hondan lukko

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Avatar
JoxaGo
4WD
Viestit: 213
Liittynyt: 01 Marras 2008 12:37
Mönkijä:: Honda Foreman -08

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja JoxaGo »

[quote="elmönkiä"]samnyrhi kirjoitti:Moi,

Jännä homma, sanoisin. Itellä -08 Foreman (130h/430km) enkä ole kertaakaan törmännyt noihin ongelmiin. Suurin osa noista tunneista ja kilometreistä on ajettu joko rankakärryn tai puskulevyn kanssa ja joka kerta kun meno on hyytynyt niin joka nurkkaan on alkanut syntyä koloa=lukko nappaa kiinni heti kun pyörät alkavat luistamaan. Ja tuo ilman mitään jarruvipu- tai muuta vippaskonsteja! Liekö sitten sattunut kerrankin meikäläiselle "positiivinen maanantaikappale". Just tuon ominaisuuden vuoksi olen seurannut mielenkiinnolla aiheesta käytyä keskustelua ja ihmetellyt mistä tässä oikein on kysymys :-k :-k


ajappa mönkijä ojan pohjaan ja käännä sit sieltä ylös, ruopiiko sitte kaikilla?.arvelen että ei ruopi.


Saatampa ajaakin, ihan noin niinkuin kokeeksi mutta mutta...

jos luit elmönkiä postaukseni tarkkaan niin kirjoitin: Suurin osa noista tunneista ja kilometreistä on ajettu joko rankakärryn tai puskulevyn kanssa ja joka kerta kun meno on hyytynyt niin joka nurkkaan on alkanut syntyä koloa=lukko nappaa kiinni heti kun pyörät alkavat luistamaan. En yrittäkkään väittää että koneessa olisi 100%:nen lukko keulassa vaan kerroin etten ole törmännyt moiseen ongelmaan! Ja toisekseen, sikäli jos tai kun tekstistä se ei selvinnyt, oli tarkoitus tuoda esille se että suurin osa ajoistani on puhdasta työajoa. Toki metsätöissäkin törmää esteisiin kuten kantoihin, kiviin ja mättäisiin jolloin toinen etunen huomattavasti korkeammalla kuin toinen mutta kerroin omasta kokemuksestani.

Joku joskus väitti että ohjaustangon asento, tarkoittaen että renkaiden täytyy olla suorassa jotta lukko pelaisi ilman jarrun käyttöä, vaikuttaa lukon toimintaan. Tuon väitteen voi kyllä ampua alas ihan eka laukauksella.
ex. joxago

Optimistinen pessimisti!
Ei kannata sairastaa ennenkuin on kipeä!
samnyrhi
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 18 Helmi 2009 20:58
Mönkijä:: Honda Foreman 500 FE
Paikkakunta: Alavieska

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja samnyrhi »

samnyrhi kirjoitti: 1) Pitäisikö tuo jarrulla avittaminen toimia miten helposti? En ole saanut etupäätä lukkoon joissan tilanteissa vaikka jarrua olen painanut kuinka paljon tahansa. Jotenkin ymmärsin, ettei jarrulla tarvitse kuin hiukan avittaa.
Tämä selvisi kun luin tuota toista Honda topiccia. Jarrulevy oli ilmeisesti jäässä, jonka takia se ei sitten pitänyt. Sulattelin jarrut ja koitin, äkkiseltään vaikuttais pelaavan paremmin.
samnyrhi kirjoitti: 2) Kuinka jäykkä teidän Hondissa etuperä on? Omassani se tuntuu luonnottoman jäykältä. Kesällä takavedolla mönkijä nostaa perää liikkeelle lähdössä aivan kuin etujarru olisi päällä. Talvella tiiviiksi tampatulla lumella takavedolla ei pääse edes liikkeelle vaan mönkijä jää suttaamaan. Onko tälle jotain tehtävissä kotikontein vai pitäisikö käyttää huoltoliikkeessä?
Tämäkin selvisi ilman huoltokeikkaa. Ilmeisesti pakkanen oli laskenut ilmanpaineet niin alas, että liukkaalla alustalla mönkijä ei sitten takavedolla lähtenyt liikkeelle. Lisää ilmaa rattaisiin niin tämä vaiva poistu. Samalla poistin myös pakkautuneen lumen mikä saattoi myös auttaa.

