Swisher työvälineet

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
pasanen
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Huhti 2007 20:44

Swisher työvälineet

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Tänään se saapui, pitkään ja hartaasti odotettu paketti suoraan Swisherin uudelta maahantuojalta Oulusta... Swisherin työvälinerunko ja siihen sopiva lana...

Ensvaikutelma Ameriikan sukulaisten aikaansaannoksista on varsin positiivinen. Viimeistely on hyvää, komee pulverimaalattu musta pinta.

Siitäkin huolimatta että työvälinerungon on sovittava kaikkiin mönkijämalleihin mukana tulevien sovitinosien ja säädettävien palkkien avulla, vaikuttaa kokonaisuus hyvin mietityltä ja yksinkertaiselta.

Lana on tehty kunnon materiaalista. Kaari paksua, ehkä 2 - 3 mm peltiä, vahvikkeet muotoon leikattua tukevaa peltiä. Kulman säätö ja lukkomekanismi tukeva laserleikattu (tms) kotelorakenne... Miinus on, että nivelissä on käytetty tavallisia pultteja, kun voisi olla tappi-holkki-rasvanippa -tyyppinen, mutta tähän hintaan ei voi olettaa sellaista luksusta. Lanassa on myös kallistuksen säätö ...pystysuunnassa, joka on toteutettu vähän hölmösti - halvasti, mutta toimittanee asiansa kunhan päästään tositoimiin.

Huomenissa ladataan runko Polariksen Sportsmaniin... katsotaan miten osat löytävät paikkansa.
Sampo70
2WD
Viestit: 36
Liittynyt: 26 Helmi 2007 13:47
Paikkakunta: Oulu Mönkijä: Polaris Sportsman 500 EFI H.O. -06

Re: Swisher työvälinerunko ja lana

Viesti Kirjoittaja Sampo70 »

pasanen kirjoitti:Tänään se saapui, pitkään ja hartaasti odotettu paketti suoraan Swisherin uudelta maahantuojalta Oulusta... Swisherin työvälinerunko ja siihen sopiva lana...

Ensvaikutelma Ameriikan sukulaisten aikaansaannoksista on varsin positiivinen. Viimeistely on hyvää, komee pulverimaalattu musta pinta.

Siitäkin huolimatta että työvälinerungon on sovittava kaikkiin mönkijämalleihin mukana tulevien sovitinosien ja säädettävien palkkien avulla, vaikuttaa kokonaisuus hyvin mietityltä ja yksinkertaiselta.

Lana on tehty kunnon materiaalista. Kaari paksua, ehkä 2 - 3 mm peltiä, vahvikkeet muotoon leikattua tukevaa peltiä. Kulman säätö ja lukkomekanismi tukeva laserleikattu (tms) kotelorakenne... Miinus on, että nivelissä on käytetty tavallisia pultteja, kun voisi olla tappi-holkki-rasvanippa -tyyppinen, mutta tähän hintaan ei voi olettaa sellaista luksusta. Lanassa on myös kallistuksen säätö ...pystysuunnassa, joka on toteutettu vähän hölmösti - halvasti, mutta toimittanee asiansa kunhan päästään tositoimiin.

Huomenissa ladataan runko Polariksen Sportsmaniin... katsotaan miten osat löytävät paikkansa.
Linkki maahantuojan sivuille olisi hyvä saada niin voisimme muutkin saada samat vehkeet ihmeteltäväksi :D
-Mun polle on kantoharava, mikäs on sun?-
-Siitä mistä polle ei pääse, se jää kiinni-
pasanen
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Huhti 2007 20:44

linkki

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Totta tosiaan... unohtui tuo osoite

Firma on Euro Motor Center Oy ja linkki http://www.emc24.fi
Avatar
Mäxä
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 20 Maalis 2007 12:27
Mönkijä:: Suzuki Eiger -06
Paikkakunta: Röllimetsä

