Tekeekö 2x4:llä mitään?

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Zarzar
3WD
Viestit: 100
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:28
Paikkakunta: Lohja Mönkijä: Linhai 260

Viesti Kirjoittaja Zarzar »

No ei se kunnon lumessa mitään herkkua ole, mutta tehtiin naapurin pojan kanssa pellolle rata (lapiotakin tarvittiin), niin kyllä siellä ajamaan (aika vauhdillakin) pystyi.
Sitten kun lunta on vähemmän (esim. pihatiellä), niin kyllähän perä liiraa, mutta en ympäri ole saanut, paitsi kun olen halunnut.
No jäälle en aiemmin uskaltanut kiinnijäämisen pelossa mennä, koska vettä ja sohjoa oli sen verran, että vauhtia olisi täytynyt pitää yllä. Nyt kun se jää on hyvä, niin mönkijä on huollossa... :cry:
Joten olisi se neliveto ihan paikallaan. Mutta kyllä tuosta takapotkustakin ainakin näin alkuun on riemua riittänyt sekä mulle, että naapurin 14 v-pojalle.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

timpuri kirjoitti:elikkä pystyykö takavetoisella tekemään lumityöt suht tasaisella pihall kun kerran ajoleikkurillakin pystyy jotenkin
Kyllä nuo takapotku työmallit ovat aivan kelpo laitteita.Ketjut alle ja lumet siirtyy kuin tyhjää vain.Hupikäytössä ominaisuudet riittää todella pitkälle jopa soiden ylityksiin.Porukassa pari kaveria ajelee Yammun siis ei Ho eiku Yammun 250:llä ja mukana ovat tulleet työntämättä.Tosin molemmat ovat kyllä pitkän linjan pyörä,kelkka ja mönkijä miehiä ja ajotaito kohillaan. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
kaiveri
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 14 Syys 2004 09:49

Viesti Kirjoittaja kaiveri »

Minusta jos on 4 veto. se etenee suht koht samoin ilman ketjuja kuin 2veto ketjuilla. tietysti paino ratkaisee paljon.
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

kaiveri kirjoitti:Minusta jos on 4 veto. se etenee suht koht samoin ilman ketjuja kuin 2veto ketjuilla. tietysti paino ratkaisee paljon.
mun mielestä taas ei,neliveto auttaa niin pirusti tuohon etenemiseen.
tuokin asia on myös paljon renkaista kiinni.kaverilla samanlainen honda kuin mulla uusilla renkailla ja viime lauantaina kun ajettiin ympäriinsä niin jäin kakkoseksi monesti,mulla kun kun renkaat vetää viimeisiään.. :(
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
Avatar
Panu
6WD
Viestit: 450
Liittynyt: 09 Marras 2004 20:37
Paikkakunta: VAASA Mönkijä: Polaris Sportsman 800 efi -06
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Panu »

kaiveri kirjoitti:Minusta jos on 4 veto. se etenee suht koht samoin ilman ketjuja kuin 2veto ketjuilla. tietysti paino ratkaisee paljon.
Toi väite saattaa pitää aika pitkälle paikkaansa... :roll:
Harrastus vie joka asiassa mukanaan..
aateevee
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 13 Maalis 2005 16:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aateevee »

Neliveto on ehdottomasti pienine vikoineenkin paras !



Tahtoo vaihtaa! Kuva
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

mikäs laite aateeveellä on kuin noin halua vaihtaa( Kuva )
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
aateevee
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 13 Maalis 2005 16:07
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aateevee »

LINHAI /ALLROAD Toimii kyllä kiitettävästi, mutta vaatimuksia on nostettu.

Kuva
pantterieka
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)

Viesti Kirjoittaja pantterieka »

Takatuuppari Linhain omistajana sanoisin, että tietysti neliveto on aina neliveto kun mennään oikein pahoihin paikkoihin tai vedetään maastossa kuormia.

Autoista minulla on nelikoista kokemusta Pajerosta, edellinen autoni oli Jeep ja nyt ajelen Hondan CR-V:llä, joka on "mopo" verrattuna Jeeppiin. Seuraavakin autoni tulee luultavasti olemaan nelivetoinen.

Mönkijää hankkiessani nelivetoinen TIELIIKENNEMALLI olisi kiinnostanut, mutta hintataso oli ihan ... (sanonko mistä).

