400 cc ja valitavissa automaatti?

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ainoat Hondat, jossa todellinen automaatti, on Rincon 650/680. Niissä on momentinmuunnin ja automaattisesti toimiva 3 portainen vaihdelaatikko.

FA versiot ovat hydrostaattisia, jossa voi myös valita kiinteän välityssuhteen, mutta niiden toimintaperiaate on täysin erilainen kuin Rinconin ja muiden mallien FM/FE mallit.

FM/FE malleissa on moottoripyöräntyyppinen vaihdelaatikko, jossa siis 5 vaihdetta ja keskipakoiskytkin. Automaatin toteuttaminen tällaiseen laatikkoon olisi hankalaa, sillä laatikolla pitää pystyä moottorijarruttamaan ja silloin automaatti saattaisi olla hankalampi. Lisäksi automatiikka lisäisi elektoniikan ja mekaniikan määrää ja sitä ei 420 mallit tarvitse.

420 malli on selkeästi tehty kevyeksi koneeksi, joka käyttöluotettava ja kevyt ajaa. Mallissa ei juuri ole varusteita, joten sen joutuu tekemään jälkikäteen.

Joten, jos kaipaat uutta laitetta ja automaattista voimansiirtoa, niin valintasi on Honda TRX500FA Rubicon Hydrostatic. Lisäksi tämä on vesijäähdytteinen, kun 500 FE malli on ilmajäähdytteinen. Pidän vesikonetta parempana työkoneessa.

http://www.honda.brandt.fi/mp/atv.php?k_id=2&m_id=2

tuossa hydrolaatikolla varustettu käytetty:

http://www.nettimoto.com/647170
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 11:23

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Joo, suurinpiirtein noin kun roosa kirjotti. Vähän vielä viilaan, Rinconikin on fa, vaikka momentinmuunnin. Eli kaikki fa mallit jonkinlaisia automaatteja.
Ja se 400 fa on vielä 420 malliakin kevyempi.
funone
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:51

Viesti Kirjoittaja funone »

Niin, se huonompi (?) puoli 400 FA:ssa on verrattuna 420 FE:een ettei FA:ssa kai ole ruiskukonetta. Eli aina jotain.. ;)
funone
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:51

Viesti Kirjoittaja funone »

No niin, nyt on ostettu käytetty 400 FA -04. Hieman huolestuttaa se että automaatilla "kytkin" luistaa melkoisesti, nappivaihteilla ei ollenkaan. Paranee koneen lämmetessä. Onko tämä ominaisuus vaiko vika?
tuhnu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 31 Touko 2006 21:00

Viesti Kirjoittaja tuhnu »

Tarkista onko koneessa riittävästi öljyä.
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Viesti Kirjoittaja Skygo »

funone kirjoitti:No niin, nyt on ostettu käytetty 400 FA -04. Hieman huolestuttaa se että automaatilla "kytkin" luistaa melkoisesti, nappivaihteilla ei ollenkaan. Paranee koneen lämmetessä. Onko tämä ominaisuus vaiko vika?
Mitään kytkimiähän tuossa mehulootassa ei ole, voima kulkee
moottorilta kardaanille paineistetun öljyn avulla, kyseessä on siis hydrostaattiveto.
Jos lootassa on liika paksut öljyt tai niitä on liian vähän, kylmänä pumpun öljynsaanti voi olla heikon laista.
Eikös nämä mehuvaihteiset ole automaatti -asenossa portaattomalla vedolla automatiikan ohjaamana, manuaalina hydrauliikkaa ohjataan portaittain?
Juuri tuosta mahdollisesta portaattomasta vedosta voinee johtua se että kulku tuntuu kuminaumaiselta.

Uskosin kuitenkin että öljyt on ok ja "luisto" johtuu portaattomuudesta.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
funone
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:51

Viesti Kirjoittaja funone »

Ongelma poistui vaihteiston nollaamisen jälkeen, kiitos tämän foorumin aikaisemman postin:
Juho kirjoitti:Terse!!