Re: Swisher työvälinerunko ja lana

Viesti Kirjoittaja Mäxä »

pasanen kirjoitti:Swisherin työvälinerunko ja siihen sopiva lana...
Ööö... Niin siis onko se hankkimasi laite lana vai puskulevy? Itelle olis nimittäin myös käyttöä nimenomaan lanalle... :shock:
Kun nyrkit puhuu niin naamat kuuntelee...
pasanen
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Huhti 2007 20:44

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Puskulevy tuo on...
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Logibear »

EMC sivuilta ladattavassa PDF esitteessä on kahta leveyttä puskulevyä, 127cm ja 152cm, kummanko otit? Minua kiinnostas tuo leveämpi ja sen kiinnityssarja. Ja kiinnostaa oikeastaan mikä vaan ratkaisu jonka saisi pikakiinni/irti umpinaisen pohjapanssarin kanssa. Kokemuksia/suosituksia muita?
pasanen
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Huhti 2007 20:44

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Otin sen 50" eli se 127 cm. Ajattelin että jos sillä innostuu joskus työntelemään muutakin kuin lunta, niin riittää mönkijän teho/pito paremmin kun on vähän kapeampi. Tiedä sitten. Senhän saa irroitettua kahdestakin paikasta ilmeisen helposti. Saranapisteestä edestä ...sokka irti ja tappi pois tai sitten koko runko ...pari sokkatappia etutukivarsien kiinnikkeistä ja takaa pultti. Luultavasti kumpainenkin tapa onnistuu suht iisisti. Huomenissa olis tarkoitus saada runko istutettua Polleen.
pasanen
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Huhti 2007 20:44

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Okei, runko on nyt asennettu Sportsmanin alle. Kyllä se sinne meni, mutta tässä tultiin just siihen, että kun rakenne on jouduttu suunnittelemaan niin että se sopii mahdollisimman moneen mönkijään, niin sopivuus ei ollut 100%:nen. Muutenkin Pollen vetokoukkurakennelma on aivan pöljästi toteutettu, niin sinne joutuu tekemään kevyen modifioinnin, jotta rungon takakiinnityksen saa sopimaan. Etupään ripustusrakenne vie mönkijän maavaraa, jos asentaa kuten ohjeissa on neuvottu. No siellä se nyt lepää ja puskulevy sopii runkokiinnikkeisiin kuin nenä päähän. Ja käytössä.. vaikkei vielä lunta olekkaan... levy nousee todella korkealle. Levyn omapaino on melko raskas, mistä varmasti on etua kovalla lumella ja varsinkin hiekkaa lykkiessä. Mutta tuossa pihalla ajellessa, puskulevyn paino ei tunnu vaikuttavan joustoihin, eli Swisherin idea toimii.
Avatar
Työmyyrä
4WD
Viestit: 163
Liittynyt: 13 Huhti 2005 19:08
Mönkijä:: Polaris
Paikkakunta: Karstula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Työmyyrä »

Heps!
Itse olen alkanut miettimään muutosta CycleCountryn lumilevyn kiinnitykseen ja sovitusosiin (sp 700). Häiriötä on aiheuttanut lähinnä puskulevyn kiinni ollessa todella vähäinen maavara ja levyn maksimi nostokorkeus. Toinen ongelma on pohjan alla olevan kiinnityslevyn aiheuttama haitta kunnon pohjapanssarin asennukselle. Tahdon olla liian laiska irrottamaan kiinnityslevyä pois kesäksi ja syksyllä saa korvakkeet aina oikoa. Tällä ratkaisulla ei ole puhettakaan että liu'utettaisiin mönkijää kannon, kiven tai puun yli.
Nyt olen tehnyt protoa systeemistä, missä levyn aisat tulevat vetokoukun kiinnityksestä mahan ali etulevylle saakka ja työntöaisat ovat suorat keulalle asti siten, että aisat nousee ylöspäin juuri siltä kohtaa, missä pohja antaa siihen mahdollisuuden. Kun levyn laskee maahan, niin rungon mutkaosuus laskeutuu tasolle 5cm maasta. Tämä antaa levylle 45 cm nostokorkeuden ja oman mieleipiteeni mukaan levy ei oikeastaan haittaa varsinaisesti normaalia maastossa liikkumista. Telojen kanssa mutkan sijainti ja kulma hieman muuttuu, mutta lähtökohtaisesti se antaa vielä paremmat eväät ajaa maastossa ja umpihangessa myös levy paikallaan.
Ratkaisu painottaa etupäätä hieman enemmän kuin CC, mutta merkittävää ongelmaa asia ei aiheuta, korotuspalat jousissa kompensoi vaivan. Sivusuuntainen jäykkyys tuntuu hieman huonommalta pitkistä aisoista johtuen, mutta systeemi ei kuitenkaan anna periksi sivusunnaassa häiritsevästi vaikka mutkittelee tai vaikka levy on vinossa ja lumipakkaa paljon.
Pieniä muutoksia vielä, siistimistä ja maalia pintaan...
Offroad Team Ärjänne ry
Offroad Park Ärjänne

