Swisher työvälineet
Swisher työvälineet
Tänään se saapui, pitkään ja hartaasti odotettu paketti suoraan Swisherin uudelta maahantuojalta Oulusta... Swisherin työvälinerunko ja siihen sopiva lana...
Ensvaikutelma Ameriikan sukulaisten aikaansaannoksista on varsin positiivinen. Viimeistely on hyvää, komee pulverimaalattu musta pinta.
Siitäkin huolimatta että työvälinerungon on sovittava kaikkiin mönkijämalleihin mukana tulevien sovitinosien ja säädettävien palkkien avulla, vaikuttaa kokonaisuus hyvin mietityltä ja yksinkertaiselta.
Lana on tehty kunnon materiaalista. Kaari paksua, ehkä 2 - 3 mm peltiä, vahvikkeet muotoon leikattua tukevaa peltiä. Kulman säätö ja lukkomekanismi tukeva laserleikattu (tms) kotelorakenne... Miinus on, että nivelissä on käytetty tavallisia pultteja, kun voisi olla tappi-holkki-rasvanippa -tyyppinen, mutta tähän hintaan ei voi olettaa sellaista luksusta. Lanassa on myös kallistuksen säätö ...pystysuunnassa, joka on toteutettu vähän hölmösti - halvasti, mutta toimittanee asiansa kunhan päästään tositoimiin.
Huomenissa ladataan runko Polariksen Sportsmaniin... katsotaan miten osat löytävät paikkansa.
Ensvaikutelma Ameriikan sukulaisten aikaansaannoksista on varsin positiivinen. Viimeistely on hyvää, komee pulverimaalattu musta pinta.
Siitäkin huolimatta että työvälinerungon on sovittava kaikkiin mönkijämalleihin mukana tulevien sovitinosien ja säädettävien palkkien avulla, vaikuttaa kokonaisuus hyvin mietityltä ja yksinkertaiselta.
Lana on tehty kunnon materiaalista. Kaari paksua, ehkä 2 - 3 mm peltiä, vahvikkeet muotoon leikattua tukevaa peltiä. Kulman säätö ja lukkomekanismi tukeva laserleikattu (tms) kotelorakenne... Miinus on, että nivelissä on käytetty tavallisia pultteja, kun voisi olla tappi-holkki-rasvanippa -tyyppinen, mutta tähän hintaan ei voi olettaa sellaista luksusta. Lanassa on myös kallistuksen säätö ...pystysuunnassa, joka on toteutettu vähän hölmösti - halvasti, mutta toimittanee asiansa kunhan päästään tositoimiin.
Huomenissa ladataan runko Polariksen Sportsmaniin... katsotaan miten osat löytävät paikkansa.
-
- 2WD
- Viestit: 36
- Liittynyt: 26 Helmi 2007 13:47
- Paikkakunta: Oulu Mönkijä: Polaris Sportsman 500 EFI H.O. -06
Re: Swisher työvälinerunko ja lana
Linkki maahantuojan sivuille olisi hyvä saada niin voisimme muutkin saada samat vehkeet ihmeteltäväksipasanen kirjoitti:Tänään se saapui, pitkään ja hartaasti odotettu paketti suoraan Swisherin uudelta maahantuojalta Oulusta... Swisherin työvälinerunko ja siihen sopiva lana...
Ensvaikutelma Ameriikan sukulaisten aikaansaannoksista on varsin positiivinen. Viimeistely on hyvää, komee pulverimaalattu musta pinta.
Siitäkin huolimatta että työvälinerungon on sovittava kaikkiin mönkijämalleihin mukana tulevien sovitinosien ja säädettävien palkkien avulla, vaikuttaa kokonaisuus hyvin mietityltä ja yksinkertaiselta.
Lana on tehty kunnon materiaalista. Kaari paksua, ehkä 2 - 3 mm peltiä, vahvikkeet muotoon leikattua tukevaa peltiä. Kulman säätö ja lukkomekanismi tukeva laserleikattu (tms) kotelorakenne... Miinus on, että nivelissä on käytetty tavallisia pultteja, kun voisi olla tappi-holkki-rasvanippa -tyyppinen, mutta tähän hintaan ei voi olettaa sellaista luksusta. Lanassa on myös kallistuksen säätö ...pystysuunnassa, joka on toteutettu vähän hölmösti - halvasti, mutta toimittanee asiansa kunhan päästään tositoimiin.
Huomenissa ladataan runko Polariksen Sportsmaniin... katsotaan miten osat löytävät paikkansa.