Edit: Niin tuota kesä hommaa pitää sitten koittaa uudelleen ensi kesänä. Onneksi pitkä takuu helpottaa niin ei tarvitse yöunia menettää ;)

--
Sami
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 11:23

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja nakupää »

Pari juttua orkkistyylisestä tasauspyörästöstä, saapi ihmetellä.

http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm

http://www.mycaterham.com/66828/117416.html

Alempaa kun rullaa niin on hyviä kuvia. Jossain vanhoissa komatsun maansiirtokamppeissakin kyseinen tyyli oli käytössä, vaikka ei ehkä googlella löydy :wink:

Tuota HONDAN perää kun pyörittelee ilman jousirikkaa tai simmilevyä niin se käyttäytyy ihan normi tasauspyörästön tavoin. Siis toinen puoli pyörii erisuuntaan tai kiinnipidettynä tuplavauhtia. Toiminta on aika veikeen näköistä kun noi "salmiakit" vetää sikana edestakaisin. Yksinkertainen ja varmasti ollut vaikea keksiä, ja minusta toimii hyvin.

No detroitti kuitenkin juuri asennettu omaan HONDAAN.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Ja mikä lukko olikaan asennettu :mrgreen:

Lainaten allekirjoitusta : "Mitä te siitä lukosta ja erillisjousituksesta mouruatte, opetelkaa ajamaan"
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 11:23

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja nakupää »

No, mä en selvästikään ole oppinut. :( Täytyy tulla joskus Sinun järkkäämiin ajoihin vähän ottamaan mallia oikeilta kisakuskeilta. :idea:

Ja on minulla kyllä taka-ajatuksena saada nuo takaristikot kestämään. Josko tuo detroitti kytkisi vedon kitkalevyjensä ansiosta sen verta lempeämmin että ei menisi ristikoita muutaman kuukauden välein. Aika näyttää onko toiveajattelua, vai käykö peräti päinvastoin.
oretna
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 29 Kesä 2006 17:13

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja oretna »

No niimpä tietenki, eli sil jousiprikalla puristetaan pakettia kasaan, jollon päästään jopa parempaan tilanteeseen ku 75/25.
crf450 ja rincon
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

nakupää kirjoitti:No, mä en selvästikään ole oppinut. :( Täytyy tulla joskus Sinun järkkäämiin ajoihin vähän ottamaan mallia oikeilta kisakuskeilta. :idea:

Ja on minulla kyllä taka-ajatuksena saada nuo takaristikot kestämään. Josko tuo detroitti kytkisi vedon kitkalevyjensä ansiosta sen verta lempeämmin että ei menisi ristikoita muutaman kuukauden välein. Aika näyttää onko toiveajattelua, vai käykö peräti päinvastoin.
nono, äläpäs nyt, onhan mullakin se sama möykky pesässä. Ihan kiusaksi irvistin, en pahalla. Ja olet tottakai tervetullut. Muhun ei kannata kisakuskina verrata...siksikin se möykky on asennettu.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Darth
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 832
Liittynyt: 04 Elo 2007 13:59
Paikkakunta: FireRiver

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Darth »

nakupää kirjoitti: No detroitti kuitenkin juuri asennettu omaan HONDAAN.
Siis mitä? Nakupään HONDAssa detroitti? Mihin sillä HONDAlla sitte oikein pääseekään....Ja mitäs seuraavaksi? Erillisjousitus? :wink:
Mitkäs on ensitunnelmat lukotetusta HONDAsta?
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 11:23

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja nakupää »

oretna kirjoitti:No niimpä tietenki, eli sil jousiprikalla puristetaan pakettia kasaan, jollon päästään jopa parempaan tilanteeseen ku 75/25.
Jep, mutta ei sitä määräänsä enempää voi puristaa, kuluunhan se alkaa. Nytkin siihen oli shimmattu esijännitys.
Jos siitä haluaa "kireemmän" tai "löysemmän" niin se vaatisi eri kulmalla olevat salmiakit sekä niiden vastakappaleet. Varmasti haastavat kotipajassa väkästää, ovat kuitenkin vähän joka suuntaan pyöreät, Ja joissakin rajoissa ne salmiakin päätykulmat varmasti ovat missä vielä suostuvat toimimaan. Mutta minulla tuo toimi todella hienosti tuollaisenaankin.


