MXU300-turhaketestiajo( +10 000km The end of story...)

Keskustelua Kymco mönkijöistä.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Minä jo aattelin että voiko olla niin että olen tosiaan ainoa tuon ongelman suhteen. :-k
En tiijä saako sitä koskaan niin kireälle että ei aukeaisi. Kyllä ne korjaamollakin päryyttivät pulttikoneella oikein kunnolla sitä mutta silti aukesi 2000km ajolla.
Back in business
norrena
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 02 Kesä 2008 22:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja norrena »

Cooleri kirjoitti:Minä jo aattelin että voiko olla niin että olen tosiaan ainoa tuon ongelman suhteen. :-k
Täällä sama vika 250:ssä. Oikea pysyy kiinni, mutta vasen löystyy. (50km välein) Toivottavasti nyt pysyy kiinni, kun askartelin siihen paremmin reikään istuvan sokan.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Niinhän siinä aina tuppaa käymään että kun riittävästi kehuu niin heti tulee ongelmia :roll:

Kotiapäin ajaessa alkoi pätkyttelemään putkessa ja viimein sammu kesken ajon. Siinä sitten :shock: ihmettelemään ja hetken päästä lähtikin käyntiin taas.
Kotona tyhjensin kaasuttimen, vaihdoin uuden bensansuodattimen (oli vielä originaali) ja purin koko bensahanan (löyty hieman jotain mujua).
Enään ei pätkinyt ja ajattelin sen olevan sit siinä.

Aamulla piti töihin lähteä niin eikö se perkule alkanut taas pätkiä, nyt sitten sammui n.7km päähän kotoa ja ei käyntiin millään.
Ei muuta kuin hinaamalla kotiin ja autolla töihin :roll:

Sytytystulppaa epäilin ensimmäisenä kun bensapuoli oli jo tutkittu/putsattu. Ostin tulpanavaajan (erikoinen koko, 18mm hylsy :shock: ) ja uuden tulpan. Vanhalla tulpalla ei antanut kipinää eikä myöskään uudella.
Sit ei muuta kuin akusta tulpalle päin käymään liitoksia läpi.Irroittelin liittimiä, suihkin kontaktispraytä ja parista pinnistä puhdistin alkavaa hapettumaa.
Ei mitään apua, ennenkuin pääsin sytytyspuolalle ? asti, kävi ilmi että toinen puolan liittimistä oli löysällä. Irroitin koko puolan,puhdistin kontaktipinnat ja tyrkkäsin liittimet takaisin.
Ja ei kun käymään.
Taas mennään 8) 8)
Kilometrejä 8500km...
Back in business
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Joo-o, eipä tuo öljynkulutus ole vähentynyt juurikaan.
Taas piti lisätä 3,5dl moottoriöljyä. Mittarissa nyt 8800km. Etupuoli sylinteristä on taas ihan öljyvuodosta aiheutuneessa ravassa. :evil:
Tehoihin en ole huomannut tuolla öljyvuodolla olevan vaikutusta.

Tuo kaasuttimen neulan lasku on auttanut kesäkelillä. Siirsin sen samaan pykälään missä se oli ostaessa talvella. Oma kokemus tuosta on että kun neula on puolessavälissä niin toimii parhaiten siinä +15c lämpötilassa. Kun lämpötila nousee tai laskee tuosta + - 10 suuntaan tai toiseen niin meno huononee. Kun neulan taas nostaa ihan ylimpään asentoonsa niin toimii parhaiten tuolla -5-10c lämpötiloissa.
Hö, olispa ruiskupeli niin ei tarvitsisi säätää neulaa kelien muuttuessa vaan olisi aina optimisäädöissä polttoaineen suhteen :wink:

Noista renkaista vielä asiaa. Kun vaihtoi Kendan Roadgo renkaat Speedracereihin niin samalla renkaiden ulkohalkaisija kasvoi reippaasti. Tästä johtuen myös mittarinopeus muuttui. Aikaisemmin rajoitin otti kiinni suunnilleen 92km/h kohdilla, nyt se ottaa kiinni jo 87km/h kohdalla.
Mutta, yllätys yllätys, gps näyttää edelleen 91km/h lukemaa vaikka mittari sanoo nopeuden olevan 87km/h. 8)

Sit tuli huomattua että joku laakeri huutaa voimansiirrossa.
Todennäköisesti kyseessä on tuon oikeanpuoleisen akselin laakerointi.

http://kuvablogi.com/nayta/455988/
(kuva on MXU250-mallista)

Eli takavariaattorin akseli ja sen laakerointi. Kuuluu laakerin vonkumista vaikka paikallaan kierrättää konetta variaattorin ollessa paikoillaan. Tai vaikka sammuttaa koneen ja laskee mäen alas kone sammuksissa.
Takuuanomusta pukkaa... :roll:
Back in business
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Joo, takuuanomus viety huoltoon räjäytyskuvan kanssa.
Ensi viikolla odotellaan vastausta...

