Selvyyttä variaattoreihin

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Selvyyttä variaattoreihin

Viesti Kirjoittaja Trent »

Olen jo pitkään ihmetellyt sitä kun puhutaan hihnan luistamisesta ja savuamisesta variaattoripeleissä. Oman käsitykseni mukaan sellainen ei olisi ollut mahdollista, kunnes tänään sain aivan uutta tietoa vanhasta koneviesti-lehdestä.

Eli sellainen variaattori, jollaisia luulin kaikki olevan, löytyykin vain yamahan, suzukin ja artic catin mönkiöistä. Näiden mönkijöiden variaattorissa on siis erillinen keskipakokytkin, joka kiinniottaessaan kytkee vedon, tällöin hihna pyörii koko ajan ja pysyy kireänä. Eli siis luisto tapahtuu kytkimessä ja kytkinpalat kuluvat, hihna pysyy ehjänä kokoajan, ei kulu.

Ja sitten uutta tietoa. Muut valmistajat ilmeisesti käyttävät moottorikelkoista tuttua "kytkinvariaattoria" (termi otettu koneviestistä) Tässä paikallaan oltaessa hihna ei pyöri, koska etummaiset variaattorin lautaset ovat niin irti toisistaan, että hihna on löysällä. Kierrosten noustessa lautaset alkavat lähestyä toisiaan, puristavat hihnaa ja kytkee vedon pyörille. Jos nyt tapahtuu luistoa, niin ei kulukkaan mitkään palat, vaan se hihna!! :shock: Eipä siihen luulis kauaa menevän että hihna kuluu kelvottomaksi, kun ollaan vaikka suossa kiinni ja yritetään ajamalla pois...

Nyt joku fiksu voisi perustella mulle, mitä hyvää tällaisessa kytkinvariaattorissa on verattuna keskipakokytkimellä varustettuun variaattoriin.. Itse kun en oikein keksi yhtään hyvää syytä kytkinvariaattorista.. Valmistuskustannuksetkaan ei voi olla syynä puolustamaan kyseisen systeemin käyttöä???

Ai niin, linkusta löytyy keskipakokytkimellä varustettu variaattori... eli siis laatuvehje!!! :lol: 8)
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

Olisko yksi syy vaikka siinä, että ei keskipakoiskytkimen kuluminen sotke öljyjä, ja remmi, sitten joskus kun se pitää vaihtaa, on helpompi vaihtaa kuin keskipakoiskytkimen palat. Myös rakenteen yksinkertaisuus on etu, onhan foorumilla juuri pitkään keskusteltu erään Catin koneen kilinästä, joka juuri johtui keskipakokytkimen särkymisestä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

On ehkä hieman monipuolisemmat säätömahdollisuudet tuossa moottorikelkkatyyppisessa varissa. Itsellä on yamahan laatuvari, jossa hihna tiukalla ja siihen olen tykästynyt. :lol: Ja eipä ole kummosta säätötarvetta tuolle. Ja ei se hihna nyt niin äkkiä kulu tuossa kytkinvariaattorissa, ja saahan ne toki poltettua pilalle aika nopeastikkin, mutta oikein käytettynä se hihna kyllä kestää, vaikka olisi suossa kiinni. :wink: Taas nämä tiukalla olevat hihnat, ne on melkeinpä ikuisia, etenkin näissä pienemmissä vehkeissä. Saa ajaa paljon ennenkun tulee vaihtotarve!
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Jep, Kireähihnaisessa on remmin tarkistusväli 20 000 kilometriä (Yamaha T-max 500)

-M-
Avatar
prkl007
6WD
Viestit: 622
Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

Linkussahan tuo kytkin on halvempi uusia (reilun satasen maksaa?) kuin variaattorihihna - ja onnistuu parilla työkalulla vaikka möyrintätauolla metsässä.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

meura kirjoitti:Jep, Kireähihnaisessa on remmin tarkistusväli 20 000 kilometriä (Yamaha T-max 500)

