Mopomönkijöiden viritys

Täällä keskustellaan 50 kuutioisista mönkijöistä sekä kevyistä nelipyöristä.
Avatar
oas
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 29 Touko 2006 22:52
Paikkakunta: Lohja, Mönkiä: TGP Hornet 50cc

Viesti Kirjoittaja oas »

kyl mun hornetti kiihtyy ihan vakiona yhtä hyvin kuin skootterit
"Eräitä yksityiskohtia lukuunottamatta mönkijä yksinkertaistaa tulevaa taloudellista ja teollista behavorismia."
Avatar
Morzo
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc

Viesti Kirjoittaja Morzo »

oas kirjoitti:kyl mun hornetti kiihtyy ihan vakiona yhtä hyvin kuin skootterit
Eli kiihtyy n. 5 sekunnissa 50km/h?
melda
3WD
Viestit: 102
Liittynyt: 05 Marras 2005 19:31

Viesti Kirjoittaja melda »

Ruiskuskootterit kiihtyy tosa ajassa. Normaali kaasaripeli 10> sek
Avatar
rega
3WD
Viestit: 64
Liittynyt: 11 Kesä 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja rega »

joo se pahkura pois sieltä ja voi sitä aukkoo muutenkin ihan vähän suurentaa mutta kato että ei tuu kynnystä pakoputken ja pakoaukon väliin. kyllä siitä tulee kiihtyvyyttä ja vääntöä lisää. onko joku kokeillut isompaa eturatasta laittaa?
TGB HORNET
Avatar
Morzo
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc

Viesti Kirjoittaja Morzo »

rega kirjoitti:joo se pahkura pois sieltä ja voi sitä aukkoo muutenkin ihan vähän suurentaa mutta kato että ei tuu kynnystä pakoputken ja pakoaukon väliin. kyllä siitä tulee kiihtyvyyttä ja vääntöä lisää. onko joku kokeillut isompaa eturatasta laittaa?
Ok. Minä aattelin laittaa isomman eturattaan, mutta eipä löydy mistään mönkiän rattaita :roll:
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Voihan sitä vaihtaa vaikka pienemmän takahampikkaan. Ajaa ihan saman asian kuin se isompi etuhampikaskin. Tosin tuskin löytyy sitäkään sen kummemmin jos menee vaan kyseleen etu/takahampikasta mönkijään. Kattelee hammasratas luettelosta vaan jonkun lähinnä vastaavan ja muokkaa sen sitten sopimaan paikoilleen.

Muitakin vaihtoehtoja muuttaa välitys löytyy:

-Isommat renkaat
-Variaattorin jälkeisen alennusvaihteen rattaiden vaihtaminen
-Variaattorin vaihto overdrive versioon


Kiinnostaisi vaihtaa oman kömpijän suunnanvaihtaja sellaiseen malliin missä on 2-vaihdetta eteen. Adly Silver Foxissa ja Derbi ATV50:ssä taitaa ainakin olla sellaiset? Entä löytyykö mistään muusta mopomönkijästä? Ja olisikohan kellään kuvaa sellaisesta linkata? Välityksiä voisi muuten muutellakkin hieman, mutta pitäisi saada toinen vaihde hitaita ajeluita varten sitä ennen.
Avatar
Morzo
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc

Viesti Kirjoittaja Morzo »

Mistäs saa nuita overdrive-vareja? Ja paljon vaikuttaa kiihtyvyyteen, ja kulkuun?
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Malossin valikoimista ainakin löytyy over range nimikkeellä. Varmaan jostain mopo sportista tai vastaavasta voisi kysellä. Sitä miten paljon se vaikuttaa kiihtyvyyteen ja nopeuteen en osaa sanoa. Ei ne ainakaan huonommaksi mene mitä vakiovarilla...
Avatar
rega
3WD
Viestit: 64
Liittynyt: 11 Kesä 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja rega »

mitä eroa on overdrive-varilla ja malossi multivarilla?
TGB HORNET
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Overdrivessä on nimensä mukaan ylivaihde. Eli osapuilleen sama asia kuin jos muuttaisi välityksiä sillä erotuksella että kiihtyvyys on (tai ainakin pitäisi olla) parempi overdriven kanssa.
Avatar
Morzo
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc

Viesti Kirjoittaja Morzo »

Tossa nyt ollaan poisettu karstat, porattu sylinteri, ja poistettu änärinkin katti. Vääntöä, tehoa ja kiihtyvyyttä tuli mukavasti lisää. Ja nyt offroad ajo on entistäkin hauskempaa, menee kevisäti jyrkillä kallioilla ja ylittää isompiakin ojia, yms yms :D :D

Näytti olevan LINHAIN!! :shock: :shock: :shock: kone AIEssa. Kyllä siinä sylinterissä LINHAI luki. En sitte tiiä onko kusetusta vai totta.. Ton teho-operaation jälkeen huippunopeus laski, ja teorian mukaan senhän pitäisi johtua siitä että kone hengittää nyt tuplasti paremmin kun on pakoaukko isonnettu ja änärin katti poistettu? Eli isompaa suutinta tarvii teoriassa, mutta totuus on teoriaa ihmeellisempää :roll:

Nyt konekkin käy paremmin kuin ennen 8)
Avatar
oas
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 29 Touko 2006 22:52
Paikkakunta: Lohja, Mönkiä: TGP Hornet 50cc

Viesti Kirjoittaja oas »

kysyisin vaan miten aiotte saada katsastuksesta läpi ainakaan putkea jossa ei oo katalysaattoria?
"Eräitä yksityiskohtia lukuunottamatta mönkijä yksinkertaistaa tulevaa taloudellista ja teollista behavorismia."
Nimpe
4WD
Viestit: 178
Liittynyt: 31 Maalis 2006 22:28

Viesti Kirjoittaja Nimpe »

Siinä vaiheessa kun ekan kerran pitäisi vehje raahata konttorille syynättäväksi se katin puute on murheista pienin. :finga:
Ja liekkö edes mittaavat päästöjä näistä alimittasista?
Avatar
Morzo
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:24
Paikkakunta: Alavieska Mönkky: AIE 4-Cross 70cc

Viesti Kirjoittaja Morzo »

Nimpe kirjoitti:Siinä vaiheessa kun ekan kerran pitäisi vehje raahata konttorille syynättäväksi se katin puute on murheista pienin. :finga:
?
Jep, aianakin nimpellä :D Kai sitä pitää ostaa vakio osat ja ruuvata kiinni ennenku menee konttorille :D
Avatar
oas
2WD
Viestit: 49
Liittynyt: 29 Touko 2006 22:52
Paikkakunta: Lohja, Mönkiä: TGP Hornet 50cc

Viesti Kirjoittaja oas »

voi maksaa aika törkeesti. mulla makso mittaritaulunympäryskate apaut 10x10x10cm 50-100 :o
"Eräitä yksityiskohtia lukuunottamatta mönkijä yksinkertaistaa tulevaa taloudellista ja teollista behavorismia."
Vastaa Viestiin