Variaattorin hihnan kesto

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
JukkaRu
3WD
Viestit: 102
Liittynyt: 25 Maalis 2007 23:33
Paikkakunta: Etelä-savo
Viesti:

Variaattorin hihnan kesto

Viesti Kirjoittaja JukkaRu »

Zuikki laittoi alun tuolle monesko vetari poikki ketjulle ja ajattelin että tehdään sama variaattorin hihnalle.

Saadaan samaan otsikkoon faktatietoa muiden avuksi.

Itselläni mennyt hihna (pieniksi palasiksi) ensimmäistä kertaa 300 km/ 50 h kohdalla. Uusittiin hihna takuuseen ei muuta.

Toinen kerta 584 km / 118 h. (pieniksi palasiksi)
Hihna piti taas uusia takuuseen ei muuta. Sain tältä forumilta vauhtia tivata linjarautaa ja sellaisen tilattua totesivat että moottori kulkee viereisellä kaistalla poikittain. Jono liian pitkä huollossa ja heitto niin paljon ohjearvoista etten uskaltanut jättää konetta huoltoon "patentoitavaksi" joten pyysin raudan itselleni ja sanoin että korjaan vian asiallisesti omassa pajassa.

Kone nyt säädöissä. Tosin vaihteiston korvake piti radikaalisti irroittaa ja hitsata uutteen kohtaan (kolme milliä ettenpäin). Toiselta puolelta saman verran viilattu pulttien reikiä ja siirretty taaksepäin.

Toinen vaihtoehto olisi ollut kääntää moottoria niin että pakoputki olisi ollut syvällä etukatteessa ja takaa kumityynyt 1/3 poissa tukiraudanpäältä. Ja vaihteiston variaattorin alle rutkasti rikkoja. Ei hyva. Päädyin radikaalimpaan.

Maahantuoja antoi ohjeeksi että kääntää vaan konetta ja putkeen jotain speciaali eristettä ja jos nolla linja saadaan niin se on hyvä. Ja vaihteiston variaattorin alle voi rajattomasti lisätä rikkoja. (nolla linja on kaukana ohje arvoista)

Eli koneen olisivat laittaneet " kuntoon" konstilla joka ei oikeasti korjaa asiaa. Hihnan ikä olisi tuollakin varmaan pidentynyt.

Onko muilla vastaavia ongelmia. Tiedän että joku susijuttu on tehtaalla sattunut koska ei tuollaista pitäis tarvita tehdä uusiin vehkeisiin.

Mutta mieluumminkorjasin itse niin kuin pitää, kuin että toiset sinne päin.

Ja oikeastaan taisi olla että vaihteisto oli vinossa ( ei voi kovinkaan säätää) ja yleensä säädetään moottoria siirtämällä. Mutta siellähän on tilaa siirrellä vaikka kuinka. :evil:
Miehillä on aina legot .. aikuisempana ne vaan on erilaisia.
Se oli huono reissu jos vinssi jäi kylmäksi!!
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

Alkuperäinen remeli kesti 1500km ja meni täysin trasseliksi. Seuraavaksi heitin koneeseen 700:n remmin (50e halvempi), kesti saman matkan. Omassa oli linjaus kohillaan eikä säätötarvetta ole tullut vieläkään. Kannattaa tosiaan käyttää 700:n remeliä sillä mitään kestoeroa ei ole.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

3200km ja 200h alkuperänen remmi paikallaan eikä es juurikaan kulunut linjaa en oo tarkistanu mutta tuo ajomäärä kerto jo että taitanee olla kohallaa !

Ajo ei oo ollu es varmaan lähelläkään kevyttä nevalla rämmitty paljo ja kallioillakin räävitelty suurinosa kilometreistä (siis ihan oikealla nevalla :twisted: )
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
JukkaRu
3WD
Viestit: 102
Liittynyt: 25 Maalis 2007 23:33
Paikkakunta: Etelä-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaRu »

rulez kirjoitti:3200km ja 200h alkuperänen remmi paikallaan eikä es juurikaan kulunut

Kyllä nyt meni päivä pilalle...........
Miehillä on aina legot .. aikuisempana ne vaan on erilaisia.
Se oli huono reissu jos vinssi jäi kylmäksi!!
Ana
2WD
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Syys 2004 19:35
Paikkakunta: Ylä-Savo Mönkijä:Polaris Sportsman 700efi -05

Viesti Kirjoittaja Ana »

1400km ja 110h ja alkuperäinen hihna.
Avatar
Vesseli
4WD
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Helmi 2005 20:50
Paikkakunta: Lievestuore polaris 500 sportsman

Kestää.

