Linhai moottori PAMAHTI!!!!

Keskustelua Linhai mönkijöistä.
jaamessi
Noppeli

Linhai moottori PAMAHTI!!!!

Viesti Kirjoittaja jaamessi »

Ajelin täydellä kaasulla noin 80km/h nopeudella ja yhtäkkiä PAM ja moottori sammui. pysähtelin ja hoksannut että kierrekanki oli menny poikki. konessa oli noin 10cm*10cm reikä. ja ainoa asia mitä näytä oleva ehjä on kansi. jopa startimoottori joka on moottorin ulkopulella meni rikki.

onks joku mulle käynyt samaa?

Mönkijä on 300 4x4 2006 vousmalli ajettu vähän yli 2000km

Motorpoweri on uusi moottori hyllyllä mutta se maksaa 1590€, ja vehicles importista en ole saanu mitän vastaus.

mistä voin saada uusi tai käyttetty kone vähän halvempi?

Voin jopa ostaa kokonainen mönkijä jos moottori on kunnussa ja hinta on sopiva.
MikaR

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Laitapa kuvia näytille, jotta voimme arvioida vian aiheuttajaa.

-M-
kinkkibashani
3WD
Mönkijä:: Linhai

Viesti Kirjoittaja kinkkibashani »

oliko sinulla tuon sattuessa rajoitin ohitettuna :?:
Uudenmaan Mönkijät ry
jaamessi
Noppeli

Viesti Kirjoittaja jaamessi »

rajoitin on ohitettu, voi olla että se oli siksi se meni rikki mutta en usko että se oli syy koska vaika ohitat toi raioitin siellä on vielä toinen raioitin. raioitin pällä max kierros pitäis olla 6500 ja pois päältä 7500.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tuhannen kierrosta on aika huima kasvu moottorille joka ei välttämättä ola suunniteltu noin korkeille kierroksille. Siitä syystä kierrosluvun rajoittimet on ettei koneet pääse kiertämään itteensä kipeeksi :wink:
Kylätason mönkijäkuski
JJA-75
3WD
Mönkijä:: Linhai

Viesti Kirjoittaja JJA-75 »

Mun 260:nen linkku kiertää ihan "vakionakin" 7500. Vauhtia on mittarin mukaan seitkyt ja siinä rajoitin puuttuu peliin.
Pietu71
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Ei ne kierrätämällä mihinkään hajoo,just ite kokeilin että toimiiko mun rajotin,ei toiminu vaan hammasporan lailla vinku yli digimittarin näyttämän,viimesin minkä näin oli 8400rpm ja sen jälkeen näytti vaan viivaa varmaan semmoset melkeen 10 tonnin otti helposti :lol: .
Koheltaja
Koheltaja (r)

Vai ettei moottorit hajoa ylikierrosten johdosta :shock:

Onneksi en enään ole rallipuolella mukana kuvioissa, olisi muuten joutunut soittamaan tehtaalle että voitte huoletta ottaa WRC:n moottoreista kierroksia niin paljon kuin haluatte, ei ne koneet mihinkän hajoa ylikierroksilla :lol: :lol:

Kohta joka jamppi on kierrätäämässä linkkujaan ja katsoo paljonko koneet kiekuu. Maahantuojat hieroo käsiään ja tämän luettuaan alkaa vääntämään moottoritilausta Kinkkeihin, ottaisko kontillisen vai kaksi... :wink: :lol:
Kylätason mönkijäkuski
JuppeH
4WD

Viesti Kirjoittaja JuppeH »

Kyllähän 1syl kone on jo aika kovilla tollasilla kierroksilla! Kyll asia on näin et ei ne kauaa kestä noita kierroksia. Moottori tykkää yhtä paljon ku ajas vähällä öljyllä. Niinku aikasemmin on puhuttu niin tollasessa pikkukoneessa menee mäntänopeudet aika suureksi.
linhai 260 4x4/ can-am outlander 400efi
Koheltaja
Koheltaja (r)

Siihen lisätään liikkuvat massat, välykset, venttiilijousien jäykkyys, voitelun riittävyys kovilla kierroksilla ym ym. Ei ne kierrosluvun rajoittimet siellä turhaan ole. Muutenkin kuormittamatonta moottoria ei ole järkevää huudattaa maksimikierroksille, saattaa jäädä viimeiseksi kerraksi kun tuli maksimeja kokeiltua :wink:
Kylätason mönkijäkuski
JuppeH
4WD

Viesti Kirjoittaja JuppeH »

juuri näin :D Koheltaja puhuu täyttä asiaa.
linhai 260 4x4/ can-am outlander 400efi
Pietu71
Tracks
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

Jaahas pitääkin varoo mitä kirjottelee kun ei täällä rivien välistä osata herjaa tunnistaa :wink: .
Tottahan toki jokainen liikkuva osa lähtee maata kiertävälle radalle kun vaan tarpeeks vauhtia saa,se on luonnon laki :lol: .Kyllä määkin autopuolen koulut käyneenä sen verran vielä ymmärrän.
Koheltaja
Koheltaja (r)

