Kyseessä kiinteäakselinen takatuuppari joka haluaa vängätä oikealle edelleen...
Alkuperäisillä renkailla tarkastettu:
- rengaspaineita kokeiltu 0.5 -- renkaiden maksimi (2.5 ja 1.5bar)
- kokeiltu haritusta ja aurausta vähän ja paljon, jopa suoraan on laitettu sojottamaan.
-tarkistettu renkaiden linjaus suhteessa taka pyöriin. (pitkällä & suoralla puurimalla)
- tarkistettu renkaiden pystykulma, pientä heittoa on johtuen pikkasen väljästä oik. puolen yläpallonivelestä. Mutta en sitten tiedä että voiko tuo noin paljon puoltamista aiheuttaa
- oikean puoleisesta eturenkaasta oli jo 200km aikana kulunut 1-2mm pois kun ohjausta piti "pitää" suorassa jos halusi suoraan mennä.
- oikean puolen eturenkaan uuntaus enemmän keskelle päin sojottamaan (ei vaikuttanut kuin ohjaus tangon "lepo" asentoon).
Alkuperäiset takanakit olikin loppujen lopuksi ympärysmitaltaan/korkeudeltaan hiukka erimittaiset (ympärysmitassa oli 5cm eroa..) Isompi nakki oli vasemmalla joten se olisi mielestäni selittänyt kiinteäakselisella oikealle kaartumisen..
Mutta ei niin ei, uudet Kendan speedracerit on nyt alla ja oikealle puoltaminen jatkuu. Tarkastettu/säädetty uusien kumien laiton jälkeen:
- rengaspaineet
- Takanakkien halkaisija on parinmillin toleranssilla sama.
- taka akselin suuntaus mitattu suhteessa etuosarunkoon, korkeintaan pari milliä eroa.
- auraus ja renkaiden suuntaus suhteessa takanakkeihin tarkastettu/säädetty haritus, kokeiltu 1cm ja 2.5cm haritus renkaiden keskiuralta (helppo ja suht tarkka mitata)
Jaksaa vaan ihmetyttää, oikealle se vaan vetää, tuleeko mitään kellekään mieleen? Meneekö kellään mönkkä suoraan asfaltilla jos hellittää otteen
tangosta vai onko tämä vain ominaisuus?
Puoltaa... mikä vikana?
Puoltaa... mikä vikana?
TL Comanche 200cc..
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Kaikkes olet näköjään jo tehnyt joten kulmat sinällään on varmaan oikein. Ominaisuuksista puhuttaessa niin minulla ei edes uskalla päästää tangosta irti. Heti lähtee johonkin suuntaan, mutta kuitenkin tasasesti forttunan merkeissä vasemmalle tai oikealle. Tuli mieleen että onko laite vatupassissa niin että edestä ei jousitus ole päässyt notkahtaan jommalta kummalta puolen. Ja olikos noissa mitoissa mitattu saman puolen navasta napaan etäisyys. Taka akselin olit mitannut runkoon nähden.
Jos ei mene suoraan niin joku mittahan se on poikettava
Jos ei mene suoraan niin joku mittahan se on poikettava
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
Puoltaminen johtuu yleensä etupään pyöränkulmista, tai siitä että ne ei ole kohdallaan. Jos jostain löydät pajan missä on pyöränkulmien säätövehkeet ja ne saa koneet kiinni mönkijän vanteisiin niin silloin alkaa paljastumaan yhtä sun toista yllättävää
Silloin kun renkaat on halkaisijaltaan samankokoiset ja pyöränkulmat kunnossa niin silloin värkit kulkee suoraan eikä kampea mihinkään. Camber ja Caster kulmien poikkeavuudet yleensä tekee puoltamisen ja niitä ei oikein saa kunnolla selville muuten kuin penkissä, muitakin tekijöitä on kuten kulkukulma, akselivälin poikkeavuudet ym. ym.