-Mun polle on kantoharava, mikäs on sun?-
-Siitä mistä polle ei pääse, se jää kiinni-
-Siitä mistä polle ei pääse, se jää kiinni-
- Mäxä
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
- Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
- Paikkakunta: Röllimetsä
Re: Swisher työvälinerunko ja lana
Ööö... Niin siis onko se hankkimasi laite lana vai puskulevy? Itelle olis nimittäin myös käyttöä nimenomaan lanalle...pasanen kirjoitti:Swisherin työvälinerunko ja siihen sopiva lana...

Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
Otin sen 50" eli se 127 cm. Ajattelin että jos sillä innostuu joskus työntelemään muutakin kuin lunta, niin riittää mönkijän teho/pito paremmin kun on vähän kapeampi. Tiedä sitten. Senhän saa irroitettua kahdestakin paikasta ilmeisen helposti. Saranapisteestä edestä ...sokka irti ja tappi pois tai sitten koko runko ...pari sokkatappia etutukivarsien kiinnikkeistä ja takaa pultti. Luultavasti kumpainenkin tapa onnistuu suht iisisti. Huomenissa olis tarkoitus saada runko istutettua Polleen.
Okei, runko on nyt asennettu Sportsmanin alle. Kyllä se sinne meni, mutta tässä tultiin just siihen, että kun rakenne on jouduttu suunnittelemaan niin että se sopii mahdollisimman moneen mönkijään, niin sopivuus ei ollut 100%:nen. Muutenkin Pollen vetokoukkurakennelma on aivan pöljästi toteutettu, niin sinne joutuu tekemään kevyen modifioinnin, jotta rungon takakiinnityksen saa sopimaan. Etupään ripustusrakenne vie mönkijän maavaraa, jos asentaa kuten ohjeissa on neuvottu. No siellä se nyt lepää ja puskulevy sopii runkokiinnikkeisiin kuin nenä päähän. Ja käytössä.. vaikkei vielä lunta olekkaan... levy nousee todella korkealle. Levyn omapaino on melko raskas, mistä varmasti on etua kovalla lumella ja varsinkin hiekkaa lykkiessä. Mutta tuossa pihalla ajellessa, puskulevyn paino ei tunnu vaikuttavan joustoihin, eli Swisherin idea toimii.
- Työmyyrä
- 4WD
- Viestit: 163
- Liittynyt: 13 Huhti 2005 19:08
- Mönkijä:: Polaris
- Paikkakunta: Karstula
- Viesti:
Heps!
Itse olen alkanut miettimään muutosta CycleCountryn lumilevyn kiinnitykseen ja sovitusosiin (sp 700). Häiriötä on aiheuttanut lähinnä puskulevyn kiinni ollessa todella vähäinen maavara ja levyn maksimi nostokorkeus. Toinen ongelma on pohjan alla olevan kiinnityslevyn aiheuttama haitta kunnon pohjapanssarin asennukselle. Tahdon olla liian laiska irrottamaan kiinnityslevyä pois kesäksi ja syksyllä saa korvakkeet aina oikoa. Tällä ratkaisulla ei ole puhettakaan että liu'utettaisiin mönkijää kannon, kiven tai puun yli.
Nyt olen tehnyt protoa systeemistä, missä levyn aisat tulevat vetokoukun kiinnityksestä mahan ali etulevylle saakka ja työntöaisat ovat suorat keulalle asti siten, että aisat nousee ylöspäin juuri siltä kohtaa, missä pohja antaa siihen mahdollisuuden. Kun levyn laskee maahan, niin rungon mutkaosuus laskeutuu tasolle 5cm maasta. Tämä antaa levylle 45 cm nostokorkeuden ja oman mieleipiteeni mukaan levy ei oikeastaan haittaa varsinaisesti normaalia maastossa liikkumista. Telojen kanssa mutkan sijainti ja kulma hieman muuttuu, mutta lähtökohtaisesti se antaa vielä paremmat eväät ajaa maastossa ja umpihangessa myös levy paikallaan.
Ratkaisu painottaa etupäätä hieman enemmän kuin CC, mutta merkittävää ongelmaa asia ei aiheuta, korotuspalat jousissa kompensoi vaivan. Sivusuuntainen jäykkyys tuntuu hieman huonommalta pitkistä aisoista johtuen, mutta systeemi ei kuitenkaan anna periksi sivusunnaassa häiritsevästi vaikka mutkittelee tai vaikka levy on vinossa ja lumipakkaa paljon.