www.arjanne.net
http://kuvablogi.com/blog/14485/
pasanen
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 01 Huhti 2007 20:44

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Varmasti toimii tuokin systeemi. Mietin aikaisemmin samantyyppistä ratkaisua ja olenkin tehnyt tuollaisen traktoriin pari talvea sitten. Ns nivelpiste vetokoukkuun koneen ali ja rungon kiinnityskohta mahdollisimman alas auraan. Sylinterillä suoraan rungon päästä ja ohjaus venkoilun välttämiseksi runkopalkeista. Toimiva systeemi lumen työntelyyn.

Swisheristä... tasailin viikko sitten kuorma-autolavallisen mursketta pihamaalle. Hienosti toimii 700 Pollen kanssa.
e_lappala
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 15 Marras 2005 21:17
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja e_lappala »

Kuullostaa tosi hyvältä tuo Työmyyrän juttu. Voisitko pistää kuvia tulemaan versiostasi? Itse olen aatellut tehdä suht samanlaista 450 kodiakkiin. Pitäs vaan saaha hyviä vinkkejä.
Pontti
4WD
Viestit: 122
Liittynyt: 15 Huhti 2005 21:00
Mönkijä:: Can-am XMR 1000R 2016
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Pontti »

Tein kanssa apurungon sp 500:seen kun kyllästyin koneen alla makaamiseen levyä kiinnittäessä.
Rungon tein kaksiosaiseksi, että sen pystyy taittaa kasaan ja olisi helpompi varastoida.
Rungon kiinnitys, ensin ajetaan mönkiä rungon päälle, käännetään koukku toisin päin, (pollessa pikakiinnitteinen) nostetaan runko koukkuun, jonka jälkeen vinssi kiinni ja nostetaan samalla ohjaten etukiinnitys kohdalleen ja sokka kiinni.
Sitte ku viälä tulis lunta niin pääsis testaamaan :D

Blokista löytyy kuvia rungosta.

http://kuvablogi.com/nayta/797909/
vaski
6WD
Viestit: 319
Liittynyt: 19 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja vaski »

Kappas vaan Ponttia, sitähän on sitten mietitty vähän pitemmällekkin- säilytystä ja kiinnityksen yksinkertaisuutta meinaan.
Ensin mietin edessä sivuittais rasitusta vaan sitte älysin pystytapit- hienoa! =D>
Pontti
4WD
Viestit: 122
Liittynyt: 15 Huhti 2005 21:00
Mönkijä:: Can-am XMR 1000R 2016
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja Pontti »

Runko on jo toinen paranneltu ja kevennelty malli. Ensimmäisessä oli täyspitkä runko ja etukiinnitys oli kuomulukolla, nyt on mönkkäris pohjapannssari niin piti etukiinnitystä muuttaa, mutta helpompi ja nopeampi tuo on asentaa ja varmasti lujempi.
vaski
6WD
Viestit: 319
Liittynyt: 19 Maalis 2006 12:58
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja vaski »

Juuh, niinhän siinä monasti tuppaa käymään, ensimmäinen proto niin toista kehtaa jo näyttääkkin...
Vastaa Viestiin