-M-
Taisipa tuossa Suzukin Kingissä olla hihnan vaihtoväli 2000 km, siitä huolimatta, että hihna on kireellä. Myös tuon hihnan savuaminen tapahtuu aivan samalla lailla myöskin keskipakoiskytkimellä varustetuissa. Pitkä päälle ja kova vastus, niin savu nousee variaattorista, olipa remmi kireella, eli löysällä. Mielestäni keskipakoiskytkimella ei saavuteta mitään etua, varsinkaa haittoihin nähden, joten turhake koko laitos.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Trent
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 13 Heinä 2007 07:02
Mönkijä:: None
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Trent »

ATC kirjoitti: Myös tuon hihnan savuaminen tapahtuu aivan samalla lailla myöskin keskipakoiskytkimellä varustetuissa. Pitkä päälle ja kova vastus, niin savu nousee variaattorista, olipa remmi kireella, eli löysällä. Mielestäni keskipakoiskytkimella ei saavuteta mitään etua, varsinkaa haittoihin nähden, joten turhake koko laitos.
Eipäs savua hihna, koska ei se ole mahdollista. Juuri siksi siellä on se keskipakokytkin. Kun ollaan jumissa, renkaat ei pyöri vaikka kuinka kaasuttelisi, niin eihän se keskipakokytkin silloin ole täysin kytkettynä, kaasuttaessa yrittää kyllä, mutta luistaa. Näin siis hihna säilyy ehjänä.

Ja eikä se keskipakokytkin missään öljyssä ole, että se niitä sotkisi, vaan samassa kotelossa varin kanssa.

Onhan sen pakostakin toimiva olla sen "kytkinvariaattorin" kun kerran sitä käytetään, mutta siltikin omasta mielestäni keskipakokytkimellinen parempi. Ja niinkuin prkl007:kin totesi, linkussa aivan yhtä helppo vaihtaa koko kytkin, kuin hihnakin, ja vielä halvemmalla taitaa kytkimenkin saada.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

kytkin on öljyssä, jos on yamahasta kyse. Tämä on käyty täällä jo läpi räjärin kanssa
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Mulla on 500:ssa pollessa 27" Duro Buffalot. Ei ole remmi savunnut missään olosuhteissa ja perässä ollut kaikkea tavallista ja epätavallista kannosta kanoottiin. ajetty nyt 5500 km ja orkkis remmi paikallaan.

Moni savuttaa remminsä isolla perällä ja vaikeassa paikassa tai kovalla kuormalla. Riski on erityisesti isoilla kuutioilla.

Itse olen ollut huomaavinaan Yammuissa (660) hieman korkealla kiertävän koneen, kun kone on hankalassa paikassa, eli keskipakokytkin luistaa joko liikaa tai lyhyt välitys on liian pitkä isoille kumeille.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
digiaslak

Viesti Kirjoittaja digiaslak »

Nooh, kuten kirjoittajista voidaan havaita, on se oma variaattori se maailman paras. Ja myös maailman napa...

:?

Odotelhan että miesten merkit vaihtuu, niin samassa tahdissa vaihtuu meidän mielipiteetkin. Toisaalta taas, variaattorin tyyli on ihan sama, kunhan se härveli vain toimii.

t.Veli-Pekka
Avatar
JaMaHi
6WD
Viestit: 711
Liittynyt: 15 Joulu 2006 22:00
Mönkijä:: YAMAHA Grizzly 700 FI SE MR
Paikkakunta: Halsua-City, Keskipohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaMaHi »

Roosa999 kirjoitti: Moni savuttaa remminsä isolla perällä ja vaikeassa paikassa tai kovalla kuormalla. Riski on erityisesti isoilla kuutioilla.

