pollen neliveto murhe vai ominaisuus

Keskustelua Polaris mönkijöistä.
Avatar
aunetti
3WD
Viestit: 116
Liittynyt: 15 Huhti 2006 19:53
Paikkakunta: Nummi-Pusula Yahama Gizzly 700

pollen neliveto murhe vai ominaisuus

Viesti Kirjoittaja aunetti »

mikähän mahtoi tulla polleen kun neliveto on aina päällä oli awd kytkin missä asennossa tahansa
myös peruutettaessa on neliveto päällä vaikka ei painettaisi keltaista nappulaa ja awd kytkin on off asennossa
polle on 700 -06
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

Koitas ajella pitempään ilman nelivetoa niin eiköhän se sieltä aukene. Uudessa lautaspyörässä on niin karheet pinnat lukkorulille että kanittaa helposti. Ajele ympyrää katkoen vetoa ja välillä taakse niin uskon että aukenee.
Avatar
rulez
Tracks
Viestit: 1751
Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rulez »

Vissiinkään mittarissa ei pala nelivedon valo/pakitettaessa mittarissa ei vilku tuo SLOW ?

Meinasin vaan että jos noista jompikumpi palaa saattas olla jopa sähkövika :?:
http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
Avatar
Kenu74
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Loka 2006 19:49

Viesti Kirjoittaja Kenu74 »

Mulla taas haukkas neliveto päälle hyvin herkästi pienessäkin vauhdissa kun nappula on pelkässä takavedossa:(

Tähän asiaan voi tietenkin olla monta syytä.. mulla on ainakin ollu väärät öljyt, eli peräöljyä vaikka siellä pitäis olla napaöljyä. Ja se on mun oma moka kun oon lukenu ohjekirjaa huonosti :oops:
Sitten voi olla käyristynyt tai magnetisoitunut lukkolevy(plate armature)

Nyt kuitenkin aukaisin sen perän tarkistaakseni mahdollisia vaurioita ja mulla on ainakin rullat tehny pieniä painaumia akseleihin :( Pitää huomenna tutkia haittaako ne.. kyselin osia niin sellanen akselinpätkä maksaa 295€.
Joten jos tarve vaatii niin taidan kunnostaa niitä vanhoja sorvaamalla niistä sen verran pois kun tarvii.. noin 0.06mm halkaisijasta
Tämän verran pois akseleista ei pitäis mun käsityksen mukaan vaikuttaa lukon toimintaan.. ottaen tietenkin huomioon että aivosoluja on vain muutamia.. :roll:
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Meikäläinen ei kytke 4-vetoa koskaan pois Pollesta. ei ole syytä eikä tarvetta.

Joutava on tuo 4x4 laite leikittelyyn, sitä varten on crossivehkeet. Niillä voi leikkiä ISOSTI :lol: :lol: :lol:
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Jackmeister
4WD
Viestit: 245
Liittynyt: 29 Syys 2005 20:12
Mönkijä:: Cana 400 -11
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jackmeister »

Yhtyy Roosaan. Multa joutas vaikka koko kytkin pois. Aiheesta on ollu joskus aiemminkin juttua...
Avatar
Kenu74
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Loka 2006 19:49

Viesti Kirjoittaja Kenu74 »

Olen kyllä lukenu noita aikaisempia kirjoituksia näistä ongelmista. En vaan oo varoituksia löytäny mun -04 ohjekirjasta. Johtuukohan huonosta lukutaidosta :-k
Mutta nyt oon todennäköisesti viisaampi laitteen käytössä, ainakin 2/4vetokytkimellä. Taitaa pysyä siellä nelosessa tiiviisti
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Viesti Kirjoittaja ARant »

Roosa999 kirjoitti:Meikäläinen ei kytke 4-vetoa koskaan pois Pollesta. ei ole syytä eikä tarvetta.
Minulla taas Pollen ATP:ssa on joko AWD tai ROAD, mutta sille väliasennolle (takaveto tasaus lukittuna) en ole keksinyt käyttöä ..
mikki
4WD
Viestit: 245
Liittynyt: 01 Maalis 2005 19:43
Mönkijä:: rene
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja mikki »

mulla oli joskus 600 polles sama vika.Oli etuperäst jotkuu metallilevyt magnetisoitunnu joten takuu huolto vaihto levyt ja sit toimi hyvin.
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Roosa999 kirjoitti:Meikäläinen ei kytke 4-vetoa koskaan pois Pollesta. ei ole syytä eikä tarvetta.
Eikö asfaltilla pitkiä matkoja ajellessa kuitenkin kannattaisi huilata pelkällä takavedolla. Käsittääkseni kun neliveto päällä rasittaa vetoakselistoa, varsinkin jos etu- ja takapyörien välillä on pientäkään kokoeroa. Ja ainahan niissä on.

Vai onko Pollen neliveto toteutettu niin fiksusti, että renkaiden pyörintänopeuksissa saa olla eroja ilman että kalut kärsii?
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

On toteutettu juurikin niin älykkäästi. Taakse siis voi laittaa vaikka metriset kummit niin ei murra vaikka ajaa nelivedolla.
Avatar
Kenu74
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Loka 2006 19:49

Viesti Kirjoittaja Kenu74 »

Ne painaumat taitaa saada jäädä vielä kun ne ei näytä haittaavan.. Mulla oli magnetisoitunu levy pikkasen ja se käsiteltiin demagnetisointi laitteella.
Sit samalla kun pyörittelin niitä osia niin huomasin että laakerit ei oikein pyöri tasaiseen vaan pitäis vaihtaa nyt samalla..

Laakereita tutkiskellessa selvisi att aidossa Amerikkalaisessa koneessa on Russia laakerit :?
En olis kyllä uskonu sellaisia löytyvän tästä laitteesta
Onkohan ne jotain sotakorvauslaakereita :axe:
Avatar
aunetti
3WD
Viestit: 116
Liittynyt: 15 Huhti 2006 19:53
Paikkakunta: Nummi-Pusula Yahama Gizzly 700

Viesti Kirjoittaja aunetti »

taisi löytyä vika tuohon neliveto ongelmaan tuossa topikissa enemmän
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=7384
polle mönkii
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Tammi 2007 10:29

Viesti Kirjoittaja polle mönkii »

kyllä se neliveto on ominaisuus varsinkin tieliikenne vehkeessä jos ajat liukkaalla neliveto päällä vehje menee minne sattuu on mahdoton ajaa suoraan jos haluaa ajaa hallitusti autojen seassa pitää olla turf asento päällä ja ei vedä kuin yhdellä pyörällä.
VÄHÄN KÄYTETTY ON PAREMPI KUIN UUSI.....
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja rmake »

webbert kirjoitti:On toteutettu juurikin niin älykkäästi. Taakse siis voi laittaa vaikka metriset kummit niin ei murra vaikka ajaa nelivedolla.
Neliveto kytkeytyy kun takapyörät pyörivät lujempaa kuin etupyörät, ja jos tuo nopeusero on riittävän suuri vaikka sen takia että pyörät ovat tarpeeksi paljon erikokoiset, niin varmasti tulee ongelmia.
Tosin tämä toimii toki niinpäin että takapyörät ovat pienemmät kuin etupyörät.
Eli jos laittaa ne metriset takapyörät, niin ei varmaan etupyörät paljon vedä, siinä mielessä webbert on siis oikeassa.
Vastaa Viestiin