Pieni poika kuoli mönkijän alle

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
rmake
4WD
Mönkijä:: Polaris 1000xp

Viesti Kirjoittaja rmake »

Tän päivän keskisuomalaisen mukaan kyseessä oli Tyscon 250
Cooleri
Tracks

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Itsekin joskus jäänyt kaatuneen mönkijän alle ja ei sieltä ole aikuisenkaan helppo päästä alta pois 7-vuotiaasta puhumattakaan. Ei missään nimessä lapsille ilman valvontaa. Ei ne varoitustarrat "ei alle 16-vuotiaille" ole siellä turhan takia vaikka jenkkilässä ei ollakaan.
Pasi S.
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350

Viesti Kirjoittaja Pasi S. »

Todella ikävä tapaus, jota ei olisi pitänyt tapahtua.
Tänään juuri valistin työkavereille, kuinka helposti mönkijä saattaa kaatua, jos ei koneen käyttäytymiseen ole riittävästi perehtynyt.

Valistusta ja varovaisuutta.
HoHa
6WD

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Ei pidä tässä huolessa silti unohtaa että lapsetkin voi mönkiä turvallisesti kun on varusteet kunnossa ja alla oikean kokoinen laite. 250cc on liian iso vaikka miten siitä kuristais tai välittäis kulut pois. Se painaa kuitenkin lähemmäs 200 kg tai ylikin. Sellaisen hallitteminen pienillä käsillä ei aina onnistu ja vaaratonkin tilanne voi äkkiä muuttua kuolemaksi. Näitä tilanteita vaan silti sattuu vaikka miten ajattelee että ajetaan varovasti.
Mönkijät on tullu jäädäkseen ja ikäviä uutisia niiden osalta tullaan lukemaan vielä monesti. Karua mutta totta. Oman pojan kohdalle jos tuollainen sattuisi niin en tiedä miten siitä selviäisi. Pelottava ajatus, mutta silti pojan kanssa mönkimiset tulevat jatkumaan. Näiden tapausten jälkeen vaan pistää aina miettimään onko omalla kohdalla riskit minimoitu ja mitä voisi vielä tehdä että voisi rauhallisin mielin jatkaa yhdessä pojan kanssa tätä mukavaa harrastusta.
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
juniorijussi
Tracks
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Kaikissa kommenteissa on ollut tärkeää asiaa.

Kokosin kiukuttelevalla läppärilläni videon lähinnä pojan ajoista joita sattumoisin vierestä kuvasin lauantaina aina välillä ja samoin poikakin pari pätkää minun hulluttelusta.Hyvää esimerkkiä :oops:
Aavistuksen on kömpijä pojalle iso ,mutta tukevampi kuin 50cc ja paino ero pieni ja koko oli jo liian pieneksi käyvä.Meillä ei poika ole vielä paljoa ajanut kun en ole antanut.Olen itse vieressä aina ja pahoihin paikkohin ei mennä.

Tuo on nykyään yleistä ,että jokaisen omakotitalon pihalla näkyy pieni lasten mönkijä.Mukavaahan tuolla on pihanurmella ajella ,mutta itse olen todella paljon nähnyt yksin ajavia lapsia ja jopa kavereita juoksemassa perässä.. huono yhtälö kun innostuu niin tapahtuu.Vanhemmat ties missä ?
Enempiä isompia kommentteja muistutan ,että katsokaapa näitä meidän 15v mopoilijoita liikenteessä..voi jessus..ei minkään näköistä itsesuojeluvaistoa ..kaistan vaihtoja ja risteysten ylityksiä olkaa kohauttamatta... pari kolaria itsekin vierestä nähneenä.

Ps. Katsokaapa pieni videoni ja loppukevennys teksti..
Videon katselu sai ainakin minut ajattelemaan lisää... :roll:
http://juniorijussin.galleria.fi/videot.html
Suora linkki -> http://juniorijussin.galleria.fi/videot ... ijussi.wmv
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
edu
Eduraattori

Viesti Kirjoittaja edu »

Koheltaja kirjoitti: Okei, tieliikennemönkijä mutta raskasrakenteinen??? Mikä on raskasrakenteinen tieliikennemönkijä?
Minun mielestäni 7- vuotiaalle on raskasrakenteinen mönkijä jokainen mönkijä joka on tieliikennemönkijä, vaikkapa sitten se 50cc.

Olen samaa mieltä, että uutismiehet aina asevahingon sattuessa käyttävät vääriä termejä, koska eivät oikeasti osaa oikeita.

Tästä kuitenkin mieleeni juolahti, että ladattu ase ( vaikka 22:n) on yhtä vaarallinen lapsen kädessä kuin mönkijä.
Kuinka moni antaa lapselleen aseen ja patruunat yksin käytettäväksi, no miksi sitten yhtä vaarallisen moottoriajoneuvon?
Kohta alkaa mennä jankuttamisen puolelle, mutta aikuisen oma ajotapa, niin autolla kuin mönkimilläkin, imetään vuorenvarmasti lapsen tajuntaan, ja samoja 'temppuja' koitetaan heti, kun valvova silmä välttää.

