TL-mönkkäreiden pakokaasuntakaisinkierrätys ja katsastus?

Keskustelua tieliikennekäytössä olevista mönkijöistä.
traikkiharri
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Kesä 2005 18:27
Mönkijä:: sachs 4 rock 250
Paikkakunta: Helsinki

TL-mönkkäreiden pakokaasuntakaisinkierrätys ja katsastus?

Viesti Kirjoittaja traikkiharri »

Onkos teidän tl-mönkkäreissä pakokaasun takaisinkierrätystä koska itelläni 250cc rallyssä noi kierrätysletkut menee sinne etukatteen alle ja sieltä kaasut myös pihalle eikä mihinkään kierrätykseen!!
Ja eiks noi tl-mönkkärit pidä katsastaa sitten sen 2-ensimmäisen käyttövuoden jälkeen ja jos kierrätysasiat ei o kunnossa ni eikös siitä hylky tuu suoraan.Ihmettelen vaan jos näin on ni mitenköhän vehkeen myyjä on tuon saanut kilpiin??
kukkumyy
Tracks
Viestit: 1915
Liittynyt: 15 Joulu 2004 23:51

Viesti Kirjoittaja kukkumyy »

Eihän sitä kait kierrättää tarvitse jos vaan pakokaasu päästöt on sallituissa rajoissa!?
ARant
6WD
Viestit: 465
Liittynyt: 27 Loka 2004 20:19
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700
Paikkakunta: Kuhmoinen

Re: TL-mönkkäreiden pakokaasuntakaisinkierrätys ja katsastus

Viesti Kirjoittaja ARant »

traikkiharri kirjoitti:Onkos teidän tl-mönkkäreissä pakokaasun takaisinkierrätystä koska itelläni 250cc rallyssä noi kierrätysletkut menee sinne etukatteen alle ja sieltä kaasut myös pihalle eikä mihinkään kierrätykseen!!
Tota .. onkos kyseessä tosiaan pakokaasun takaisinkierrätys, eikä lisäilman syöttö ? Ainakin Pollen ATP 330 E:ssä on tuo jälkimmäinen (variaattorin ensiö näyttäisi toimivan o.t.o. keskipakopumppuna).
jappe74
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Loka 2006 14:25
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja jappe74 »

Niin omassa Rallyssa se on lisäilman syöttö pakoputkeen, avustamaan katalysaattorin toimintaa. Se miksi menee putki myös imukaulaan johtuu myös siitä että "reikä" pakoputkeen avautuu kun kone käynnistyy. Eli imukaulan alipaine imee auki sen "möykyn joka sitten menee sinne putkeen. Takaisin kierrätyksessä tarvittaisiin vetää metalliputkella ihan sinne imupuolelle asti, ei tuollaisilla letkuilla.
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

Tämä ihme ilman otto on yleinen myös nelitahtisissa mopoissa.
Uutta oli että lisäilma avustaa ***keleen katallysaattorin toimintaa.
Jos kattia ei ole, tsydeemin tarkoituksena on jäähdyttää kaasuja ja samalla polttaa palamisjäännökset pois.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Ja pierut se lisäilmansyöttö mithän muuta tehe, kuin laimentaa ulostulevaa pakokaasua. Eli täyttä kusetusta katsastusta varten. Mitä enempi ohitusputki puhaltaa puhdasta ilmaa pakokaasun sekaan, sen puhtaamman tuloksen pakokaasumittauksessa sensorit antaa.

Täyttä typeryyttä tuollaiset, vaan kaikkea se kiinalainen insinööri keksii. Samat myrkyt sieltä tuutista ulos tulee, mutta vaikuttaa suhteessa laimeammalta.

t.Veli-Pekka
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Siis määrä korvaa laadun tuotetun paskankin osalta. :lol: Ei voi mihinkään enää luottaa.
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
Avatar
tomola
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 15 Syys 2007 23:22
Paikkakunta: Muhos

Turhat romut pois

Viesti Kirjoittaja tomola »

Minulla on Rally usa 250 tl mönkijä. Mönkijästäni on otettu koko katalysaattori pois koska siitä saa kuulemma vähän tehoja lisää. Eli putket ja rensselit huitsin hiiteen ja tyhjiin reikiin tulpat päälle. Kulkee mittarin mukaan maantiellä 85km/h.
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Tokihan "lisäilmansyöttö" pumppu painaa katille raitista ilmaa, ja saa katin toimimaan oikein, eli kun tunkee, meidän tuntemassa muodossa, ilmaa, katalysaattorille, ja siten katti hehkuu, ja polttaa palamisjätteet pois palokaasuista.

Eli ei ole laitettu syyttä sinne pakoputkeen. Se nimittäin toimii.

Taitaa olla helpoin tapa saada pakokaasut, normin tasalle ja sen, katin ja pumpun, ansiosta meillä on kiinalaisia laitteita, ece hyväksyttynä myynnissä :)

-M-
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

En tiedä onko verrannollinen, mutta vanhemmissa 911:sissa on ilmapumppu, joka pumppaa ilmaa pakosarjan alkupäähän. Syy on sama, eli päästöjen pienentäminen. Pumpun ja ruiskun kun säätää oikein, saadaan tällä kombolla myös kunnon liekit putkesta reilummalla moottorijarrutuksella. :mrgreen:
Harvassa autossa pumppu enää kiinni on, mutta on sitä yritetty vastaavaa jo 70-luvulla autoissakin. Sen jälkeenhän onkin tullut katalysaattorit sun muut millä saadaan päästöt paremmaksi helpommalla. Pienkoneissa tää ilmaus voi ollakin ihan järkevä ratkaisu kun katit on pienempiä. :wink:
l Kipu on vain tunne l
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

jep jep..
Ainakin Volvon 240 bensakoneissa on EGR:n lisäksi samainen lisäilmansyöttö pakosarjaan. Mitään pumppuja siellä ei ole, vaan systeemissä käytetään korjaamokirjan mukaan hyväksi pakosarjaan syntyviä alipainepulsseja jolloin
ilmaa imeytyy putsarikotelosta.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Vastaa Viestiin