Ainakin minun käytössä, (joka on huviajelua pääasiassa teitä ja polkuja pitkin) ja minusta maastossakin takatuuppari menee ihan riittävän pahoihin paikkoihin ja tulee sieltä poiskin kun oppii tuntemaan mönkijän ja omat "kyvyt ja rajat". Vinssi kun on vielä keulalla niin siitäkin saa tarvittaessa vähän lisäapuja. Takavetopeli on myös ketterämpi hallita, esim. kääntyy melkein paikallaan kun vähän näyttää kaasua.

Pienen pihan lumitöissä homma toimi "kohtuullisen" hyvin takavetoisella Panther 90 mönkijälläkin kun oli lumiketjut alla ja lyhyen kokemuksen perusteella Linhai 260 mönkijällä lumitöiden tekeminen on melkeinpä mukavaa hommaa, etenkin kun viitsii laittaa jääketjut paikalleen niin täällä etelä-rannikolla pärjää lumihommissa hyvin.

Poskettoman hinnan lisäksi nelikossa on enemmän kuluvia / särkyviä osia ja lisäksi sillä tulisi luultavasti ajettua sellaisiin paikkoihin, että jäisi melkoisella varmuudella kunnolla jumiin ? (takatuupparilla ei tule edes yritettyä sellaisiin paikkoihin).

Eli: > Jos kone tulee esim. työkäyttöön / eikä sillä ajella teitä pitkin vaan siirrellään peräkärryn päällä aina ajopaikasta toiseen (taajamissa asuvat). Valintani olisi ilman muuta rekisteröimätön neliveto.

Jos taas haluaa vaihdella ajopaikkoja puljaamatta kuljetuskaluston kanssa tai haluaa ajella teitä pitkin muun liikenteen joukossa luvallisesti ja lisäksi ei ole rahasta pulaa niin edelleen valintani olisi nelivetoinen > tieliikennemalli.

Mikäli haluaa päästä liikkumaan luvallisesti teitä pitkin, käyttö on pääasiassa huviajelua teillä ja maastossa, sekä "kevyitä" metsätöitä/lumitöitä ja ylimääräistä rahaakaan ei ole kertynyt tilille tarpeettomana seisomaan niin paras vaihtoehto on mielestäni takavetoinen tieliikennemönkijä. Ostin mm. itse Linhain kaupan yhteydessä tuulilasin, sähkövinssin, työkalurungon/puskulevyn ja jääketjut ja koko paketin hinta jäi paljon, paljon, paljon halvemmaksi kuin halvin nelivetoinen tieliikennemalli ilman lisävarusteita.
Hanski Haminasta
Avatar
quasar
4WD
Viestit: 151
Liittynyt: 29 Loka 2004 13:12
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja quasar »

Tieliikenne-Rallyn omistajana allekirjotan edellisestä joka sanan eli samaa mieltä. Bomban neliveto-tieliikennemallia kattelin mutta hinta 14600 € sai toisiin ajatuksiin.

Viikko sitten käväsin Haminassa (joskus asunu siellä) ja Robin Hoodin parkkipaikalla oli uuden kiiltävä sininen Linhai. Oisko ollu pantterimiehen?
pantterieka
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)

Viesti Kirjoittaja pantterieka »

guasar arveli > Oisko ollu pantterimiehen?

Tulihan sitä silloin käytyä Robin Hoodissa ostamassa vetokoukun nuppiin kromattu suojus ja purkillinen muovin kiillotus/suoja-ainetta Linhain muoviosien käsittelyä varten.
Hanski Haminasta
Avatar
quasar
4WD
Viestit: 151
Liittynyt: 29 Loka 2004 13:12
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja quasar »

:lol: Oisin käyny kyllä jututtamassa jos oisin kuskin nähny siinä paikalla, mutta ku olit varmaan just sillon kaupassa. Mutta arvasin oikein.
bowtie81
4WD
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:38
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja bowtie81 »

kun tässä nyt pohditaan takavedon riittävyyttä ja nelivedon kalleutta niin väkisin tulee mieleen tuo linhain osastolla esiin tullut juttu siitä että kaikki tarvittavat kiinnitykset ym. olis valmiina eli jostain polariksesta vaan voimansiirron osat kiinni ja lianhi olis nelivetonen? Jos mulla olis jo tuollanen niin kuumeisesti ettisin mahdollisuutta tuohon..
Se nelivetoinenkin lianhi kai tulee kesällä myyntiin, mutta varmaa tietoa en ole löytänyt että onko se vain sillä isolla 500 cc koneella vai tuleeko myös tästä nykyisestä nelikko? Jos kerran valmius nelivedolle on niin luulis olevan tehtaalle aika pikku juttu.. 500cc koneella taitaa vakuutusmaksut tulla jo aika koviksi joten siinä mielessä olis hyvä että sais myös pienemmällä koneella...
pantterieka
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 26 Helmi 2005 17:30
Paikkakunta: Hamina Linhai 260 (tieliikenne)