Tuo Saksan verkkokauppa näyttää oikeassa reunassa jokaiseen räjäytyskuvaan erikseen mitkä osat ovat ns. eniten myytyjä osia eli bestsellereitä.

http://www.kymco-ersatzteile.de/shop/ca ... _1428_1439

No, mutta olipas se yllätys. Juurikin sama akseli mikä mulla aiheuttaa vinkumista komeilee heti ykkösenä myydyimpien osien listalla tuosta räjäytyskuvasta. :wink:
Eli toi : 23411-LCD9 - Eingangswelle

Laakerit on normi 6000-sarjan kuulalaakereita.
Back in business
larppari
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Helmi 2007 17:13
Mönkijä:: MXU
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja larppari »

Joo, kerrotaan tähän väliin että oma
kone oli kanssa hiljattain ensihuollossa (500km) 70 euroa.
Mielestäni kohtuullinen hinta. Tällä hetkellä ei ihmeempiä ongelmia.
Kärry on kohta valmis............
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Kyllä melkein väittäisin että tuohon hintaan on jääny venttiilit säätämättä. :shock: Tai sitten tuntiveloitus on todella halpa. :D
Siinä on kuitenkin aika paljon purkamista ennen kuin venttiileihin pääsee käsiksi.

Millasta kärryä väsäät?
Back in business
larppari
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Helmi 2007 17:13
Mönkijä:: MXU
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja larppari »

Laitan tonne kärrytopikkiin siittä kun se on valmis. Maali puuttuu vielä.
Siinä on 1,8x0,8x0,3m lava, vanhasta sängystä tehty.
Runko on simppeli teräspalkki/putki yhdistelmä. Pyörivä vetopää
on omaa hieman karua designia. Rekisterikilpi on kyllä vähän tiellä kun vetää esim mettässä...
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Joo-o, eipä tuo öljynkulutus ole vähentynyt juurikaan.
Taas piti lisätä 3,5dl moottoriöljyä. Mittarissa nyt 8800km. Etupuoli sylinteristä on taas ihan öljyvuodosta aiheutuneessa ravassa.
Niinpä, mittarissa ny 9018km ja taas piti lisätä öljyä 3dl :shock: :roll: :evil:
220km ja 3dl öljyä.
- eli 9dl 660km
- eli 12dl 880km
- eli 15dl 1100km

Koko öljytilavuus kun on 1,5l vahdettaessa niin kaikki öljyt on vaihtunut 1100km ajolla :shock:

Autossa jos menisi koko öljytilavuuden verran (4l) öljyä 1100km ajolla niin kyllähän se olisi ihan finaalissa.

Noh, tuo maaginen 10 000km lähestyy jota ennen edellinen peli sanoi moottorin osalta sopimuksen irti. Tätä menoa näyttää että niin tulee käymään myös tämän kohdalla. :? Jos se Kymcon koneen kesto on sitten 10 000km.?
Huollossa kävin tuon pidemmän lenkin jälkeen ja siellä oltiin sitä mieltä että 1 litra/1800km on vielä normaali öljynkulutus.

Täytyy informoida maahantuojaa että laittavat uuden koneen jo sitten tilaukseen jos tälle ei aiota tehdä mitään. :roll:
Back in business
Kymco mx-er 125
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:15

Viesti Kirjoittaja Kymco mx-er 125 »

Kyllä minä en tuota öljynkulutusta pidä millään lailla normaalina, koneessahan ne öljyt pitäis pysyä! Omassa Kymcossa homma tosiaan korjautui kannentiivisteen vaihdolla joka tehtiin takuuseen. Ja kaiken lisäksi vuoto oli lähinnä kosmeettinen eikä öljyn pinta edes laskenut missään vaiheessa. Silti huoltivat takuuseen ilman mitään mutinoita. Että tuntuu olevan kovasti eri maata nuo liikkeetkin jotka huoltoja tekevät...

Ei kai tuo 10 000 km nyt pitäisi vielä näin matalaviritteisille koneille olla mikään matka. Näin maallikkona ajattelisin näin... :-k

Oma Kymco on myyty tällä viikolla joten tällä hetkellä ilman mönkijää. :cry: Omalla Kymcolla kerkesin ajaa reilut 3000 km eikä laitteessa ollut oikeastaan mitään vikoja, lukuunottamatta akkua joka simahti jossain vaiheessa. Ikinä ei jättänyt välille. Jos vielä tieliikennemönkijän laitan niin se tulee kyllä olemaan melko todennäköisesti Kymco. Tällä hetkellä kiikarissa kuitenkin crossipeli...
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Että tuntuu olevan kovasti eri maata nuo liikkeetkin jotka huoltoja tekevät...
Niinpä. :?
Tulipa mieleen poiketa myyjäliikkeessä kun sielläkin on nykyään huolto. Oli muuten pikkasen eri ääni kellossa. Joissakin paikoissa osataan vielä oikeasti palvellakin. Ottivat heti asiakseen tuon Kymcon ja sanoivat että ei missään nimessä ole normaalia tuollainen öljynkulutus. Oikein kolme henkilöä tuli kerralla ihmettelemään vehjettä. =D>
Hekin huoltavat nykyään Kymcoja kun myyvätkin niitä.
Lupasivat ottaa yhteyttä maahantuojaan heti huomenna.
Saapa nähdä, mutta jos noin hyvin hoitavat homman mitä antavat ymmärtää niin tietää ainakin missä jatkossa huollattaa Kymcoaan.
Odotellaan...niin nähdään mitä tuleman pitää.
Back in business
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Mites sen nyt selittäisi, huoltopaikkojen toimintatavoissakin voi olla eroja..