Pieniä muutoksia vielä, siistimistä ja maalia pintaan...
Itse olen alkanut miettimään muutosta CycleCountryn lumilevyn kiinnitykseen ja sovitusosiin (sp 700). Häiriötä on aiheuttanut lähinnä puskulevyn kiinni ollessa todella vähäinen maavara ja levyn maksimi nostokorkeus. Toinen ongelma on pohjan alla olevan kiinnityslevyn aiheuttama haitta kunnon pohjapanssarin asennukselle. Tahdon olla liian laiska irrottamaan kiinnityslevyä pois kesäksi ja syksyllä saa korvakkeet aina oikoa. Tällä ratkaisulla ei ole puhettakaan että liu'utettaisiin mönkijää kannon, kiven tai puun yli.
Nyt olen tehnyt protoa systeemistä, missä levyn aisat tulevat vetokoukun kiinnityksestä mahan ali etulevylle saakka ja työntöaisat ovat suorat keulalle asti siten, että aisat nousee ylöspäin juuri siltä kohtaa, missä pohja antaa siihen mahdollisuuden. Kun levyn laskee maahan, niin rungon mutkaosuus laskeutuu tasolle 5cm maasta. Tämä antaa levylle 45 cm nostokorkeuden ja oman mieleipiteeni mukaan levy ei oikeastaan haittaa varsinaisesti normaalia maastossa liikkumista. Telojen kanssa mutkan sijainti ja kulma hieman muuttuu, mutta lähtökohtaisesti se antaa vielä paremmat eväät ajaa maastossa ja umpihangessa myös levy paikallaan.
Ratkaisu painottaa etupäätä hieman enemmän kuin CC, mutta merkittävää ongelmaa asia ei aiheuta, korotuspalat jousissa kompensoi vaivan. Sivusuuntainen jäykkyys tuntuu hieman huonommalta pitkistä aisoista johtuen, mutta systeemi ei kuitenkaan anna periksi sivusunnaassa häiritsevästi vaikka mutkittelee tai vaikka levy on vinossa ja lumipakkaa paljon.
Pieniä muutoksia vielä, siistimistä ja maalia pintaan...
Varmasti toimii tuokin systeemi. Mietin aikaisemmin samantyyppistä ratkaisua ja olenkin tehnyt tuollaisen traktoriin pari talvea sitten. Ns nivelpiste vetokoukkuun koneen ali ja rungon kiinnityskohta mahdollisimman alas auraan. Sylinterillä suoraan rungon päästä ja ohjaus venkoilun välttämiseksi runkopalkeista. Toimiva systeemi lumen työntelyyn.
Swisheristä... tasailin viikko sitten kuorma-autolavallisen mursketta pihamaalle. Hienosti toimii 700 Pollen kanssa.
Swisheristä... tasailin viikko sitten kuorma-autolavallisen mursketta pihamaalle. Hienosti toimii 700 Pollen kanssa.
-
- 4WD
- Viestit: 122
- Liittynyt: 15 Huhti 2005 21:00
- Mönkijä:: Can-am XMR 1000R 2016
- Paikkakunta: Lapua
Tein kanssa apurungon sp 500:seen kun kyllästyin koneen alla makaamiseen levyä kiinnittäessä.
Rungon tein kaksiosaiseksi, että sen pystyy taittaa kasaan ja olisi helpompi varastoida.
Rungon kiinnitys, ensin ajetaan mönkiä rungon päälle, käännetään koukku toisin päin, (pollessa pikakiinnitteinen) nostetaan runko koukkuun, jonka jälkeen vinssi kiinni ja nostetaan samalla ohjaten etukiinnitys kohdalleen ja sokka kiinni.
Sitte ku viälä tulis lunta niin pääsis testaamaan
Blokista löytyy kuvia rungosta.
http://kuvablogi.com/nayta/797909/
Rungon tein kaksiosaiseksi, että sen pystyy taittaa kasaan ja olisi helpompi varastoida.
Rungon kiinnitys, ensin ajetaan mönkiä rungon päälle, käännetään koukku toisin päin, (pollessa pikakiinnitteinen) nostetaan runko koukkuun, jonka jälkeen vinssi kiinni ja nostetaan samalla ohjaten etukiinnitys kohdalleen ja sokka kiinni.
Sitte ku viälä tulis lunta niin pääsis testaamaan

Blokista löytyy kuvia rungosta.
http://kuvablogi.com/nayta/797909/