Pappilan EX 650H1 LE -2007 päiväkirja. Remonttia yms...

Keskustelua Arctic Cat mönkijöistä.
jampe69
3WD
Mönkijä:: AC 650 TRV H1´08

Re: Pappilan Catti, 650H1 LE -2007. Kotona ja ajossa.

Viesti Kirjoittaja jampe69 »

nihkeestihän siellä suhtaudutaan.. takuu on loppu ja juuri siitä syystä olenkin tekemisissä myyjäliikkeen kanssa ja nihkeä on hänkin.. asia on nyt vetämässä.. ja hetki pitää pidättää hengitystä taas kunnes ryhdytään uusiin toimiin.. kuluttajansuoja on puolellani.. niin vanhasta laitteesta ei suinkaan ole kyse ;)

ja koneen ostasin jenkeistä itse jos ois mun asia mutta ei tee mitn.. :/
parepmaa uutta mönkijävuotta.. :D
Ac 650 Trv H1 ´08
dealer
6WD
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Viesti Kirjoittaja dealer »

nihkeestihän siellä suhtaudutaan.. takuu on loppu ja juuri siitä syystä olenkin tekemisissä myyjäliikkeen kanssa ja nihkeä on hänkin.. asia on nyt vetämässä.. ja hetki pitää pidättää hengitystä taas kunnes ryhdytään uusiin toimiin.. kuluttajansuoja on puolellani.. niin vanhasta laitteesta ei suinkaan ole kyse
Klik.

Itse olen saanut veloituksetta uuden pyykinpesukoneen hajonneen tilalle sellaisessa tilanteessa että koneen kahden vuoden takuu oli mennyt umpeen puoli vuotta aiemmin.
Maahantuoja myönsi parin puhelinkeskustelun jälkeen että tuotteen oletettu kestoikä on enemmän kuin kaksi vuotta, minun ei siis tarvinnut edes olla yhteydessä kuluttajansuojaan.
jampe69
3WD

kuluttaja saa olla mihin portaaseen tahansa yhteydessä..mutta kait suositellaan että ollaan ns. myyjäportaaseen eli kenen kanssa ollaan asioitukkin.. en vaan tajuu sitä myyjä kaiffaa kun kaikki muutkin tuntee tän kuluttajansuojan niin tämän heebo vaan selittää että ei ole takuu voimassa yms yms.. pitää kait ratakiskosta käydä vääntämässä jotta tajuaa.
laitoin sille linkin mistä voi käydä opiskelemassa mutta en voi taata luetun ymmärtämistä.. mun mielestä maahantuojallakin pitäs olla ballsseja sen verran että ottasvat selville miks laite menee näin äkkiä rikki..luulen että ameriikan päässäkin jotain hyviä sais maahantuoja kun vaan kehtais.
itse en ota maahantuojaan yhteyttä..ihan saa myyjä arvuutella siellä keskenään.
Ac 650 Trv H1 ´08
dealer
6WD
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edellä kertomassani tapauksessa myyjä sanoi heti että juuei, ei saa pyykinpesukone hajota 2,5 vuoden käytöllä ja lupasi olla yhteydessä maahantuojaan.
Muistaakseni ei mennyt montaakaan päivää kun maahantuojalta soitettiin minulle.
Ensin lupailivat että saisin osat takuuseen kun maksan työt itse, totesin että en ole halukas maksamaan työn osuuttakaan.
Seuraavassa puhelussa kerrottiin että eipä pystykään vaihtamaan rummun laakereita kyseiseen malliin joten saan uuden koneen.
Tässä yhteydessä sovin vielä että maahantuoja korvaa myyjäliikkeelle ja "vaihdoin" eri merkkisen koneen.

Minun ei siis tarvinnut ottaa yhteyttä kuin myyjäliikkeeseen, yhden kerran.

Ellei homma etene myyjän kanssa kannattaa ottaa yhteyttä seuraavaan portaaseen....
jampe69
3WD

jep. noinhan sen pitäis toimia aina... mutta kaikkia ei ilmeisesti kiinnosta hoitaa asiaa siten että asiakas vielä mahdollisesti ostais jotain muutakin joskus sieltä..meinaan kyllä soittaa maahantuojallekkin ja kysyä että onko sieltä oltu ees yhteydessä sinne.. ja muutenkin.. onhan tuo kuitenkin lähes takuunalainen kampe..
Ac 650 Trv H1 ´08
Cooleri
Tracks