Huolto 1.
Torstaina kun käy infoamassa että tarviis tilata osia takuuseen niin voi seuraavan viikon perjantaina käydä kyselemässä miten kävi takuuanomuksen kanssa. No ei mitenkään kun ei ole keretty soittamaan maahantuojalle.

Huolto2.
Maanantaina iltapäivällä kun käy infoamassa että tarviis tilata osia takuuseen niin seuraavana päivänä puoleen päivään mennessä saa puhelun jossa kerrotaan että aika on varattu takuukorjaukselle.

Eli kumpaankohan liikkeeseen sitä jatkossa veisi huollettavaksi ? :wink:

Moottori siis avataan uudelleen syyskuun eka viikolla ja koitetaan saada jotain lakia tuohon hillittömään öljynkulutukseen. Samalla avaavat tuon vaihteiston puolen ja katsovat mitkä laakerit sinne pitäisi vaihtaa. Osia pitäisi olla maahantuojalla hyllyssä. :shock:
Kilometrejä 9250km.
Back in business
larppari
3WD
Viestit: 60
Liittynyt: 10 Helmi 2007 17:13
Mönkijä:: MXU
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja larppari »

On kyllä mukava kuulla että sille ölpän kulutukselle
tehdään jotain lopulta...
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Jahas, alkaa kesän viimeiset lämpöiset päivät olla käsillä niin tuli heitettyä hieman pidempi lenkki pieniä asfalti- ja hiekkateitä. 260km tuli mittariin pakollisine tankkaus ja kahvitaukoineen.
Öljyä piti lisätä 2dl.
Tuo öljynkulutus on kyllä jossain kytköksissä pidempiin ajomatkoihin. Jos ajaisi vaan töihin ja takaisin 25km sivu niin ei vie öljyä läheskään niin paljon kuin pidemmillä matkoilla. :-k Moottorin etuosakin on ihan erilailla öljyssä pidemmän reissun jälkeen kuin jos ajaisi viikon pelkkää työmatkaa. :-k

Variaattorin hihnan ja rullat vaihdoin varmuudeksi, eiköhän ne ala olemaan 9250km ajettuna vaihtokunnossa. Hihna alkoi pitämään sellaista jurinaa niin ajattelin että on parempi vaihtaa se nyt. Vanha hihna oli kulunut hieman yli millin uuteen verrattuna. Variaattorin rulliksi en laittanut samanpainoisia kuin alkuperäiset vaan 2g painavemmat.
Ja kyllä kannatti, ainakin jos ajelee enimmäkseen maanteitä. Kiihtyvyydessä häviää hieman, mutta 80km/h nopeudessa kulkee huomattavasti pienemmillä kierroksilla kuin vakiorullilla. Tavallaan jos aikaisemmin paras vääntö löytyi ylämäessä n.75km/h kohdilta niin nyt se löytyy 80km/h kohdilta. 8) Huippuja tuli hieman lisää...Polttoaineenkulutuksessakin tuon huomasi heti, kulutus tippui n. 0,8l/100km 8)

Pakoputken lämpösuojakin sanoi taas sopimuksensa irti, tällä kertaa sen puolen kiinnike mitä en ollut vielä korjannut hitsaamalla kun viimeksi se oli vielä ehjä. :D
Näillä mennään, mittarissa 9570 ja 10 000km lähestyy taas....
Back in business
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Mönkkäri kuskattu huoltoon perjantaina. Saavat pajottaa sitä mun puolesta koko ensi viikon kun ei pääsisi muutenkaan ajamaan.

Tsekkasin perusjutut läpi ennen huoltoon viemistä, välykset pyöräntuennasta, iskarit, laakerit, jarrupalat jne. Alkuperäisissä jarrupaloissa yli puolet pintaa vielä jäljellä kaikissa paloissa. Ainoa vika mitä löytyi oli, (yllätys yllätys ) väljyys taka-akselin laakeroinnissa ja sekin vain vetävällä puolella. Paljoa ei sielläkään ole väljyyttä, mutta riittävästi että sen huomaa kun nostaa perän vetokoukun kohdalta ylös ja heiluttelee akselista.

Eli vikalistalla huoltoon oli :
- öljyn kulutus liiallista
- takavariaattorin akselin ääntäminen (tai joku laakeri laatikossa)
- taka-akselin laakerointi

Kilometrejä n. 9770km.
Back in business
Vastaa Viestiin