Etuakseli poikki.

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
HemPPaz
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Helmi 2008 21:49
Paikkakunta: Haapavesi

Etuakseli poikki.

Viesti Kirjoittaja HemPPaz »

En ole asiasta täällä juttua kuulut, mutta nyt kun omasta comanche 200 meni etuakeli poikki niin olisi kiva teiltä kuulla kommenteja/vinkkejä sen korjaamisesta.

Vanhaa akslia varmaan turha alkaa hitsaamaan eli uus pitää sorvata, mutta kestääkö normaali teräs vai pitäskö olla kovempaa?

Niin ja onko muuten muilla mennu nuita akseleita?
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Jollakin muullakin on mennyt, löytynee haulla.

En noista koneistettavista teräslaaduista kummemmin tiedä, mutta varmaan niissäkin myötölujuudet alkavata jostain 350MPa:sta. En jaksa uskoa, että tähän peliin tuon hienompia herkkuja olisi alunperinkään laitettu, mutta tommonen akseli voi hyvinkin olla lämpökäsitelty. Ja jos alkuperäinen akseli hajosi, tarvisi uudesta tehdä jopa parempi. Pinnankovuusmittaus voisi olla ihan mielenkiintoinen temppu suorittaa vakiolle akselille.
HemPPaz
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Helmi 2008 21:49
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja HemPPaz »

Joo niin määki aattelin vähä kestävemmästä teräksestä sen sorvauttaa, ja vaikka toisen samalla kertaa teettää.

Mitä tarkotit tuolla pinnan kovuus mittauksella? meinaakko että rauta sahalla vaan kokeilee kuin hyvin se puree siihen?
Avatar
retale76
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 19 Helmi 2008 14:43

Viesti Kirjoittaja retale76 »

sillä pinnan kovuudella ole mitään merkitystä etuakselissa, koska mitään pintaa kuluttavaa osaa ei siihen tule. enemmän kiinnittäsin teräksen sitkeyteen huomiota. jostain nuorrutettusta teräksestä vaan tekee niin kestää taatusti paremmin kuin nuo orkkis räkäraudat.

tuollaisissa lyhyissä ekseleissa se ei tulisikaan olla liian "kovaa" koska tuppaavat murtumaan herkkään.

eiköhän nuo sorvaamossa tiedä mistä se kannattaa tehdä.
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
waxaa
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Loka 2007 10:18

Viesti Kirjoittaja waxaa »

Ei ehkä kannata ostaa sitä kaikkein kovinta matskua mitä kaupasta saa. Murtuu helposti.
Kovuus mitataan semmosella piikillä joka työnnetää tavaraan tietyllä paineella ja mitataan paljonko se piikki painu metalliin.
Noin niinku karkeesti ottaen. :D
waxaa
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Loka 2007 10:18

Viesti Kirjoittaja waxaa »

retale76 kerkes esti. :D
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Alkuperäisen etuakselin pinnankovuus kiinnostaisi siinä mielessä, että selviäisi onko sitä jollakin tavalla lämpökäsitelty. Se kun olisi luultavasti helpoin aineenkoetusmenetelmä katkenneelle akselille. Ja kovuudesta vielä: kasvava kovuus ei tarkoita, että haurauden tarvisi lisääntyä, vaikkakin näin äkkiseltään helposti ajattelee. Kovuus / pehmeys ja hauraus / sitkeys ovat eri asioita. Nuorrutus on varmastikin melko passeli lämpökäsittely tommoseen paikkaan: kohtalainen sitkeys yhdistettynä hyvään lujuuteen.
HemPPaz
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Helmi 2008 21:49
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja HemPPaz »

Nyt on uusi akseli, jonka kaveri sorvasi normi teräksestä. Pari päivää on ajeltu nätisti ja vähä vähemmän nätisti ja on kestäny niinku pitääki.

Vanhaa akselia mielenkiinnon vuoksi vähä sorvilla veistettiin ja huomattiin että ei se yhtään sen vahvempaa ollu. Ehkä himpun verran hauraampia ja lyhkäsempiä lastuja lähti normi teräkseen verrattuna.
waxaa
Noppeli
Viestit: 23
Liittynyt: 24 Loka 2007 10:18

Viesti Kirjoittaja waxaa »

Eli se oli valurautaa. :?
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Sitä se ei ollut, mutta ehkä sentään jotain sorvattavaksi tarkoitettua sorttia, jos lastut katkesivat lyhyiksi
vesa-
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Maalis 2008 18:47

Viesti Kirjoittaja vesa- »

Saakohan noita etuakseleita ostettua suoraan joskakin liikeestä kun itselläni ei ole sorvausmahdollisuutta. Entäs minkälainen homma olisi jos antaisi jollekki "ammattimiehelle" sorvattavaksi tollanen, mitäköhän tulisi maksamaan?
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Tuskin myydään erikseen. Tulee varmaa samalla koko valurautamöykky. Akselin teettäminen maksanee 10-100e.
HemPPaz
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Helmi 2008 21:49
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja HemPPaz »

Itsehän kyselin YIT:ltä mitä olisi maksanut akselin sorvaaminen niin 70€ se laskeskeli kaikkine lisineen maksavan, eikä se ollu oikeen innokas etes sillon tekemään sitä. Hyvä jos jollaki tuttavalla/kaverilla on sorvi niin sorvauttaa sillä, ja kaivaa kolikot lompakosta sille ja voi tarjota vielä joskus kahvit, niinku mä tein..
HemPPaz
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Helmi 2008 21:49
Paikkakunta: Haapavesi

Taas poikki

Viesti Kirjoittaja HemPPaz »

Elikkäs nyt napsahti poikki etuakseli minkä teetätytin kaverilla normi teräksestä.. tuolloin alkuperäinen kesti pari kuukautta ja tämä melkeen 7kk, mutta jännää että toisella puolella palvelee vielä alkupeiräinen eli aika vaihtelevasti kestävät nämä akselit.

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=15439 Tuossa samasta aiheesta keskustelua ja joku ynnäili että 8 kaverilta menny jo poikki.

Nyt asiaan. Eli pitäiskö se askeli tehdä sitte kovemmasta, vaiko sitkeämmästä raudata?
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Taipuminen sattunee kuskia vähemmän kuin katkeaminen.
Vastaa Viestiin