Silloin kun renkaat on halkaisijaltaan samankokoiset ja pyöränkulmat kunnossa niin silloin värkit kulkee suoraan eikä kampea mihinkään. Camber ja Caster kulmien poikkeavuudet yleensä tekee puoltamisen ja niitä ei oikein saa kunnolla selville muuten kuin penkissä, muitakin tekijöitä on kuten kulkukulma, akselivälin poikkeavuudet ym. ym.
Kylätason mönkijäkuski
Toi Hohan mainitsema vatupassijuttu vois olla kyllä yksi, ja suhteelisen helppo juttu koittaa.
Vaihda etuiskarit puolelta toiselle, ja kokeile vaikuttiko mitään. Ja/tai sitten näin: Keula ylös, jousien lukko- ja säätömutterit auki, ja tarkasta, että molemmin puolin on yhtä monta milliä esijännitystä. Jousien vapaamitta ja jopa jäykkyys saattaa olla noissa Kiinalaisissa vähän niin ja näin.
Tutki myös samalla, että etupyörät pyörivät normaalisti, ja tukivarret liikkuvat yhtä kevyesti molemmin puolin. (Tässä tapauksessa yhtä raskaasti...)
Vaihda etuiskarit puolelta toiselle, ja kokeile vaikuttiko mitään. Ja/tai sitten näin: Keula ylös, jousien lukko- ja säätömutterit auki, ja tarkasta, että molemmin puolin on yhtä monta milliä esijännitystä. Jousien vapaamitta ja jopa jäykkyys saattaa olla noissa Kiinalaisissa vähän niin ja näin.
Tutki myös samalla, että etupyörät pyörivät normaalisti, ja tukivarret liikkuvat yhtä kevyesti molemmin puolin. (Tässä tapauksessa yhtä raskaasti...)
Jatkuu... tänään sitten tarkastelin iskarin pituudet ilman kuormitusta ja keula nostettuna, saman mittaset oli molemmissa tapauksissa, jousen pituudet mittasin myös varmuuden vuoksi ja samanmittaset oli.
Otin myös kaikenlaisia mittoja etupään tukivarsista, pallonovelistä eri suuntiin ja mitään hälyyttävää ... tai oikeastaan mittatarkkuuden huomioonottaen siis, ihan 1-2mm tarkkuuteen ei näillä "laitteilla" päässyt.
Vatupassilla en vielä päässyt leikkimään kun ei oikein ollut tasaista paikkaa moiseen tapahtumaan, aina oli pinta kallelaan jonnekin suuntaan.
noh, aurausta ei ole tullut pitkään aikaan kokeiltua joten rupesinpa harituksesta auraukselle laittamaan, ja sitä tuli noin pikkusen reilu sentti renkaiden keskeltä mitattuna.. koeajo paljasti että ihan kuin puoltaminen olisi vähentynyt huomattavasti.. hmm.
Ajoin pihaan ja pyysin vaimoa mittaamaan aurauskulman minun istuessa kulkupelin päällä. Kappas vaan, nyt olikin 1cm haritusta, en uskonut ja tarkistin asian vaimon yrittäessä olla mönkän painolastina. Juu'u, haritusta oli. Sekalaisen testisession jäljiltä voinen todeta että etupää menee aurauksen suuntaan kun etupäätä nostaa tai sillä ei ole rasitusta ja alkaa harituksen suuntaan menemään kun on kuski päällä tai muuten etupäätä pistää alas.
Tämä ei varmaan korjannut koko puoltamista mutta 80% auttoi... näemmä aiempi 1-3cm haritus muuttui kuormituksessa paljonkin suuremmaksi ja siten jotenkin vahvisti puoltamis taipumusta.
Otin myös kaikenlaisia mittoja etupään tukivarsista, pallonovelistä eri suuntiin ja mitään hälyyttävää ... tai oikeastaan mittatarkkuuden huomioonottaen siis, ihan 1-2mm tarkkuuteen ei näillä "laitteilla" päässyt.
Vatupassilla en vielä päässyt leikkimään kun ei oikein ollut tasaista paikkaa moiseen tapahtumaan, aina oli pinta kallelaan jonnekin suuntaan.
noh, aurausta ei ole tullut pitkään aikaan kokeiltua joten rupesinpa harituksesta auraukselle laittamaan, ja sitä tuli noin pikkusen reilu sentti renkaiden keskeltä mitattuna.. koeajo paljasti että ihan kuin puoltaminen olisi vähentynyt huomattavasti.. hmm.
Ajoin pihaan ja pyysin vaimoa mittaamaan aurauskulman minun istuessa kulkupelin päällä. Kappas vaan, nyt olikin 1cm haritusta, en uskonut ja tarkistin asian vaimon yrittäessä olla mönkän painolastina. Juu'u, haritusta oli. Sekalaisen testisession jäljiltä voinen todeta että etupää menee aurauksen suuntaan kun etupäätä nostaa tai sillä ei ole rasitusta ja alkaa harituksen suuntaan menemään kun on kuski päällä tai muuten etupäätä pistää alas.
Tämä ei varmaan korjannut koko puoltamista mutta 80% auttoi... näemmä aiempi 1-3cm haritus muuttui kuormituksessa paljonkin suuremmaksi ja siten jotenkin vahvisti puoltamis taipumusta.
TL Comanche 200cc..
huomioi että tie kallistetaan oikealle sadeveden pois valumisen varmistamiseksi. mönkärissä ei ole kallistuksen vakaajaa. puoltaa oikealle ellei tiekallistusta kompensoi tai vakaajaa rakenna. jäykkä taka-akseli tosin puoltaa oikealle tiekallistuksen mukaan vaikka vakaaja edessä olisikin...korjaus: älä aja ilman käsiä! 

Juu tämä on totta, tiessä olevat rengasurat vielä tekevät mielenkiintoisen vaikutuksen ja taitaa olla että tuoreet leveäpintaiset gummit tekee omaa tehtäväänsä tuossa. Eli elkää sitten ihmetelkö jos näette luikertelevan Comanchen tienpäällä, en ole kännissädeeäksär kirjoitti:huomioi että tie kallistetaan oikealle sadeveden pois valumisen varmistamiseksi. mönkärissä ei ole kallistuksen vakaajaa. puoltaa oikealle ellei tiekallistusta kompensoi tai vakaajaa rakenna. jäykkä taka-akseli tosin puoltaa oikealle tiekallistuksen mukaan vaikka vakaaja edessä olisikin...korjaus: älä aja ilman käsiä!

TL Comanche 200cc..