Honda TRX 450 foreman

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Kava
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Loka 2007 22:44

Re: Foreman 450 kardaanien purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kava »

[quote="Kimmo_M"]Morjens

Rupesi kuulumaan ykkösvaihteella kolinaa vaihteiston suunnalta. Pitäisi purkaa moottori pöydälle, mutta kardaanit tuottaa päänvaivaa.
Antakaahan vinkkejä, miten nuo lähtee purkautumaan.

[/quote]

Takakardaani lähtee monissa mönkijöissä yksinkertaisesti irroittamalla taka-akselin laakerointi rungosta ja vetämällä hieman taaksepäin. Mönkijä luonnollisesti tulee olla jonkin telineen tai nostolaitteen varassa.

Etukardaani on monissa laitteissa yhdistetty moottorin ulostuloakseliin booriholkilla, joka liukuu lukkorenkaan irroituksen jälkeen niin, että lähes päittäin oleva etukardaani irtoaa. Joissakin on vielä pieni jousi sisällä antamassa päittäistä esijännitystä akseleille toisistaan poispäin.

Tämä kaikki ilman minkäänlaista tietämystä Honda Foreman 450 kardaaneista.
Kimmo_M
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Touko 2012 15:32

Re: Foreman 450 kardaanien purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kimmo_M »

Eipä ole vieläkään löytynyt ratkaisua kardaanien irroitukseen. Etupään booriholkki liikkuu jonkinverran eteenpäin ja stoppaa sitten. Taaksepäin liikahtaa vain hiukan. Lukkorengastakaan ei näy missään.
Eikö kukaan ole joutunut irroittamaan moottoria hondastaan? Joutuukohan perät ottamaan irti, ennen kuin saa kardaanit irtoomaan? Saakohan jostakin, esim. maahantuojalta vinkkejä purkamiseen?
http://fiche.worldofpowersports.com/wps ... &A=182&B=5
Vinski
3WD
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Elo 2008 10:25
Paikkakunta: Eura

Re: Foreman 450 kardaanien purkaminen

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Mikäli on samanlainen systeemi kuin Odes:sissa (hondan kopio) niin etuperän kiinnityspultit tarvitsee irroittaa ja vetää etuperää eteenpäin. Etuperästä ei välttämättä tarvitse purkaa mitään muuta irti, niin etukardaani irtoaa, kun vaan saa etuperää riittävästi eteenpäin.
Ja takakardaanin saa mahdollisesti irti siinä vaiheessa kun moottorin nostaa pois paikoiltaan, niin takakardaani oletettavasti mahtuu irtoamaan.
Kava
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 28 Loka 2007 22:44

Re: Foreman 450 kardaanien purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kava »

[quote="Vinski"]Mikäli on samanlainen systeemi kuin Odes:sissa (hondan kopio) niin etuperän kiinnityspultit tarvitsee irroittaa ja vetää etuperää eteenpäin. Etuperästä ei välttämättä tarvitse purkaa mitään muuta irti, niin etukardaani irtoaa, kun vaan saa etuperää riittävästi eteenpäin.
Ja takakardaanin saa mahdollisesti irti siinä vaiheessa kun moottorin nostaa pois paikoiltaan, niin takakardaani oletettavasti mahtuu irtoamaan.[/quote]

Clymerin korjauskirja ohjeistaa tekemään juuri noin, etuperän kiinnityspultit joutuu irroittamaan ja siirtämään etuperää hieman jotta kardaani liukuu booreistaan.
Kimmo_M
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Touko 2012 15:32

Re: Foreman 450 kardaanien purkaminen

Viesti Kirjoittaja Kimmo_M »

Kiitos vastauksista! Moottori on nyt irti.
Fred Scuttle
6WD
Viestit: 663
Liittynyt: 23 Loka 2006 22:53
Paikkakunta: Etelälappi

450 fe paukkaa

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Mikähän vikana, kun koneen kuumetessa paukkuu pakoputkessa? Tulppa uusi, ja kärkiväli ok.
Avatar
ViiMax
Tracks
Viestit: 4448
Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
Mönkijä:: Sp 500
Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala

Re: 450 fe paukkaa

Viesti Kirjoittaja ViiMax »

Paukuttiko myös vanhalla tulpalla ? Kannatta tarkistella kaasarin kiinnitys (imuilmavuodot) sekä pakoputkisto ettei vuoda. Ilmanputsari tietty kannattaa myös puhdistaa ja öljytä.

Onko venttiilien välykset milloin viimeks tarkistettu/säädetty.
Kimmo_M
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Touko 2012 15:32

450 Foreman venttiilien säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Kimmo_M »

Yritin eilen säätää venttiileitä hondasta.
Otin koneen oikealta puolelta kuusiokolokannalla olevan tulpan auki, josta katsoin T-merkin kohdalleen. Sen jälkeen säädin venttiilit 0,15mm liuskalla kylmänä ja tarkastin säädön useaan otteeseen. Nyt kone naputtaa melko äänekkäästi. Mikä meni vikaan?

Mönkijä on siis Honda TRX450FE Foreman vm.2004
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja keulii »

Voisko olla eri mitat imu- ja pakopuolella? Näin ainakin 420:ssa, muistaakseni...
Avatar
Darth
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 832
Liittynyt: 04 Elo 2007 13:59
Paikkakunta: FireRiver

Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Darth »

Oliko varmasti työtahdissa eli molemmat venttiilit kiinni?
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Kimmo_M
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Touko 2012 15:32

Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Kimmo_M »

Darth kirjoitti:Oliko varmasti työtahdissa eli molemmat venttiilit kiinni?
En tiedä. Katsoin vain, että T-merkki oli kohdallaan. Se ilmeisesti ok?
Avatar
Darth
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 832
Liittynyt: 04 Elo 2007 13:59
Paikkakunta: FireRiver

Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Darth »

T merkki on joko työtahdissa jossa venttiilit kiinni ja säädettävissä tai sitten yhden täyden kierroksen pielessä jolloin jompikumpi venttiili on auki jolloin ei voi säätää. Helppo todeta kun konetta pyörittelee niin näkee koska molemmat venttiilit ovat kiinni.
EDIT: tässä asiaa koskeva ohje Valve adjustment procedures TRX 400 & 450 all
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Kimmo_M
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Touko 2012 15:32

Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja Kimmo_M »

Ainakin molemmat venttiilit ovat lähelle samassa säädössä, eli jos toinen olisi auki ja toinen kiinni ollessa säädetty, niin eikö toisessa olisi kierrettä silminnähden enemmän näkyvillä?
Avatar
pusikkoon
Tracks
Viestit: 1790
Liittynyt: 13 Helmi 2009 18:12
Mönkijä:: 2012 Foreman

Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Ei muuta kun säätö uusiksi. Todennäköisesti olet tosiaan väärässä tahdissa säätänyt. Tulppa pois, kampiakselia pyörittämään ja keinuvipujen asennoista tarkistat milloin molemmat vivut ovat kauimpana venttiileistä. Ts. rakoa on molempien venttiilien kohdalla eniten. Oikealla tahdilla ajoitusmerkki kohdalleen ja sitten säätö.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: 450 Foreman venttiilien säätö ongelma

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Nokastahan sen näkee koska vena on kiinni. :doubt:
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Vastaa Viestiin