Moikka
Tämä amerikkalainen ripustuksen kiinnitys on varmaankin ihan sama kuin tossa minunkin versiossa, eli edessä työvälinerungossa ja takana koukussa. Itse asiassa juuri tuo osa minulla roikkuu mönkkärin alta lähes koko vuoden, ainoastaan jos lähtee ajeleen jonnekin pidemmälle niin silloin tipautan sen pois, poistaminen vie aikaa noin alta minuutin.
Nostovarret ja sylinterit ovat erillisessä työvälinerungossa, joka vain tuupataan kiinni ja tapilla lukitaan paikoilleen. Kyllä minun kaikki lisälaitteet kiinnittyvät juuri tähän työvälinerunkoon, eli se on se perusosa ja siihen sitten vaan pikakiinnityksellä minkälaista hiluvitkutinta milloinkin tarvii.
Tuohon amerikan versioon ei kyllä voi laittaa kuormaa käytännössä juuri lainkaan, ellei lukitse jousitusta. Siinä koko kuorma tulee mönkkärille, eli rasitukset ovat varmaan normaaliajoa suuremmat. Mun versiossa kuormaa rajoittaa käytettävissä oleva energia (mönkkärin akkun teho ja kapasiteetti) sekä tietysti mönkkärin omapaino joka toimii vastapainona. Eli suunnitelussa lähdin siitä, että mönkärin pitää tässä yrityksessä pysyä ehjänä ja niinpä rasituspisteinä ovat työvälinerunko ja kouku. Mielestäni näistä kohteista mönkkäriä voi ihan hyvällä mielellä kohotella ja totta kait siihen tulee pikku tärskyjä aina silloin tällöin, mutta ei ainakaan vielä ole ollut ongelmia. Kiitoksia kehuista, se aina lämmittää

.
Sylinterit maksaa about 100 € /kpl, samoin venttiilipakka ja letkut muutaman kympin. Hydraulikoneikko on minulla vanha ambulanssi käytössä ollut romukaupasta hankittu, maksoi jotain 150 €. Sehän on vain auton startti moottori joka pyörittää normaalia pikku hydraulipumppua (noin 100 €) ja sitten pieni säiliö öljyä varten, eli ei se sen kummempi värkki ole. Mun paketti tulee mönkkäriin kiinni kahdella siipimutterilla ja sitten vaan pari virtapistoketta (herätevirta ja päävirta) paikoilleen taas lähettiin.
Timppa