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

kuluttaja saa olla mihin portaaseen tahansa yhteydessä..mutta kait suositellaan että ollaan ns. myyjäportaaseen eli kenen kanssa ollaan asioitukkin.. en vaan tajuu sitä myyjä kaiffaa kun kaikki muutkin tuntee tän kuluttajansuojan niin tämän heebo vaan selittää että ei ole takuu voimassa yms yms.. pitää kait ratakiskosta käydä vääntämässä jotta tajuaa.
Saa kuluttaja toki olla yhteydessä mihin portaaseen vaan mutta käytännössä jos mennään lakipykälien mukaan niin olet sopimuksen tehnyt sen liikkeen kanssa jolta mönkijän ostit. Siksi ne kuluttajaneuvonnasta suosittelee myyjäliikkeen kanssa asioimista.

Tämä kuluttajariitalautakunta kun ei ole toimeenpaneva elin niin sen päätöksillä ei ole lainvoimaa. Taisi olla että 80% yrityksistä noudattaa niitä suosituksia mitä kuluttajariitalautakunta antaa korvauksista. Loput sitten ei.
Ja jos yritys ei noudata niitä niin se on sitten voivoi. Joutuu mustalle listalle kuukaudeksi joka julkaistaan mm. netissä ja kuluttaja-lehdessä.Sen jälkeen ei mitään, homma jatkuu entisellään.Ellei kuluttaja vedä juttua oikeuteen.

Onhan siellä ollut tälläkin palstalla mainostava Elämyscenter sekä merkkiliikkeistä Jyväskylän Autopale (Nissanin liike). Ne on puntaroineet eri vaihtoehtoja ja päätyneet että on pienempi paha joutua mustalle listalle kuin että maksaa korvaukset ja saa mahdollisesti sitä myötä uusia korvaushakemuksia.
Näin se vain valitettavasti menee. Itse ainakin aion pitää tuollaisista liikkeistä ja niiden toimintatavoista mahdollisimman suurta ääntä.

tuolla lista:

http://www.kuluttaja.fi/fi-FI/mustalista/
Back in business
Pappi
Moderaattori
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Liekkö koneremontit edistyneet???

Meidän kamppeeseen tulee tunteja tasaisesti kun lunta on satanut. Nytkin ennuste lupasi kolmelle päivää sadetta. :)
jampe69
3WD

hinnat sain eilen..
4950€ ja rapiat ois osalista ovh. a la sumeko :) miten niin hyvä pisnis..
tänään lähtee muitten hoidettavaks asia. kärsivällisyys alkaa loppua.
Ac 650 Trv H1 ´08
VPx
4WD
Mönkijä:: 4 kpl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VPx »

Täällä liitytään joukkoon tummaan! AC:n mittarissa 219h ja jo toinen kone laukesi tänään. Ensimmäisellä kerkesin ajaa reilu 100h ja tämä kesti melkein samat. Konehan on siis Sukisukin valmistama 500cc ja sama "tukilaakeri" sieltä taas porskahti. Sen verran paljon oli alumiinihilettäkin öljyjen seassa, että on se jo lohkoa päässy maistelemaan... Huomenna kusoja suoraan maahantuojaan ja jos ei mitään tapahdu, niin jonninlaista kuvallista raporttia tullaan esittämään.... :(
Arctic Cat 500 4x4 Automatic -07, piristetty kiinan ihme YZF750r, Honda TRX250R, Comanche 90cc (poijan)
http://www.kainuunmoottorikerho.fi, Kainuun moottorikerho ry
pusikkoon
Tracks
Mönkijä:: 2012 Foreman

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

VPx kirjoitti:...sama "tukilaakeri" sieltä taas porskahti.
Juuri luin viestiketjua palasiksi mennestä Grizzlyn koneesta ja sitten vielä tämä :(

Mistä kohtaa tarkalleen ottaen laakeri petti ja miten rikkoutuminen tapahtui?
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
VPx
4WD
Mönkijä:: 4 kpl
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VPx »

Selvittelen tarkemmin molempien koneiden osalta, kun oon keskustellu maahantuojan kanssa. Tämä nykyinen kone rikkoutui tukkikärryn kanssa todella hitaasti peruuttaessa. Jurahdus, rusahdus ja sittenpä sitä jo tiesi asian uusiksi tapahtuneen. Vapaalla nilkutettiin pois metästä. En oo vielä konetta pois nostanut ja purkunut, mutta öljyt tutkittu ja tulos on selvä... Jotenkin on nyt usko menny näihin Suzukin koneisiin... :(
Arctic Cat 500 4x4 Automatic -07, piristetty kiinan ihme YZF750r, Honda TRX250R, Comanche 90cc (poijan)
http://www.kainuunmoottorikerho.fi, Kainuun moottorikerho ry
Pappi
Moderaattori

