Tässä lueskelin käyttöohjekirjaa ja siinä mainittiin, että Rubiconin vetokyky on 385 kiloa. Täällä palstalla onkin ollut puhetta siitä, että Hondan osalta tuo luku olisi alikanttiin. Mutta kuinka paljon uskaltaa ylittää . Paljonko siis vois taakse lastata kamaa pelkäämättä että paikat hajoo ja jos ylittää niin missä pettää ekana Näyttäis että sekä koukku, että välikappale jolla se on taka-akselissa kiinni olisi kätevästi vaihdettavissa tarvittaessa parin mutterin avauksella... tai onko kokemusta että joku muu paikka paukahtais
Riippuu varmaan paljon siitä kuinka se paino on lastattu, maastosta missä sitä vetää ja kärrystä. Ainakin oma jaksaa vetää helposti sen +450kg, mutta maasto onkin tasaista ja helppoa kangasta.
Kärrynä toimii vanha ja pieni hlöauton kärry.
Edellinen TRX 250 veti myös yllättävän hyvin, kunhan vaan oli pitoja.
Viime talvena vedin Toyotan pakettiauton piharinnettä ylös. Rinne on jyrkkä ja pitkä. Liukkaus oli liikaa pakulle, mutta ketjuilla varustettu Rubicon kiskoi ilman ongelmia. Pakettiauton omistaja päivitteli pitkään; "en olisi ikinä uskonut mönkijän pystyvän moiseen."
Metsässä olen useasti vetänyt todella raskasta kärryä puita. Lankomiehen Polaris 400:sen perään laitettiin koivua rajusti ja edessä oli mäkinen pehmeä pelto. Perä painui todella alas, mutta veto oli varmaa.
No, tietysti viisautta on se, että ei ahnehdi kuormien kanssa. Vähemmällä ehtii kyllä, eikä mönkkäri rasitu liikoja. Ajattelen tätäkin asiaa tunne näkökulmasta.
Kyllä nämä valmistajan ilmoittamat luvut ovat turvallisia.Jokainen omalla vastuullaan voi vetää sitten niin paljon kuin tahtoo.Ihminenkin vetää hampaillaan junan veturia ja vaikka yhdistelmä autoa,se ei silti tarkoita että se olisi turvallista saatikka viisasta.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Jokunen kaljupäinen shamaani löytyy maan kamaralta, jotka riiputtavat genitaaleissa uskomattomia määriä rautaa. Laittavat painon vielä vinhaan liikkeeseen ulokkeen venyessä miltei nelinkertaiseen mittaan. Mikäpä ei olisi mahdollista ihmiselle?
atc/v-81:sen kommentti on varsin suurta viisautta. Minäkin pidättäydyn kohtuullisissa painoissa ja köröttelen hiljalleen. Ei tällä luonteella muuhun pysty. Joskus olen toki uhmannut luontoa ja yltänyt urotekoihin, mutta harvemmin.
Tässä jokin aika sitten toin Rubiconilla metsästä tukkikärryllä tuoretta puuta. Kärryssä oli niin paljon kun pankoilla pysyi, arviolta 1000 kg. Mitään ongelmia ei ollut, kun kuorma ei ole aisapainoinen.
Nuo valmistajien ilmoittamat vetokyvyt eivät tarkoita kuorman painoa. Tällä ilmoitetulla vetokyvyllä tarkoitetaan massaa, jonka voi vetää laahana perässä. Esim. 350 kg paino ilman rullaavaa alustaa. Tuollainen 1000 kg puukuorma, joka on kärryssä ei aiheuta lähellekkään 350 kg lineaarista painoa. Maalaisjärellä aatellen kuorman paino voi olla aika paljon suurempi kuin vetokyvyn sallima. Kuormatessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon aisapainot. Toki kuorman pitää olla aisapainoinen, että takarattaille saadaan pitoa.
Jaahas, onkos tämä laahaamalla 350kg vetokyvylle kerrottu minkäänlaisia kitkaominaisuuksia? Sillä on vissi että vedänkö perässä vanerin päällä olevaa 350kg nyyttiä asfaltilla, hiekalla tai jäällä kitkan osalta.
Oman käsityksen mukaan 350kg:llä tarkoitetaan sitä vetovastusta joka kohdistuu vetokoukkuun kuormaa vedettäessä, oli kuorman alla pyörät tai ei.
En osaa sanoa mitä tässä varsinaisesti haetaan, mutta jos laitat 1000 kg peräkärryyn tai tukkikärryyn, niin kaikki on hyvin kun ajat suoralla tiellä tai ylämäkeen. Alamäki tuottaa ongelmia aivan varmasti tuollaisella 1000kg:n kuormalla. Mönkijä saattaa joutua linkkuun kuorman eteen, ja silloin menee osia rikki.
Jos teidän oikeasti tarvitsee vetää tuollaisia kuormia, hommatkaa traktori.
Muuten keskustelu on ohjekirjaomistajavalmistajapullistelua. Joo olen tästa itsekin hätäpäissään kirjoittanut, mutta sattui tuollainen tilanne itselle kesällä, ja silloin ei ollut vaihtoehtoja kun hanaa ja siitä ei jousittamaton 1000kg kuormainen kärry tykkää, saatikka vetokuulan kiinnitys mönkkärissä. Ugh
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Koheltaja kirjoitti:Jaahas, onkos tämä laahaamalla 350kg vetokyvylle kerrottu minkäänlaisia kitkaominaisuuksia? Sillä on vissi että vedänkö perässä vanerin päällä olevaa 350kg nyyttiä asfaltilla, hiekalla tai jäällä kitkan osalta.
Oman käsityksen mukaan 350kg:llä tarkoitetaan sitä vetovastusta joka kohdistuu vetokoukkuun kuormaa vedettäessä, oli kuorman alla pyörät tai ei.
Heh heh,huomasitko että Mattis tuossa edellä tarkoitti samaa asiaa,on muuten räväkkä kaveri uutukaisen Hondansa selässä.Joskus testeissä on mitattu tuota vetokykyä venymäliuska-anturin avulla ja hyvin tuntuvat mönkijät jaksavan tuota lineaarista vetoa vetää.Rattailla painoa voi olla moninkertaisesti mutta kuten Roosa jo viisaasti neuvoi kannattaa reitin ominaisuudet ottaa huomioon ennalta.Jälkiviisaus voi tulla kalliiksi.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...