TM

Mönkijä aiheiset media keskustelut
Avatar
Jysky
4WD
Viestit: 125
Liittynyt: 18 Helmi 2007 01:41
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jysky »

Lupaan etten johdata mönkkäri kuskeja huonoon valoon, en aja holtittomasti enkä viritä roxon silveriä tai ylipäätään mopomönkkääni!

Ainakaan paljon :lol:
Mönkiä ens kesänä (kai) :-k Ja mopokortti ens talvena :(
Avatar
PrebenElkjaer#10
2WD
Viestit: 50
Liittynyt: 22 Heinä 2005 11:05
Mönkijä:: Eiger
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PrebenElkjaer#10 »

TM kirjoittaa "yleisessä" tiivistelmässään seuraavaa...
Loput itse lehdessä.
" Mönkijät

Raskaan sarjan moniottelu
Markku Lindell ja Tero Kiira

Isoja mönkijöitä käytetään hyötykäytön ohella yhä enemmän vapaa-ajan ajokkeina. Maastoajo, harrastajien kokoontumiset ja etenkin safarikilpailut ovat suosiossa. Taiten ajo mitä vaikeakulkuisimmassa maastossa on hauskaa ja haasteellista. Lisukkeena raskaiden laatumönkijöiden ajo-ominaisuudet ja suorituskyky antavat mahdollisuuden nopeaankin rata-ajoon.

[Jari Kujala, kuva]

• Arctic Cat 700 EFI SE
• Can Am 800 Outlander H.O. EFI
• Honda 680 FA Rincon
• Kawasaki KVF 750
• Polaris Sportsman 800 Twin EFI
• Suzuki 700 EFI
• Yamaha 700 FI

Kokosimme vertailuun tunnettujen valmistajien mallistoista suurimmat nelivetoiset mönkijät. Ryhmän hintataso mahtuu noin 2000 euron haarukkaan, ja vaihtelee Kawasakin 10950 eurosta Can-Amin 12990 euroon. Valmistajien ilmoitusten mukaan teholukemat alkavat Hondan 24,6 kilowatista ja päätyvät Can-Amin 46,5 kilowattiin. Painoeroja mönkijöissämme oli Hondan 296 kilosta Polariksen 376 kiloon täyteen tankattuna ajokunnossa.

Moottoreista löytyy ehkä selvimmät erot tässä joukossa. Neljä yksisylinteristä, Arctic Cat, Honda, Suzuki ja Yamaha, luottavat yhteen suuren mukiin. Kaksisylinterisen kannalla ovat Can-Am, Kawasaki ja Polaris. Kaikissa muissa paitsi Kawasakissa on elektroninen polttoaineensuihkutus.

Vertailun kaikissa mönkijöissä on erillisjousitus edessä ja takana. Vallitseva pyöränripustuskäytäntö on päällekkäiset kolmiomaiset tukivarret ja jousi-iskunvaimentimet. Poikkeuksen säännöstä kevät Can-Am ja Polaris. Can-Amissa on takana joustintuki-vääntövarsityyppinen ripustus, jolla pyörän kulma ja raideleveys on saatu pysymään samana joustoliikkeen aikana. Suunnittelulla on pyritty parantamaan suuntavakavuutta ajettaessa epätasaisella alustalla. Polariksen etujousitus on McPherson-tyyppinen.

Jarrujen kohdalla nelivetomönkijän tyypillinen ratkaisu on hydrauliset levyjarrut kummassakin pyörässä edessä ja yksi hydraulinen levyjarru takana. Can-Amissa etujarrut eivät ole pyörän navoissa, vaan ne on tuotu keskilinjalle "etuperän" yhteyteen. Lisäksi Cam-Amin takajarru on rakennettu takakulmavaihteen yhteyteen poikittaiseksi umpinaiseksi monilevyiseksi öljykylpyjarruksi. Suzukissa on myös takana samantyyppinen monilevyinen suljettu jarrurakenne.

Kaikissa muissa on automaattikytkin ja variaattori, mutta Honda luottaa hammaspyörävaihteistoon. Hondan vaihteistossa ei ole erikseen hidasta ja nopeaa ajoaluetta.

