TL-mönkkäreiden pakokaasuntakaisinkierrätys ja katsastus?
-
- 2WD
- Viestit: 27
- Liittynyt: 01 Kesä 2005 18:27
- Mönkijä:: sachs 4 rock 250
- Paikkakunta: Helsinki
TL-mönkkäreiden pakokaasuntakaisinkierrätys ja katsastus?
Onkos teidän tl-mönkkäreissä pakokaasun takaisinkierrätystä koska itelläni 250cc rallyssä noi kierrätysletkut menee sinne etukatteen alle ja sieltä kaasut myös pihalle eikä mihinkään kierrätykseen!!
Ja eiks noi tl-mönkkärit pidä katsastaa sitten sen 2-ensimmäisen käyttövuoden jälkeen ja jos kierrätysasiat ei o kunnossa ni eikös siitä hylky tuu suoraan.Ihmettelen vaan jos näin on ni mitenköhän vehkeen myyjä on tuon saanut kilpiin??
Ja eiks noi tl-mönkkärit pidä katsastaa sitten sen 2-ensimmäisen käyttövuoden jälkeen ja jos kierrätysasiat ei o kunnossa ni eikös siitä hylky tuu suoraan.Ihmettelen vaan jos näin on ni mitenköhän vehkeen myyjä on tuon saanut kilpiin??
-
- 6WD
- Viestit: 465
- Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
- Paikkakunta: Kuhmoinen
Re: TL-mönkkäreiden pakokaasuntakaisinkierrätys ja katsastus
Tota .. onkos kyseessä tosiaan pakokaasun takaisinkierrätys, eikä lisäilman syöttö ? Ainakin Pollen ATP 330 E:ssä on tuo jälkimmäinen (variaattorin ensiö näyttäisi toimivan o.t.o. keskipakopumppuna).traikkiharri kirjoitti:Onkos teidän tl-mönkkäreissä pakokaasun takaisinkierrätystä koska itelläni 250cc rallyssä noi kierrätysletkut menee sinne etukatteen alle ja sieltä kaasut myös pihalle eikä mihinkään kierrätykseen!!
Niin omassa Rallyssa se on lisäilman syöttö pakoputkeen, avustamaan katalysaattorin toimintaa. Se miksi menee putki myös imukaulaan johtuu myös siitä että "reikä" pakoputkeen avautuu kun kone käynnistyy. Eli imukaulan alipaine imee auki sen "möykyn joka sitten menee sinne putkeen. Takaisin kierrätyksessä tarvittaisiin vetää metalliputkella ihan sinne imupuolelle asti, ei tuollaisilla letkuilla.
Ja pierut se lisäilmansyöttö mithän muuta tehe, kuin laimentaa ulostulevaa pakokaasua. Eli täyttä kusetusta katsastusta varten. Mitä enempi ohitusputki puhaltaa puhdasta ilmaa pakokaasun sekaan, sen puhtaamman tuloksen pakokaasumittauksessa sensorit antaa.
Täyttä typeryyttä tuollaiset, vaan kaikkea se kiinalainen insinööri keksii. Samat myrkyt sieltä tuutista ulos tulee, mutta vaikuttaa suhteessa laimeammalta.
t.Veli-Pekka
Täyttä typeryyttä tuollaiset, vaan kaikkea se kiinalainen insinööri keksii. Samat myrkyt sieltä tuutista ulos tulee, mutta vaikuttaa suhteessa laimeammalta.
t.Veli-Pekka
Turhat romut pois
Minulla on Rally usa 250 tl mönkijä. Mönkijästäni on otettu koko katalysaattori pois koska siitä saa kuulemma vähän tehoja lisää. Eli putket ja rensselit huitsin hiiteen ja tyhjiin reikiin tulpat päälle. Kulkee mittarin mukaan maantiellä 85km/h.
Tokihan "lisäilmansyöttö" pumppu painaa katille raitista ilmaa, ja saa katin toimimaan oikein, eli kun tunkee, meidän tuntemassa muodossa, ilmaa, katalysaattorille, ja siten katti hehkuu, ja polttaa palamisjätteet pois palokaasuista.
Eli ei ole laitettu syyttä sinne pakoputkeen. Se nimittäin toimii.
Taitaa olla helpoin tapa saada pakokaasut, normin tasalle ja sen, katin ja pumpun, ansiosta meillä on kiinalaisia laitteita, ece hyväksyttynä myynnissä
-M-
Eli ei ole laitettu syyttä sinne pakoputkeen. Se nimittäin toimii.
Taitaa olla helpoin tapa saada pakokaasut, normin tasalle ja sen, katin ja pumpun, ansiosta meillä on kiinalaisia laitteita, ece hyväksyttynä myynnissä

-M-
En tiedä onko verrannollinen, mutta vanhemmissa 911:sissa on ilmapumppu, joka pumppaa ilmaa pakosarjan alkupäähän. Syy on sama, eli päästöjen pienentäminen. Pumpun ja ruiskun kun säätää oikein, saadaan tällä kombolla myös kunnon liekit putkesta reilummalla moottorijarrutuksella. 
Harvassa autossa pumppu enää kiinni on, mutta on sitä yritetty vastaavaa jo 70-luvulla autoissakin. Sen jälkeenhän onkin tullut katalysaattorit sun muut millä saadaan päästöt paremmaksi helpommalla. Pienkoneissa tää ilmaus voi ollakin ihan järkevä ratkaisu kun katit on pienempiä.

Harvassa autossa pumppu enää kiinni on, mutta on sitä yritetty vastaavaa jo 70-luvulla autoissakin. Sen jälkeenhän onkin tullut katalysaattorit sun muut millä saadaan päästöt paremmaksi helpommalla. Pienkoneissa tää ilmaus voi ollakin ihan järkevä ratkaisu kun katit on pienempiä.

l Kipu on vain tunne l