...ESP asento päälle kone sammuksiin virrat pois vaihteen vaihto napit(nuolet)yhtaikaa pohjaan virrat päälle--> N alkaa vilkkumaan näytössä päästetään napeista ja painetaan nuoli ylös, nuoli alas, nuoli ylös ja KÄYTETÄÄN kaasu pohjassa jonka jälkeen N kirjain lakkaa vilkkumasta!! Ja näin on vaihteisto nollattu...
Sama ATV Connection Forum:ilta:

Try this,
1. While holding the up and down shift buttons on the left handlebar, turn the key on / off / on. The dash should flash.
2. Now press up / down / up on the shifter, and then press the throttle to full throttle one time.
3. This is called initializing the transmission.

Toimii siis nyt taas niin kuin pitää. Brandt:in maksullisesta teknisestä "tuesta" (2 euro / min. + pvm) sanottiin että vaihteisto rikki ja toimitettava takuuhuoltoon (epäilivät että kytkinpinnat lasittuneet kun käytetty väärin). Samainen Brandt:in tuki kertoi edelliselle omistajalle etttä tämä on "ominaisuus" eikä kuulu takuun piiriin.. Kun tästä kerroin ja sanoin että mielestäni tämä kuuluisi vieläkin takuun piiriin (kun siis uskoin että kytkinremontti edessä ja olivat aikaisemmin, takuun ollessa voimassa, antaneet väärää tietoa) niin sitten siellä hermostuttiin. Kuului että "just joo" ja sitten puhelu jo loppuikin.
viking
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Tammi 2008 16:39

Viesti Kirjoittaja viking »

Kuten osoitteessa http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 4&start=45 käydyssä keskustelussa tulee ilmi, on vuotta -06 vanhemmissa ollut boksin kanssa ongelmia ja ainakin Raahessa Hondan merkkihuolto heti tiesi ohjelmistopäivityksestä. Se, mihin laitteeseen se kuuluu, ratkeaa valmistusnumerosta.

Ostin -06 vuoden 400 FA:n ja siinä oli tuota ongelmaa. Laitteella oli vedätetty liikaa vaikka elektroniikka ei "vaihtanut" alas ja seurauksena oli kytkimen paistuminen. Se korjattiin takuuseen ja nyt alla on soiva peli :badgrin:
funone
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:51

Viesti Kirjoittaja funone »

Brandtin poijaat kertoivat tästä, heidän tietokoneesta ilmeni myös että tähän vaihdettu kyseinen boksi. Kuitenkin siis temppuili ennen resetointia, resetoinnin jälkeen toimii, -ainakin toistaiseksi.
viking
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Tammi 2008 16:39

Viesti Kirjoittaja viking »

Mun kömpijässä tuo kuvaamasi resetointi ei vaikuttanut mitenkään, vasta kytkinremppa toi avun. Viittaisi siihen, että sinulla taitaa olla vika enemmän siellä boksissa kuin kytkimessä. Itestäni tuntui oudolta että hydrostaatti saadaan toimimaan kytkintä korjaamalla mutta näin vain kävi :shock: .
Huollossa tiedettiin mitä tehdä :P
funone
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 02 Elo 2008 20:51

Viesti Kirjoittaja funone »

Kyllä se vielä muutaman tunnin ajon jälkeen vain toimii täydellisesti. Toivon parasta peläten pahinta..
Muistatko, mitä se kytkinremppa silloin suurinpiirtein maksoi?
viking
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 15 Tammi 2008 16:39

Viesti Kirjoittaja viking »

Mun kömijä on -06 mallia ja remontti tehtiin nyt kesällä -08 ja meni takuuseen. Soittivat ilmeisesti liikkeestä Brantille ja varmistivat asian ensin ennen kuin tilasivat osat ja avasivat koneen. Näinollen en tiedä rempan hintaa, mutta sitä voisi noin alustavasti tietysti kysäistä huollosta :(
Vastaa Viestiin