Joku tossa mainitsi tilanteen, jossa pieni lapsi etenee pikkukömpimellään ja loppu lapsilauma juoksee perässä, supervaarallista vaikka hauskalta näyttääkin.
Nyt on pakko lopettaa aiheesta, tuntuu niin pahalta.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Juniorillekkin tuo mönkijä on liian iso. Ei yltänyt jalat jarrulle. Tokkopa jaksaa ite vielä puristaa käsijarruakaan.
Ajo oli muuten todella esimerkillistä, kuten kaikilla lapsilla, kun vanhemmat vahtimassa. :wink:
Tiedän, että saan ja olen saanut ikävän ihmisen maineen, kun sanon, että mönkijä ei ole alle 15 v. ajoneuvo. Kieltämättä meilläkin tuo jälkikasvu on ajanut mönkijällä, mutta itse olen istunut takana kyydissä.
Lisäksi yksin ei ajeta.
Tälläista tapahtuu, mutta tapahtuneelle ei voi mitään. Ainoastaa me muut jotka vielä kengänpohjia kulutamme voimme ottaa opiksi.
Turvallisia ja miellyttäviä ajoja kaikille.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
PK
6WD

Viesti Kirjoittaja PK »

Oli tämän päivän Aamulehdessä iso juttu mönkkäreistä, tai siis lähinnä onnettomuuksista. Juttu perustui juuri tähän erittäin ikävään Jämsän tapaukseen. Muuten kaikki oli jutussa periaatteessa ihan ok. mutta yksi asia olisi mielestäni pitänyt tehdä toisin. Jutun keskellä iso kuva, jossa nimellään esiintynyt kaveri on metrin ilmassa mönkkärillä! Ja kuvaaja vielä korostanut tilannetta kuvaamalla pitkällä valotusajaalla tms. että näyttää meno entistäkin vauhdikkaammalta. 90% ihmisistä on tähän asti luullut, että mönkijöillä ajellaan tukevasti maanpinnalla kävelyvauhtia. No, saivatpa nyt uutta ajattelemisen aihetta, erityisesti luontoliiton porukat jne. :?
tuosar
Noppeli

Viesti Kirjoittaja tuosar »

voimia omaisille!!!
kömpijä hakusessa..
kaiffari
Noppeli

Viesti Kirjoittaja kaiffari »

Kaikki moottoriajoneuvot on vaarallisia jos niitä ei osata käyttää...ja polkupyörätkin......
Jaksamisia kuitenkin omaisille!
juniorijussi
Tracks
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

petri.n kirjoitti:Juniorillekkin tuo mönkijä on liian iso. Ei yltänyt jalat jarrulle. Tokkopa jaksaa ite vielä puristaa käsijarruakaan.
Ajo oli muuten todella esimerkillistä, kuten kaikilla lapsilla, kun vanhemmat vahtimassa. :wink:
Iso on juu ja sen takia ei paljoa ole annettu ajaa kun odottaa kasvamista.Sillon tällön vähän tasamaalla.Jalat ylettyy jalkatapeille just ja jalkajarruja noissa ei edes oo..en tiä käyttäisikökään noita kukaan.Itse en käytä.Käsijarrulla osaa ja pystyy jarruttamaan mutta itse en 100 % luota täyteen suoritukseen :wink:

Aamulehdessä (A5 sivu)oli tosiaan vahvistus jutusta ja kömpijän merkistä sekä kirjoituksesta selvästi ilmeni ,että kun vanhemmat saapui "paikalle" oli lapsi mönkijän alla..Ei silminnäkijöitä. :shock:
Poliisi toivoo mastomönkijöillekin rekisteröintipakkoa. :wink:
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Viljami
Tracks
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3

Viesti Kirjoittaja Viljami »

7-vuotias lapsi yksin soramontulla 250 cc tieliikennemönkijällä ... vetää sanattomaksi.
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Viljami kirjoitti:7-vuotias lapsi yksin soramontulla 250 cc tieliikennemönkijällä ... vetää sanattomaksi.
Sanattomaksi meni myös lapsi joka oli ajamassa ilman asianmukaista valvontaa.
Kylätason mönkijäkuski
dEnA
4WD
Mönkijä:: Raptor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja dEnA »

Järkyttävä tapaus ei voi muuta sanoa. Mutta 15 vuoden ikäraja kaikkiin mönkijöihin? Jotain rajaa. Samalla kaavalla apupyörät pidetään pyörässä ainakin 12-13 vuoden ikään ja nukkumaanmeno aika on 14 vuotiaalle sopiva noin kello 7.30 illalla.
Itse vedin 7 vuotiaana 80cc noppelilla enkä nyt halua uskoa että olin onnekas kun siitä selvisin. Vanhemmat olivat paikalla kun ajettiin, peli oli sopiva, kevyt ja hidas. Tilannenopeudet kun eivät olleet ikinä aikuistenpäätä huimaavia niin jos tuon olisi saanut kaadettua niin kauhia itku siitä olisi kyllä seurannut mutta ei sen vakavampaa.
petri.n
Tracks
Mönkijä:: canam 650 max

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Puhuin tai kirjoitin mönkijästä en mopoista. :wink: Mönkijä on meikäläisen mittapuun mukaan yli 150 kuutioinen ja painoakin löytyy yli 100 kg. Nämä määritteet jos ylitetään niin mielestäni ajoneuvo ei sovellu alle 15 v yksinajeluun. Puhumattakaan sitten näistä järeämmistä ja tehokkaimmista laitteista.
Kyllä itsekkin jo 6v ajelin Jupiterilla peltoa ympäri, mutta harvoin sen alle jäi, jos jäi niin jaksoi itsensä vetää alta pois.
250 kuutioinen NSU oli sitten asia erikseen jolla ruvettiin ajamaan, kun oltiin yli 10v. Silloinkin ajajia oli aina kaksi. Toinen istui kyydissä ja pelkäsi ja sitten vaihdettiin. :lol:
Käyntiin polkaisu oli pahin jopi. :shock: :D
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Vastaa Viestiin