Viesti Kirjoittaja Vesseli »

Ajettu 4500 km. hihna alkuperäinen. Pariin vuoteen en ole hihnaa katsonut mutta kyllä se sit itse kertoo kun tarvii vaihtaa. tosin mulla ei ole kuin 500cc. kone. voi vähän hihnakin kestää pitempään kuin kasi satkussa. Kuinka se muuten oli, jos hihnaa vaihtaa oikein kuluneen tilalle, niin lisääntyykö kulku vai lähteekö pienemmillä kierroksilla liikkeelle?
Ei riemulla rajaa kun pollella ajaa
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

lähtee pienemmillä kierroksilla liikkeelle ja kulkukin saattaa lisääntyä jos koneessa vaan riittää hööki vetää kierrokset korkealle !
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
vecu
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 29 Elo 2006 23:41
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja vecu »

2000km ja 117h meni ekalla hihnalla, eikä juurikaan kulumaa havaittavissa.
Linjausta tarkistaessa vaihdoin suosiolla uuden hihnan, ettei tarttis jostain korvesta sitten hinailla moisen takia :)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Edellisen vaihdoin 3000 km:n kohdalla ja on nyttemmin varahihnana. Ei siis mitään syyttä vaihtaa, mutta vaihdoin silti uuteen kun koppa oli auki ja tarve varahihnalle on ilmeinen. Nyt ajettu kakkoshihnalla 2000 km ilman mitään vaivaa ja helppoa ei ole aina ollut...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Tumppi
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 22 Syys 2006 19:15
Paikkakunta: Läntinen Satakunta

Viesti Kirjoittaja Tumppi »

908 kilometriä ja n.70h alkuperäisellä remmillä..
Pateja pussit pullollaan.
HiaceJanski
4WD
Viestit: 216
Liittynyt: 05 Tammi 2007 14:21

Viesti Kirjoittaja HiaceJanski »

mikä ihmeen hihna???? :lol: :P :) (honda mies)
jusivil
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Tammi 2007 17:51
Paikkakunta: Joutsa

Viesti Kirjoittaja jusivil »

2000km:n kohdalla avasin eka kerran kotelon ja totesin ettei silmämääräisesti hihna ole kulunut lainkaan. 4000km:n (250h)kohdalla seuraavan kerran auki, uusi hihna oli hommattuna joten vaihdoin sen, mutta verratessani uutta ja vanhaa vierekkäin niin ei juuri minkäänlaista eroa. (polle 700 kaasari)
Ihmeissäni olen hihnan kestosta, vanha kokemus moottorikelkasta oli, että söi hihnoja kuin leipää. (ei tosin meinannu moottorin kiinnityskorvakkeet oikein kestää kelkan rääkkäystä)
jawa sp800
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 10 Helmi 2007 11:36
Mönkijä:: Polaris sportsman 800EFI
Paikkakunta: Mönkijä kansan luvattu maa(RENKO)

Viesti Kirjoittaja jawa sp800 »

28 tunnin jälkeen pamahti hihna pieniks murusiks takuuseen uusi hihna ja linjaus
JukkaRu
3WD
Viestit: 102
Liittynyt: 25 Maalis 2007 23:33
Paikkakunta: Etelä-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaRu »

jawa sp800 kirjoitti:28 tunnin jälkeen pamahti hihna pieniks murusiks takuuseen uusi hihna ja linjaus
Oliko linjaus miten pielessä? Ja jos oli paljon niin miten korjasivat :-k
Miehillä on aina legot .. aikuisempana ne vaan on erilaisia.
Se oli huono reissu jos vinssi jäi kylmäksi!!
Avatar
nipapn
6WD
Viestit: 600
Liittynyt: 05 Touko 2005 05:46
Paikkakunta: Tuleva oululainen

Viesti Kirjoittaja nipapn »

Tämähän taitaa olla semmoinen ketju jossa tunnustetaan omat koneenkäsittelytaidot eli ymmärretäänkö vaihtaa vetoaluetta silloin kun kuuluu niin tehdä....

Toki niitäkin löytyy joilla on pakonomainen tarve rääkätä laitteita niin että maali tulee vastaan....

Panin entisen Polleni (600) vetämään TÄTÄ Kuva iso puoli päällä niin ei montaa minuuttia menny ku hihna meni..... Eli mulla taitaa olla ennätys.....

Sitten kun tein saman pieni puoli päällä niin hihnan kuluminen muuttui renkaiden kulumiseksi
Melekeen oululainen ihiminen.....
Kuhan kulijailen, käet taskusa, heinäpäässä...
Vastaa Viestiin