Eli sellainen variaattori, jollaisia luulin kaikki olevan, löytyykin vain yamahan, suzukin ja artic catin mönkiöistä. Näiden mönkijöiden variaattorissa on siis erillinen keskipakokytkin, joka kiinniottaessaan kytkee vedon, tällöin hihna pyörii koko ajan ja pysyy kireänä. Eli siis luisto tapahtuu kytkimessä ja kytkinpalat kuluvat, hihna pysyy ehjänä kokoajan, ei kulu.
Ja sitten uutta tietoa. Muut valmistajat ilmeisesti käyttävät moottorikelkoista tuttua "kytkinvariaattoria" (termi otettu koneviestistä) Tässä paikallaan oltaessa hihna ei pyöri, koska etummaiset variaattorin lautaset ovat niin irti toisistaan, että hihna on löysällä. Kierrosten noustessa lautaset alkavat lähestyä toisiaan, puristavat hihnaa ja kytkee vedon pyörille. Jos nyt tapahtuu luistoa, niin ei kulukkaan mitkään palat, vaan se hihna!!

Nyt joku fiksu voisi perustella mulle, mitä hyvää tällaisessa kytkinvariaattorissa on verattuna keskipakokytkimellä varustettuun variaattoriin.. Itse kun en oikein keksi yhtään hyvää syytä kytkinvariaattorista.. Valmistuskustannuksetkaan ei voi olla syynä puolustamaan kyseisen systeemin käyttöä???
Ai niin, linkusta löytyy keskipakokytkimellä varustettu variaattori... eli siis laatuvehje!!!