Viesti Kirjoittaja pantterieka »

Bowtie 81 kirjoitti > kaikki tarvittavat kiinnitykset ym. olis valmiina eli jostain polariksesta vaan voimansiirron osat kiinni ja lianhi olis nelivetonen

Näkyyhän tuossa Linhaissa olevan jo etupyörissä valmius vetoakselille. Mielenkiinnolla seuraankin, tuleeko myyntiin nelivedoksi "muuttamispakettia" ja sen hinnoittelua.

En ole kysellyt asiaa, > mutta epäilen erikseen ostettuna Polariksen etuvetoreteleiden maksavan "maltaita" vaikka sattuisivatkin suoraan Linhaihin ???
Hanski Haminasta
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

pantterieka kirjoitti:Takatuuppari Linhain omistajana sanoisin, että tietysti neliveto on aina neliveto kun mennään oikein pahoihin paikkoihin tai vedetään maastossa kuormia.

Autoista minulla on nelikoista kokemusta Pajerosta, edellinen autoni oli Jeep ja nyt ajelen Hondan CR-V:llä, joka on "mopo" verrattuna Jeeppiin. Seuraavakin autoni tulee luultavasti olemaan nelivetoinen.

Mönkijää hankkiessani nelivetoinen TIELIIKENNEMALLI olisi kiinnostanut, mutta hintataso oli ihan ... (sanonko mistä).

Ainakin minun käytössä, (joka on huviajelua pääasiassa teitä ja polkuja pitkin) ja minusta maastossakin takatuuppari menee ihan riittävän pahoihin paikkoihin ja tulee sieltä poiskin kun oppii tuntemaan mönkijän ja omat "kyvyt ja rajat". Vinssi kun on vielä keulalla niin siitäkin saa tarvittaessa vähän lisäapuja. Takavetopeli on myös ketterämpi hallita, esim. kääntyy melkein paikallaan kun vähän näyttää kaasua.

Pienen pihan lumitöissä homma toimi "kohtuullisen" hyvin takavetoisella Panther 90 mönkijälläkin kun oli lumiketjut alla ja lyhyen kokemuksen perusteella Linhai 260 mönkijällä lumitöiden tekeminen on melkeinpä mukavaa hommaa, etenkin kun viitsii laittaa jääketjut paikalleen niin täällä etelä-rannikolla pärjää lumihommissa hyvin.

Poskettoman hinnan lisäksi nelikossa on enemmän kuluvia / särkyviä osia ja lisäksi sillä tulisi luultavasti ajettua sellaisiin paikkoihin, että jäisi melkoisella varmuudella kunnolla jumiin ? (takatuupparilla ei tule edes yritettyä sellaisiin paikkoihin).

Eli: > Jos kone tulee esim. työkäyttöön / eikä sillä ajella teitä pitkin vaan siirrellään peräkärryn päällä aina ajopaikasta toiseen (taajamissa asuvat). Valintani olisi ilman muuta rekisteröimätön neliveto.

Jos taas haluaa vaihdella ajopaikkoja puljaamatta kuljetuskaluston kanssa tai haluaa ajella teitä pitkin muun liikenteen joukossa luvallisesti ja lisäksi ei ole rahasta pulaa niin edelleen valintani olisi nelivetoinen > tieliikennemalli.

Mikäli haluaa päästä liikkumaan luvallisesti teitä pitkin, käyttö on pääasiassa huviajelua teillä ja maastossa, sekä "kevyitä" metsätöitä/lumitöitä ja ylimääräistä rahaakaan ei ole kertynyt tilille tarpeettomana seisomaan niin paras vaihtoehto on mielestäni takavetoinen tieliikennemönkijä. Ostin mm. itse Linhain kaupan yhteydessä tuulilasin, sähkövinssin, työkalurungon/puskulevyn ja jääketjut ja koko paketin hinta jäi paljon, paljon, paljon halvemmaksi kuin halvin nelivetoinen tieliikennemalli ilman lisävarusteita.
:lol: :lol: :lol: :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Vastaa Viestiin