n lataussysteemistä jotakin?
Viimeksi muokannut Jukka, 03 Huhti 2007 20:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Jos ajattelee että tekee kuorman ja sitten ajo purkupaikalle ja sama takaperin ja alusta taas kerran niin
onhan tuo vinssin käyttöaika kuitenkin aika lyhyt. Onhan tietty mahdollisuus pistää mönkijä sammuksiin lastauksen
ajaksi ja jälleen ajossa sitten akku latautuu. Toivottavasti vaan siirto matka on enemmän kuin 200 metriä.
Tai sitten laittaa vinssin akulle tulevaan johtoon "pääkytkimen" niin mönkijä saa käydä eikä vinssin käyttö vaikuta mönkijän
latausjärjestelmään millään lailla. Jälleen kuormauksen jälkeen "pääkytkin" auki ja akku latautuu ainakin ajomatkan.

Huono puoli on tietty pienehkö laturi ja latausvirta käyttövirtaan verrattuna mutta toivottavasti ajomatka on pitkä niin latausta kerkeää tapahtua.
Sitten päivän päätteeksi aina akku omaan laturiin ja aamulla pääsee "täysillä tankeilla" tosi toimiin.

"Kaikkia huonoja ideoita sitä väsyneenä siideris päissään tuleekin. Kohta kun lukee oman kirjoituksena, voi todeta olevan nukkumaan meno aika"
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Juuh

Menee hieman pellepeloton tyyppiseksi.

Mutta kun kerran olet kärryn itsetehnyt, niin tee siihen vinssillekkin oma voimakone :)

Elikkä maamöyhijän moottori ja auton/ vastaava laturi.

Siksi möyhijä, koska siinä on valurautainen vauhtipyörä ja ruohonleikkurissa terä toimii vauhtipyöränä.

Hihnapyöräkin on möyhijässä valmiina.

Akun tuo aparaatti vaatii virran tasaukseen ja varastointiin, mutta sinullahan oli jo akku valmiina :)

On kokemusta moisen agrekaatin teossa ja voin sanoa, että hyvin toimii ;)

-M-
fordmies
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Tammi 2007 17:09
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fordmies »

kukkumyy kirjoitti: Huono puoli on tietty pienehkö laturi ja latausvirta käyttövirtaan verrattuna mutta toivottavasti ajomatka on pitkä niin latausta kerkeää tapahtua.
Sitten päivän päätteeksi aina akku omaan laturiin ja aamulla pääsee "täysillä tankeilla" tosi toimiin.

"Kaikkia huonoja ideoita sitä väsyneenä siideris päissään tuleekin. Kohta kun lukee oman kirjoituksena, voi todeta olevan nukkumaan meno aika"
Jos vinssi ottaa vaikka 60 A virran ja sitä käyttää 10 min per hakureissu lähtee akusta 10 Ah sähköä per hakureissu. Ainakaan linhain laturi ei tuota kuin max 9A ja kun siitä vähentää valot ja muut virrankuluttajat jää nettovirraksi vain pari ampeeria. Tällöin ajomatka (aika) tulisi olla niin pitkä että sinne kestää ajaa 2,5 tuntia ja palureissuun saman verran niin 5 tunnin ajolla tuo 10 Ah on ladattu takaisin akkuun :wink:
Kannattaa siis hankkia kunnon lisäakku ja aina yöksi lataukseen.
Jukka
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2006 20:57
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Totta on. Akku on nyt paikallaan ja nostovinssikin pelaa odotetusti paremmin kuin mönkijän omalla akulla. Piuhan (2x6 mm2) voi liittää mönkijään, ei niinkään latausta silmällä pitäen vaan tasaamaan mönkijän vinssin kuormitusta. Auttaa muuten yllättävän paljon.
Jokeri
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Helmi 2007 09:30

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Tuosta vinssauksesta ja akkujen kestosta vielä vähän asiaa...

Jos vinssi hörppää 60 A mönkijän (jopa) 20 Ah akusta 10 minuuttia, takaan, että akku ei ole puolillaan. Matematiikka ei ole ihan näin yksinkertaista.

Jujun nimi on Peukertin eksponentti suuremmalla virralla akku antaa vähemmän. Siten 20 Ah akusta ei lähde 20 A yhtä tuntia, mutta 20 mA voi irrota helposti esim. 1500 tuntia, jolloin laskennallinen kapasiteetti onkin 30 Ah.