Nelivetomönkijöiden etutasauspyörästöjen lukkojen toiminta puhuttaa aina harrastajia. Tarjolla on kytkettäviä ja automaattisesti toimivia. Otimme selvää lukkojen kytkeytymisestä rullalevymenetelmällä, jossa kummankin takapyörän ja toisen etupyörän alle asetettiin rulla-alustat.

Vertailumme mittauksiin ja ajoihin Joutsan moottorirata (Josamora) oli erinomainen temmellyskenttä.Monet rakennetut radat antavat hyvät mahdollisuudet asettaa mitkä tahansa ajokit ja kuljettajatkin kokeilemaan kykyjensä ja taitojensa rajoja. Asfaltilla saa tehtyä luotettavat suorituskykymittaukset kiihtyvyyksistä vetovoimaan. Nopean ajon ominaisuudet ja erot saa esiin parhaiten, kun eri moottoriurheilulajien kaikki vaativat radat on koluttu sprintistä enduropolulle ja vielä motocrossradalle asti.

Vertailun kaikki mönkijät ovat valmistajiensa viimeisimpiä saavutuksia ja tarjoavat tällä hetkellä alan parasta. Ne täyttävät kaikki erinomaisesti tehtävänsä mönkijöiden tavanomaisissa toimissa. Eroja alkaa syntyä vasta haettaessa suorituskyvyn rajoja.

(Tiivistelmä TM:n artikkelista 6/07, s. 136-145) "
Avatar
mönkkä
6WD
Viestit: 941
Liittynyt: 03 Loka 2005 19:59
Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mönkkä »

Lisäksi Cam-Amin takajarru on rakennettu takakulmavaihteen yhteyteen poikittaiseksi umpinaiseksi monilevyiseksi öljykylpyjarruksi.

TOI ON KUMMA VÄITTÄMÄ :-k


Voi hitsin vitsi mä luulin tietäväni jotain näistä laitteista (mulla on ollut 11 mönkijää joista 3 canaa) mutta tollaista taka jarrua en ole canasta löytänyt. Pitää vissiin hankkia silmälasit tai kahdet :?: vai rupeekohan ikä tekee mulle kepposia :partyman:
http://www.kaivaa.fi

Heijari kohti napaa, leuka rintaan ja eteenpäin.

Se on nyt 67
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Aika paljon oli epäkohtia TM:än "testissä", vai johtuikohan ne kenties siitä että kömpijät oli ehkä vähän vieraita testaajille, mene ja tiedä.

Can-Amissa ei tosiaankaan ole öljykylpy takajarru vaan ne löytyy Suikasta ja Kawasta... Can-Amissa on kyllä jarrulevy takaperän kardaanin puoleisessa päässä mutta se on avoin levyjarru...

Can-Amin painonjakauma on muistaakseni 51/49% joten ei se ole raskaskeulainen vaan siinä on liian löysä jousitus keulalla...

Can-Amissa ei ole nopeasti muutettavaa tieliikenne/maasto asetusta tehojen suhteen vaan siinä oli todennäköisesti aftermarket osa (kurinpalautin) jolla tämä on toteutettu.

Hondassa ei ole kuin köyhänmiehen "paina jarrua" lukko? Eikös täälläkin ole todettu että siinä on jarruvoimalla kytkeytyvä pala/salmiakkilukko joten onhan siinä lukko perskeles sentään...

Yamaha ja 700KQ: Ihmettelen että miten ne on saaneet molempien värkkien kytkettävät 100% lukot luistamaan ja toimimaan viiveellä rullakokeessa...

Vielä Suikasta: Etulukon kytkeminen vaatii kahden napin käyttöä, ensin neliveto päälle ja sitten vasta lukon keinukytkin voidaan kääntää päälle

Voi Herra Isä, totta hvetissä neliveto pitää olla kytkettynä päälle jos lukkoa meinaa käyttää. Ei kai siitä lukon käytöstä ole mitään hyötyä pelkällä takavedolla... Silloin kun lukon käyttötarve tulee niin silloin ollaan jo tod.näk. nelikolla jääty kiinni joten pelkkä lukon kytkeminen riittää...