No voi p*ska. Ei tuommosta oikeen ymmärrä, että 100h ja kone kappaleiksi. Näillä varaosien hinnoilla tulee käyttötunneille aivan liikaa hintaa. Ottaen vielä huomioon sen, että sinulla on nyt toinen kone säpäleinä :evil:

Itse olen miettinyt kaikkia mahdollisia ennakkotoimenpiteitä, joilla tämän kaltaisia moottoriremontteja voitaisiin välttää mutta en ole sitä keksinyt. Lie viisainta jättää kohta mönkijä talliin ja ajaa vain sunnuntaisin ennen kirkonmenoja :mrgreen:

Kerro toki lisää tulevasta remontista ja kuviakin saa laittaa näkösälle?
pusikkoon
Tracks

Pappi kirjoitti:Itse olen miettinyt kaikkia mahdollisia ennakkotoimenpiteitä, joilla tämän kaltaisia moottoriremontteja voitaisiin välttää mutta en ole sitä keksinyt.
Yleisesti ottaen suurin osa rikkoutumisesta johtuu väärästä käytöstä. Eli ensimmäinen ja tärkein ennakkotoimenpide tapahtuu kuljettajan pään sisällä. Vältetään sitä viimeiseen asti runttaamista. Vaikka koneissa on voimaa pelkkiä lukemia ajatellen vain kohtuullisesti niin suhteelisen lyhyiden välitysten myötä vääntöä pyörää kohti on paljon. Riittävästi rikkomaan jotain joko voimalinjasta tai koneesta. Toinen on tietenkin ennakoiva kunnossapito. Huollot ajallaan ja tarkistukset säännöllisesti. Näillä vältetään itse aiheutetut ongelmat.

Toinen lukunsa on sitten suunnittelu-, valmistus- ja materiaalivirheet. Niillehän ei etukäteen voi itse oikein mitään. Jos käyttö ja kunnossapito on asianmukaista niin ei auta kuin ristiä kätensä ja toivoa että mahdolliset virheet tulee takuuaikana esille, kuten ne suurimmassa osassa tapauksia tekee.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Pappi
Moderaattori

pusikkoon kirjoitti:Jos käyttö ja kunnossapito on asianmukaista niin ei auta kuin ristiä kätensä ja toivoa että mahdolliset virheet tulee takuuaikana esille, kuten ne suurimmassa osassa tapauksia tekee.
"pusikkoon" kirjoittaa asiaa. Kiitos.

Meidänkin tapauksessa kyse oli laitteesta, jossa huoltokirja. Omistajat tiedossa ja laite "uutta vastaava" niin vaan petti letkuliitos ja ... no tulos tiedossa.

Esim tämä nyt esille tullut viissatasen leviäminen. Ei herätä oikeen hilpeyttä jos kärryn kanssa touhutessa menee kone rikki? Näitä on mielenkiintoista lukea, mutta tieto näiden remonttien hinnasta ei paljoa naurata.

:roll:
pusikkoon
Tracks

Pappi kirjoitti:Ei herätä oikeen hilpeyttä jos kärryn kanssa touhutessa menee kone rikki?
Raskaan kuorman kanssa peruuttaessa toisiovoimansiirron kulmavaihde on kovilla. Tämä johtuu siitä, että se on toteutettu suurimmassa osassa koneita vinohampaisilla hammaspyörillä. Peruutettaessa tapahtuu niin, että johtuen vinohammastuksen suunnasta, hammaspyörät työntävät toisiaan loitommalle. Pahimmassa tapauksessa loitontava voima on niin kova, että laakerit tai jopa lohko antaa periksi. Hammaspyörät pääsevät liian etäälle toisistaan ja lastu lentää. Hondissa tätä ongelmaa ei ole, koska kone on sijoitettu runkoon pitkittäin ja kulmavaihdetta ei tarvita lainkaan. Catteihin saa suorahampaiset hammaspyörät vinohampaisten tilalle ja niissä vastaavaa ongelmaa ei ole. Uudemmissa on taidettu jo siirtyä kokonaan suorahampaisten käyttöön. Mm. Kawasakilla niitä on käytetty jo pidempään.

Em. jutulla en viittaa VPx:n konerikkoon vaan on potentiaalinen heikko kohta vastaavalla tavalla toteutetuissa moottoreissa.
Vastaa Viestiin