Jos panette tarakalle 60 Ah akun ja kytkette sen rinnan mönkijän oman akun kanssa, yhtälö muuttuu täysin. 60 A vinssausvirta on suhteessa 80 Ah (60 Ah + 20 Ah) akulle merkittävästi pienempi. Siitä seuraa, että akkukapasiteetin nelinkertaistuessa vinssausaika helposti jopa kymmenkertaistuu. Se on jo ihan kohtuullinen ero itsessään.

Kun tarakalla oleva akku on kytketty mönkkärin sähköjärjestelmään ja valitettavan tyypillinen laturi on n. 30 A, mistä vähennetään valot ym., akun lataukseen jää yleensä korkeintaan 10 - 15 A. Starttiakku ei yleensä jaksa ottaa vastaan virtaa kuin n. 25 % Ah-määrästään eli 20 ampeerin akku vastaanottaa n. 5 A. Lisäksi viimeinen reilu 10 % täyttyy todella hitaasti eli siihen menee monta tuntia.

Jos käytössä on 80 Ah ja siitä otetaan tuo reilu 10 % pois, "pikalatauskapasiteettia" jää 70 Ah. Kun laturista tulee vielä (laskennallisesti) tuo 15 A, havaitaan, että tuo 15 A on alle tuon 25 % kokonaiskapasiteetista eli akut imevät uutta virtaa täydellä teholla.

Jos säädin on kunnossa, laturi ei sauhahda isommankaan akun edessä. Silloin vain jännitteet eivät nouse niin nopeasti. Se taas kertoo siitä, että laturi tekee töitä urakalla, mikä ei sinälleen ole tässä esimerkissä ainakaan paha asia.

Kun mönkiminen ei ole nopeuslaji ja aikaa tuhraantuu vinssaustenkin välillä, lisäakullinen mönkijä on käytännössä aina tuossa n. 70 Ah varaustilassa, mistä riittää vinssata.

Sitten pitäisi miettiä akkujen kestoa. Starttilyijyakku ei kestä yleensä edes sataa lataus-purkaus-sykliä vaan tyypillisesti n. 50. Jos käytätte tuon 20 Ah akun kerran päivässä laskennallisesti "kuivaksi", teillä menee yksi akku parin kuukauden välein.

Samoilla virroilla lisäakullinen kestää laskennallisesti helposti pari - kolme vuotta ja ennen kuin alatte taas virnuilla laskuvirheestä, muistakaa tuo Peukertin eksponentti.

Lyhyesti ilmaistuna: Jos vinssaatte paljon, hankkikaa tarakalle toinen isompi akku, jos mahdollista. Vinssi toimii paremmin ja pankinjohtaja tykkää.

Tuninki miehille siis vinkki: Laittakaa tarakan lähelle joku todella tukeva liitin lisäakulle, niin sen irrottaminen ja liittäminen telineeseen on helppoa.
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Loistava yhteenveto Jokerilta =D> Täyttä FAQ-kamaa lisäkusta
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
fordmies
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Tammi 2007 17:09
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fordmies »

Ihan varmasti totta tuo mitä Jokeri kirjoitit. Käytännössä akun lataus-/purkuprosessi ei ole niin simppeli mitä sen kuvittelisi teoriassa olevan. On vain helpompi mieltää asia lineaariseksi ja unohtaa eksponentiaaliset yhtälöt :wink:

Tuo kun sanoit että mönkijän laturista saa 30A virtaa niin onko siitä jotain todisteita? Paljonko valmistajat väittävät latureiden tehoiksi?
Jukka
3WD
Viestit: 74
Liittynyt: 10 Heinä 2006 20:57
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kiitos Jokeri, tämä selvitti asiaa oikein hyvin. Mainitsit että 20 Ah:n akku ottaa virtaa latauksessa vain 5 A mutta yhdessä isomman akun kanssa sen mitä laturista löytyy. Eli isompi akkukapasiteetti kuormittaa laturia enemmän? :? Arctic Cat ilmoittaa 400:lle laturin virraksi 15 A ja 500 ja suuremmille 25 A.
fordmies
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 27 Tammi 2007 17:09
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja fordmies »

Tuo 25A on jo sellainen virta ettei ylimääräistä latausta välttämättä tarvita vaan se riittää pitämään akut latingissa. 15A on siinä ja siinä riittääkö. Alle 10A virrantuotto ei riitä lataamaan akkuja jos kunnolla meinaa vinssata.
Jokeri
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 06 Helmi 2007 09:30