Vetotesti olisi ollut parempi tehdä hiekkapohjalla tai vastaavalla, asfaltti ei kerro oikeastaan muusta kuin voiman välittymisestä tiepintaan. Tosin hiekalla olisi Japanilaisten vetoarvot olisi olleet aika vaatimattomat johtuen alla olevista alkuperäisistä renkaista joiden kuvio ja pito ei ole samalla tasolla kuin Polariksen ja Can-Amin Carlisle ACT renkailla.

Jotenkin tuntuu että mönkijöiden sielunelämä ei ole oikein auennut TM:än testiryhmälle ja jutusta tulee esiin monessa kohtaa se että syvällistä tuntemusta näihin laitteisiin ei ole. Mun mielestä koko juttu oli lievä pettymys, vähän on samat fiilikset kun dextalla. Ehkä olen vaan tottunut lukemaan erään toisen harrastuksen puitteissa julkaisuja joissa juttujen tekijät on alan harrastajia ja kirjoitusten taso sen mukaista ja siksi noi typot hyppii pahasti silmille.

Paras kuva on se missä Hondaa viedään oikein Isän kädellä, on sen näköistä menoa että vauhtia ja vaarallisia tilanteita on varmaan riittänyt... Näyttää renkaissa olevan maastopaineet ja takarengas on sen näköinen että se lähtee justiinsa vanteelta :wink: :D
Viimeksi muokannut Koheltaja, 25 Maalis 2007 15:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaughan »

Koheltaja osui asian ytimeen...
...2 kertaa :lol: .
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Kuten aikaisemmin kirjoitin tuolla, että aika varauksellisesti suhtaudun näihin nyky testeihin.
Nyky testaajapolvi on enemmän suuntautunut tuonne ulkomaanmatkailun puolelle ja superautojen ajeluun. Arvatkaas ketkä nämä matkat ja ajelut maksaa? Toista oli ennen, kun perehdyttiin ihan kotimaassa ajoneuvojen rakenteeseen ja ominaisuuksiin.
Tämä kaikki loppui tuossa -90 luvun loppupuolella, kun vanhemman ikäpolven toimittajat jäivät eläkkeelle.
Lehdien hinnat samaan aikaan kolminkertaistuneet ja huonontuneet kaksinkertaisesti.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

vaughan kirjoitti:Koheltaja osui asian ytimeen...
...2 kertaa :lol: .
Vanhan 212:en laukaisukoneisto pikeentynyt, ampuu tuplia... :oops:
Kylätason mönkijäkuski
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Jeeeeeeeees...

enempiä "testin" tuloksiin kommentoimatta, kyllä se on niin ettei kodinkoneiden ja tehosekoittimien testaajien pitäisi ruveta moiseen testhin ollenkhan...

...tuloksesta näkyy yksi nykysuuntaus, testaajien tietous tulee pääasiassa esitteitä lukemalla, puolet arvaamalla ja pikkuosa oikeasti testaamalla, testauskin ilman sen kummempaa tietämystä mettässä ajosta tai mettäajon ominaisuuksista.

...jälleen yksi testi, vähän sinnepäin jotta saadan nätti otsikko kanthen.

t.veli-pekka
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Näin juuri, toivottavasti tuleva Mönkijä-lehti ei jatka tätä perinteistä linjaa vaan osoittautuu positiiviseksi yllättäjäksi :D
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
SvaR
6WD
Viestit: 315
Liittynyt: 07 Syys 2006 21:12
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SvaR »

Eipä ollut paljoa lukemista... Olisvat edes kulutuksen mitanneet niin olisivat saaneet helpolla todellista tietoa eikä vaan hakuammuntaa täydellä syötöllä.

Vetovoima on muistaakseni parhaiten testattu pari vuotta sitten Koneviestissä jossa oli isot mönkijät testissä. Tais olla tulos ja sitten myöskin tulos suhteutettuna painoon.
On helppoa olla samaa mieltä, on helppoa olla mieletön vaan enemmän löytää kun poikkeaa tieltä ja oikaisee läpi metsikön!
Juice
http://www.svar.1g.fi/kuvat/
Avatar
jr
Tracks
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Heinä 2005 22:34
Paikkakunta: Pirkanmaa Mönkijä: Kawa 750

Viesti Kirjoittaja jr »

mönkkä kirjoitti:Lisäksi Cam-Amin takajarru on rakennettu takakulmavaihteen yhteyteen poikittaiseksi umpinaiseksi monilevyiseksi öljykylpyjarruksi.