Itse olen ollut huomaavinaan Yammuissa (660) hieman korkealla kiertävän koneen, kun kone on hankalassa paikassa, eli keskipakokytkin luistaa joko liikaa tai lyhyt välitys on liian pitkä isoille kumeille.
Juurikin näin. Isolohkolla on mielettömän helppo (ja hauska) pistää remmi tai kytkin paskaks ku pitkällä puolella päästelee peukalo suorana jorpakossa :twisted: !!!
Itse olen havainnut että Grizzlyn valtti on juurikin tuo kertakaikkisen loistokkasti toimiva kytkin.
Roosa on myös tehnyt aivan oikean havainnon. Jammut kiertää vähän yläällä kun alla on XL-kokoiset gummit, eteneminen on mönkimistä ja alusta on pehmeää. Omassa laitteessani ainakin kytkin luistaa tuollaisessa tilanteessa jonkin verran jolloin voima välittyy renkaalle ja renkaasta maastoon huomattavasti pehmeämmin ja pito säilyy. :prayer: ...ja eteneminen jatkuu... ja jatkuu... jatkuu... kuu... uu... ... .
Liikaa on sopivasti!!!

http://kuvablogi.com/blog/5356/ -Kuvia pääasiassa pärisevistä. Päivitetty 9.8.08
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Saa sen remmin rikki myös hissukseen ryömimällä, niin että se luistaa koko ajan vähäsen.
Näin voi käydä variaattorissa jossa remmi löysällä tyhjäkäynnillä, oli alla sitten asfaltti tai suo.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Kyllä ainakin omien kokemusten mukaan hihnan kuluminen on paljon arkipäiväisempää moottorikelkkatyyppisessä variaattorissa.. Ainakin moottorikelkassa, joka mulla viimeks oli, sai vaihtaa remmiä vähän väliä, varsinkin jos käytti halvempia remmejä (Dayco). Gatesin remmit kestivät about 3 kertaa niin pitkään kuin yksi Dayco, kuitenkaan, yhdelläkään remmillä en päässyt niin paljon kilometrejä kuin Grizzlillä ja bruinilla olen ajanut, ilman remminvaihtoja...

Moottorikelkkatyyppisestä variaattorista ei oo kokemuksia mönkkäripuolelta, mutta taitaako tuo olla ainakaan yhtään parempi kuin esim. yamahan malli. Ja perustan tämän variaattorikäsityksen kahteen yamahan mönkijään ja kuuteen moottorikelkkaan... :roll:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Viesti Kirjoittaja villev »

ATC kirjoitti:Olisko yksi syy vaikka siinä, että ei keskipakoiskytkimen kuluminen sotke öljyjä, ja remmi, sitten joskus kun se pitää vaihtaa, on helpompi vaihtaa kuin keskipakoiskytkimen palat. Myös rakenteen yksinkertaisuus on etu, onhan foorumilla juuri pitkään keskusteltu erään Catin koneen kilinästä, joka juuri johtui keskipakokytkimen särkymisestä.

nii no, ei se tarkoita sitä että että kaikissa keskipako kytkimissä olis valmistus vika ja hajoais samoin ku omani, joka on luultavasti ollu melko kaua jo rikki :(

luulempa että ei tuo kytkin ei lopu oikein tehtynä/kasattuna koko mönkijän elinaikana...(siis oikein käytettynä) miksei sitä saa metrisen rautakangenkin mutkalla jos vaan tarpeeks yrittää...ja jos on lyhyempi ni se menee hukkaan :wink:

kyseinen korjaamo missä laite on huollossa sanoi että niissä ei koskaan oo ollu mitään häikkää, ja maahantuojalla oli tiedossa yksi tapaus vuodelta 2003 missä oli vaihdettu takuuseen keskipakokytkin.
570 T3 PRO

mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi

http://www.kepomonkijat.com/
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

villev kirjoitti:
ATC kirjoitti:Olisko yksi syy vaikka siinä, että ei keskipakoiskytkimen kuluminen sotke öljyjä, ja remmi, sitten joskus kun se pitää vaihtaa, on helpompi vaihtaa kuin keskipakoiskytkimen palat. Myös rakenteen yksinkertaisuus on etu, onhan foorumilla juuri pitkään keskusteltu erään Catin koneen kilinästä, joka juuri johtui keskipakokytkimen särkymisestä.
.... miksei sitä saa metrisen rautakangenkin mutkalla jos vaan tarpeeks yrittää...ja jos on lyhyempi ni se menee hukkaan :wink:
Tuosta tulee mieleen... että meillä sattumoisin on ollut käyrä rautakanki kotona... Se vaan on hävinny johonki :lol: :lol:
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Vastaa Viestiin