Kuinka moni käyttää muita suojia kuin kypärää?

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kannattaa sovittaa useampia selkäsuojia niin löytyy se mieleinen. Mä olen käyttänyt Dainesen suojapaidasta irroitettavaa selkäsuojaa ja se istuu niin hyvin päällä että se olemassaoloa ei tiedosta muuten kuin pienellä selän hikoilulla.

Suurin tarve suojille on aina silloin kun ajaa pienen lenkin, käy kokeilemassa jotain tai alkaa viihdyttämään yleisöä. Silloin yleensä on puutteelliset suojat päällä tai ei ollenkaan ja tulokset on sen mukaisia, valitettavasti.
Kylätason mönkijäkuski
jänkhä
Tracks
Mönkijä:: Can-Am

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

Itse perjantaina rinta edellä kiveen mentyäni päätin että nyt täytyy hommatta yläkroppaan hiukan suojaa, kun toista kertaa tuskin yhtä hyvä tuuri käy. Nyt selvittiin ainoastaan kerpeleen kipeällä rinnalla, kyljillä ja kalustovaurioilla.
Jupe-K
3WD

Viesti Kirjoittaja Jupe-K »

mökillä en mettä teillä käytä kypärää tai muitakaan suojia...
yleisillä teillä on sitte eri asia .
Koheltaja
Koheltaja (r)

"En oo ikinä maitoa juanu, enkä jua..."

Taas tuli suojien tarpeellisuus todettua kun äsken kaaduin selälleni kivikkoon. Takin alla oli Dainesen selkäsuoja ja sen ansiosta ei ottanut yhtään kipeetä, kopsahti vaan selkärangan kohdalla kun se osui terävään kiveen.

Ai että missä kunnossa mönkijä on? Yhtä virheettömässä kunnossa kuin aiemmin, en kaatunut kömpijän kanssa vaan jalkaisin kun katsoin sopivaa ajolinjaa kivikon läpi, siitä sitten kunnon kupat selälleen... :oops:
Kylätason mönkijäkuski
Viljami
Tracks
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Jupe-K kirjoitti:mökillä en mettä teillä käytä kypärää tai muitakaan suojia...
Millä lailla se on eri asia? Sama kallo tai selkäranka se siellä mettätielläkin kiveen tai kantoon kolahtaa. Itse asiassa mönkijäonnettomuuksista isompi osa sattuu yleisten teiden ulkopuolella.
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
jaksu81
4WD

Re: Kuinka moni käyttää muita suojia kuin kypärää?

Viesti Kirjoittaja jaksu81 »

Kypärää tulee ainoastaan käytettyä kun liikenteessä tulee kurvailtua. Tulossa on kyllä kunnon ajovarusteet jota tulee kyllä käytettyä ainakin sillon kun montulle lähtee...
EI OO HÄPEE OLLA NOPEE!!!

Without ATV...
Nassikka
4WD

Viesti Kirjoittaja Nassikka »

Kypärä on päässä aina kun mettään lähtee ja muutenkin, pilkkireissuilla ei lyhyillä matkoilla tuu pidettyä, mutta on vauhtikin sen mukaista. Kerran on jo mun kohdalla nuorempana pyörä kypärä pelastanu (tosin ei mönkimispuuhis) hengenlähdöltä/halvaantumisella tai vastaavalta kun tippu n.300kg rautapalkki 2.5m korkeudelta takaraivoon.(itse tipuin ensin rautapalkin päältä ja sitten rautapalkki perässä takaraivoon.) 10cm taaemmas kun olisi osunu niin tuskin kirjhottelisin tässä. Selkä/rinta panssari melkein täytyis hommata, sen verran arka paikka tuo selkä, kuten wiljami77:n tapauksessa huomattiin :(
EX: National Motor 250cc -05
EX: Comanche 200cc
EX: Suzuki Quadracer LT250R -87
EX: Dinli 450 -06
Dinli 450 -11
Jupe-K
3WD

Viljami kirjoitti:
Millä lailla se on eri asia? Sama kallo tai selkäranka se siellä mettätielläkin kiveen tai kantoon kolahtaa. Itse asiassa mönkijäonnettomuuksista isompi osa sattuu yleisten teiden ulkopuolella.
eikös se kypärä oo pakollinen yleisillä teillä? sillä tavallahan se vaan eroaa... :)
Viliko
R.I.P
Mönkijä:: ArcticCat V2

Viesti Kirjoittaja Viliko »

Jupe-K kirjoitti:
Viljami kirjoitti:
eikös se kypärä oo pakollinen yleisillä teillä? sillä tavallahan se vaan eroaa... :)
Väärin kilpipelissä pitää aina olla kypärä päässä ;)
waari
6WD
Mönkijä:: HONDA 24", 275 kg

Viesti Kirjoittaja waari »

juntit vetää paljaaltaan ;)
Jupe-K
3WD

waari kirjoitti:juntit vetää paljaaltaan ;)
no kai minä sitte oon juntti :D
Koheltaja
Koheltaja (r)

Nooo, parempi olla hippi ja juntti kuin juppi ja hi... :wink:

Siitä huolimatta, yritä pitää ruukkua päässä kun ajelet, mulla on edelleen arvet muistona siitä "ainoasta kerrasta" kun ei ollut kypärä päässä. On hvetin noloa selittää lääkärille että olin ajamassa mönkijällä ilman kypärää, että ne tykkää siitä...
Kylätason mönkijäkuski
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

juu, jyrähdys täältäkin suunnalta. Potta päässä, joka säässä. Se on parempi kunnioittaa sitä 180-370 kg rautaa, mitä nämä vehkeet painaa. Tangentin suuntaan lähtee kumpikin, kuski ja kone ja se tangentti on aika usein ihan sama.

Hommaa vaikka mahdollisimman avonainen, jos ahistaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Jupe-K
3WD

Roosa999 kirjoitti:juu, jyrähdys täältäkin suunnalta. Potta päässä, joka säässä. Se on parempi kunnioittaa sitä 180-370 kg rautaa, mitä nämä vehkeet painaa. Tangentin suuntaan lähtee kumpikin, kuski ja kone ja se tangentti on aika usein ihan sama.

Hommaa vaikka mahdollisimman avonainen, jos ahistaa.

kait se on ruvettava kahteleen kypärää... :oops:
Reima
6WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Reima »

Jupe-K kirjoitti:
waari kirjoitti:juntit vetää paljaaltaan ;)
no kai minä sitte oon juntti :D
Päinvastoin, tosimies myöntää tyhmyytensä. Ei vaan, kannattaa miettiä avo/crossikypärän eroja omassa käytössä. Eilen viimeksi tuli oksasta sellainen läpsy leukasuojaan, että olis voinut muutama kirosana päästä, jos avokypärää käyttäisin.
Vastaa Viestiin