TOI ON KUMMA VÄITTÄMÄ :-k


Voi hitsin vitsi mä luulin tietäväni jotain näistä laitteista (mulla on ollut 11 mönkijää joista 3 canaa) mutta tollaista taka jarrua en ole canasta löytänyt. Pitää vissiin hankkia silmälasit tai kahdet :?: vai rupeekohan ikä tekee mulle kepposia :partyman:
Siinon menny mönkijät sekasin, tarkoittavat varmaankin Kawasakia. :)

kiinteä pieru happens... :P

EDIT: No juu, tohon asti pääsin lukemisessa, kännissä taas. :lol:

Ja jo (sanoisinko pesä) on ylläpidolla kiero huumori sanafilttereiden kans, repesinpä ainakin... olkoon sitte kiinteää pierua... 8)
mikki
4WD
Viestit: 245
Liittynyt: 01 Maalis 2005 19:43
Mönkijä:: rene
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja mikki »

jos ei oo testaajat ollu ammattilaisia niin ei 99% lukioistakaan ole monkkärituntioita joten heille testi on ollu varmaan ihan hyvää luettavaa.Tämän palstan viskopaskaöljykylpyruiskuhärdelleistä kaiken tietävä voi taas innoissaan lukea kun joku vatkaimen asiantuntija onkin kirjoittanut hienoa textiä esim.mikroprosessoreista tai jostain muusta vieraasta asiasta eikä huomaakaan kuin päin helvettii koko juttu on.Eli mun mielipide on et hyvä kun on edes temmii saatu mönkkärijuttuu,ei kai sen aina pidä nii millillee olla,kunhan on sinne päin.

Mä en tiiä mitää,kaveri tietää kaiken.
Voodoo
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 18 Marras 2005 21:44

Viesti Kirjoittaja Voodoo »

Mitenkäs on, oletteko samaa mieltä ettei muissa testissä olleissa kömpijöissä ollut vinssejä keulilla, kuin Canassa?
Itselleni jäi tuollainen käsitys kuvien katselun perusteella.

Vaikuttaahan tuo vinssi taatusti Canan keulapainoisuuden tuntemuksiin varsinkin laitetta muihin vertaillessa?
Mitä muuten vinssi + vaijeri yhdistelmä painaa? Itse olen harkinnut tuon vaijerin vaihtamista köyteen
ja samalla varmasti myös häviäisi hieman painoa keulastakin?
Avatar
Vee-äM
R.I.P
Viestit: 2460
Liittynyt: 20 Loka 2005 08:20
Paikkakunta: Vesilahti Yamaha Grizzly 700 FI SE MutaRaaseri -08-

Viesti Kirjoittaja Vee-äM »

Taitaa olla aika minimaalinen vaikutus,vinssi painaa reilusti(muistaakseni) alta kymmenen kiloo ja narun ja vaijerin ero voi olla puoli kiloo ehkä.

Suitsan huonoilla etuiskareillakaan en oo huomannu mitään eroa nyt kun on vinssi nokalla.
Kuva
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

jep jep, kun tekstin luki rauhassa pari kertaa läpi, niin eihän tuo nyt pika-katsaukseksi niin paha ollut. Mönkijä-testinä sitä ei kyllä voi pitää, vaan "pikainen markkina-katsaus" pikemminkin. Ja ihan hyvä että ylhensä kirjoitetaan jotain mönkijöistä.

Testissä kaipaamaan jää:
-syvempää vertailua
-miten testattiin
-lukkohommat meni vähän käsille
-kulutus kiinnostaa, ja toimintasäde tankillisella
-etenemiskyky maastossa
-vetokyky maastossa
-yms yms mitä muut jo tuossa aiemmin todennut...

...noh, hyvähän se oli kun yammu oli melkhein ykkönen. Pääsponsori-polle meni edelle vaikka yammusta ei löydetty mithän miinusta...

:wink:

t.mie
Vastaa Viestiin