Kyllä täällä läppää ymmärretään, kaikki vaan ei tiedä moottoritekniikasta ja saattaa onnessaan särkeä kömpijänsä moottorin kun aletaan kuuta tavoittelemaan ilman kierrorajoitinta. Siitä syystä laitoin kuivat kommenttini moottorin kierrättämisestä :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Trent
6WD
Mönkijä:: None

Viesti Kirjoittaja Trent »

Joo, elikkäs oon ollut aika hissukseen oman linkkuni hajoamisesta kohta jo puolisen vuotta. Tarina alkaa siitä kun isoveli yhdessä vaimonsa kanssa päättivät joululoman aikoihin lainata mun linkkuani. Ei tarvinnu kauan odottaa kun jo naapuri hinasi omalla linkullaan mun raukkani takaisin kotiin... Isoveljen mukaan minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä linkusta ei päässyt, vain sammui kesken ajon, kaasu pohjassa ajaessaan tietysti. Rajotinta ei ole poistettu...
Siitä sitten aloin tutkia pikkuhiljaa mistä sammahdus mahtoi johtua... Moneen kertaan vielä kysyin että tarkistitko öljyt, vastaus oli aina myönteinen.
Viaksi lopulta paljastui kiertokangen laakerin täydellinen kiinnileikkaaminen. Vahvana epäilyksenä syynä oli öljyn vähäinen määrä... Että näin...
No siitä sitten aloin etsiä uutta kiertokankea, mutta asiat eivät olletkaan niin yksinkertaisia... Linkkuun ku ei saa pelkkää uutta kiertokankea, eikä kampiakseliin voi kovinkaan helposti uutta tarvikeosaakaan vaihtaa, eli linkun kuntoon saamiseksi piti ostaa koko kampiakseli hintaan 458€... Halpaa!!!
No loppu hyvin, kaikki hyvin... Nyt on linkku jälleen iskussa, ja noin 100km takana remontin jälkeen...

Ja nyt pikku kymysys aiheeseen liittyen... Kestääkö linkun kone kun sitä kierrätetään pitkiä aikoja rajoittajalla, vai pitäiskös matkat ajaa nopeusmittarin ohjen mukaan alle punarajan, eli noin 60km/h... Mulla siis vielä classic malli, -06? Itse olen tätä punarajaa totellut jo ennen konerikkoa, mutta isoveli hieman vauhdikkaamman enduropyörän menoon tottuneena (KTM EXC525) ei...
McRosen
2WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja McRosen »

Trent kirjoitti:Joo, elikkäs oon ollut aika hissukseen oman linkkuni hajoamisesta kohta jo puolisen vuotta. Tarina alkaa siitä kun isoveli yhdessä vaimonsa kanssa päättivät joululoman aikoihin lainata mun linkkuani. Ei tarvinnu kauan odottaa kun jo naapuri hinasi omalla linkullaan mun raukkani takaisin kotiin... Isoveljen mukaan minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä linkusta ei päässyt, vain sammui kesken ajon, kaasu pohjassa ajaessaan tietysti. Rajotinta ei ole poistettu...
Siitä sitten aloin tutkia pikkuhiljaa mistä sammahdus mahtoi johtua... Moneen kertaan vielä kysyin että tarkistitko öljyt, vastaus oli aina myönteinen.
Viaksi lopulta paljastui kiertokangen laakerin täydellinen kiinnileikkaaminen. Vahvana epäilyksenä syynä oli öljyn vähäinen määrä... Että näin...
No siitä sitten aloin etsiä uutta kiertokankea, mutta asiat eivät olletkaan niin yksinkertaisia... Linkkuun ku ei saa pelkkää uutta kiertokankea, eikä kampiakseliin voi kovinkaan helposti uutta tarvikeosaakaan vaihtaa, eli linkun kuntoon saamiseksi piti ostaa koko kampiakseli hintaan 458€... Halpaa!!!
No loppu hyvin, kaikki hyvin... Nyt on linkku jälleen iskussa, ja noin 100km takana remontin jälkeen...

Ja nyt pikku kymysys aiheeseen liittyen... Kestääkö linkun kone kun sitä kierrätetään pitkiä aikoja rajoittajalla, vai pitäiskös matkat ajaa nopeusmittarin ohjen mukaan alle punarajan, eli noin 60km/h... Mulla siis vielä classic malli, -06? Itse olen tätä punarajaa totellut jo ennen konerikkoa, mutta isoveli hieman vauhdikkaamman enduropyörän menoon tottuneena (KTM EXC525) ei...
Mulla 260 2x4 Linkku pelkässä tieliikenne ajossa. Duunimatkat vajaa 40km suunta ja matkasta lähes kaikki maantieajoa. Rajoittajaa vasten päästellyt aika huoletta, kun maahantuoja (VI) vakuutti rajoittajan hoitavan homman siten, että kierrättämällä ei konetta rikki saa. Kilometrejä tosin vasta n. 1300, mutta eipä onneksi ole konekaan vielä hajonnut.
Olisi kyllä hauska kuulla muidenkin kommentteja asiasta. Onko itsellä käynyt vaan järjettömän hyvä tuuri, vai Trentillä huono??
-Give me a reason to live and I give you ten to die-
Vastaa Viestiin