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Vielä sen verran, että kunnon jumissa vinssin vetovoimat ovat ihan toista luokkaa. Siitä seuraa, että esimerkin 60 A virta on erittäin varovainen laskelma. Kun laskee saman esimerkin esim. 120 ampeerilla, lopputulos on suorastaan tyly; ilman lisäakkua vinssi on suorastaan turha lisävaruste, joka vain lähinnä pidentää bulevardilla rällätessä kuskin kikkeliä. Tosi offimies ei kertakaikkiaan pärjää ilman lisäakkua.

Itsessään laturin ylikuormitusta ei tarvitse pelätä, vaikka mönkijän laturin taakse pantaisiin raskaan kaluston 200 Ah akku. Toimiva säädin hoitaa homman ja homma hoituu niin kauan, kun tankissa piisaa menovettä. Jos laturi kuormittaa moottoria 200 W enemmän tai vähemmän, ei sitä käytännössä kaasukahvassa huomaa. Kuski vain painaa kaasuvipua 0,1 mm enemmän... :) Rällääminen on tarkkaa työtä! Toinen asia on, jos tekniikka ei ole muutenkaan kunnossa, mutta se on jo toinen tarina.

Itsekin olen etsinyt tietoa noista latausvirroista. Jos AC lataa normaalistikin max 15 A virralla, tilanne on aika lohduton. Yleensä tuo max virta irtoaa vasta, kun kierroksia alkaa olla enemmän eli matalilla kierroksilla saa olla tyytyväinen, jos 10 A irtoaa, jos edes sitä.

Kun pelkät valot hörppäävät tuon 10 A, lataukselle ei jää oikein mitään. Tässä huomaa myös, että laitteet on mitoitettu ilman vinssiä ajoon eli startti ja satunnaisesti valojen käyttöön.

25 A on jo parempi, mutta silloinkin valoja kannattaa käyttää hyvin säästeliäästi akun koosta riippumatta, jos on tarkoitus vinssailla.

Valot taas ovat TL-käytössä pakolliset aina ja maastossakin näkyvyyden kannalta aina ihan hyvät. Itse käytin aikoinaan jo ennen ajovalopakkoa moottoripyörällä aina valoja juuri tuon näkyvyyden takia.

Nykyaikaisissa peleissä myös ruiskut ym. hörppäävät osansa ja tekniikasta riippuen kulutus voi olla huomattavaakin. Itseänikin kiinnostaisi kuulla onko joku mitannut ihan oikeasti näitä lataustehoja.

Karkea mittaus voidaan tehdä hyvin yksinkertaisesti tavallisella yleismittarilla siten, että ladataan akku oikeasti täyteen esim. jollakin ns. älylaturilla yön yli. Sen jälkeen pannaan mylly tulille ja käytetään konetta ilman valoja tai muuta kuormaa jonkin aikaa, jotta jännitteet vakiintuvat. Sen jälkeen perään laitetaan tiedossa olevia (mitattuja) kuormia. Tällaisina kuormina voi olla esim. halogeenipolttimot, joiden virta on mitattu tuolla samalla vakiintuneella jännitteellä. Heittäkää taskulaskimet silloin romukoppaan!

Sen jälkeen mittaatte jännitettä akun navoista (tyypillisesti 14,2 - 14,4 V) ja lisäätte näitä tiedossa olevia kuormia niin paljon, että samalla moottorin kierrosluvulla akun jännite alkaa pudota. Silloin tiedätte, paljonko virtaa laturista irtoaa tuolla kierrosluvulla eli laturi ei enää jaksa painaa riittävästi virtaa.

Laturien todellinen latausteho riippuu paljon sen antamasta jännitteestä, mutta siitä olen jo kirjoitellutkin. Haulla löytyy.

Kun laskette sitten näitä lataustehoja, muistakaa, että jännite on tuo 14,4 V eikä nimellinen 12 V. Ulos tulee kuitenkin vinssatessa vain ehkä parhaimmillaan 12 V ja tuo erotus menee harakoille.

Jos joku vaivaantuu mittaamaan näitä tehoja, tästä saisi ihan oikeasti kokonaan oman topicin. Ainakin itseäni tämä kiinnostaisi.
Vastaa Viestiin