Roosa999 kirjoitti: Ihan kiusaksi irvistin, en pahalla.

Tajunsin kyllä, mutta tosissani sanoin joskus tulevani. Parempien katselu on hyvin opettavaista. =D>


Darth kirjoitti: Siis mitä? Nakupään HONDAssa detroitti? Mihin sillä HONDAlla sitte oikein pääseekään....Ja mitäs seuraavaksi? Erillisjousitus? :wink:
Mitkäs on ensitunnelmat lukotetusta HONDAsta?
Ensitunnelmat? No järkytyshän se oli. Ohjaus raskas kun per..... :twisted:
Ja kun järkee on rajallisesti, niin kesti puolitoista vuorokautta saada siitä alkuperäistä kevyempi normi-ajossa. Sitten helpotti. Ja kyllä se siltä vaikuttaa että pahemmista paikoista mennään ILMAN lukkoa. Tuolla originaalilla uskalsi vetää "mihin vaan" kun keula ei uinut alta pois. Tuo detroit malli lipeää mielellään keulastaan, toivotaan että kesällä helpottaa kun ei tarvi vetää vauhdilla vaan voi koittaa pidolla. Onhan mulla ollut lukkopelejä montakin, mutta kun minä tykkään keulapidosta niin en niitä ihmeemmin kytkenyt.
Tätä detroittia ei silti voi verrata umpilukkoon kun tällä sentään voi ohjatakin ja heitellä konetta entiseen tyyliin. Sanoinin että 50/50 mahdollisuus että kesällä vaihtuu normi keula. Mutta jos ristikot kestää paremmin niin detroitin osakkeet nousee. Saas nähdä, oikein itseekin jännittää. :lol:
Erillisjousitus on koettu myös, ei sovellu kivikikkailuun, siis minun kieroituneeseen tyyliin. Sanoisin EI KOSKAAN. Mutta isommot renkaat ....... \:D/
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

oretna kirjoitti:No niimpä tietenki, eli sil jousiprikalla puristetaan pakettia kasaan, jollon päästään jopa parempaan tilanteeseen ku 75/25.
Noni kiva kun ollaan yhtämieltä,oli melkosta väittelyä ennenkuin ideani meni läpi.

Alunperin oli tarkotus auttaa honda omistajia ,siinä että on tämmönenkin mahollisuus ja ei maksa juuri mittään.
Toki jonkunverran ohjaus jäykistyy ,paikat kyllä kestää kun se ei ole kokonaan tönkkö.

Designed and manufactured for off-road use.
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

Siittä ohjauksesta vielä.on siinä vara jäykistyä.vakiona hondan ohjaus on tosi kevyt.hondan eturenkaat pyörii hiukan nopeammin kuin takarenkaat (neliveto päällä) ,mm tästä syystä se on kevyt ohjata.Ite olen nähnyt kaverin 350 hondan eturenkaat olivat huomattavan kuluneemmat kuin takaset.Mutta
se oli ajanut työmatka ajoa (asvaltilla).Mönkijässä ei ollut valintakytk.2/4wd.
nakupää
6WD
Viestit: 490
Liittynyt: 07 Huhti 2008 11:23

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja nakupää »

elmönkiälle
Teoriassa siis voi kiristää.
Käytännössä sitä ei voi kiristää kireemmäksi shimmaamalla. Rattaat, siis tässä tapauksessa salmiakit ja sen vastakappaleet kuluisivat silmissä. Salmiakit kuitenkin työntämällä pyörittävät toisen puolen "ratasta". Kyllä se voitelukalvolle välyksen tarvii, tai ainakin riittävän laiskan jousiprikan, jotta olisi edellytykset voiteluun. Minulla on tuo HONDAN etuperä rakennetty muovipulloon, siis salmiakit ja vastakappaleet, sitä on illat mukava pyöritellä ja ihmetellä.
Kertaus. Jos vähän kiristää niin kuluu. Salmiakit kiipeävät väkisin kulman yli, siis menevät käytännössä pienemmästä aukosta kun mahtuvat.
Jos paljon kiristää niin on 100% lukossa, josta ei aukea, ei mitenkään. Ei kulu kun mikään ei liiku, ehkä räjähtää kerrasta jossain vaiheessa.

Ja HONDASSA siis eturenkaat pyörivät hitaammin. Katso brandtin sivuilta ohjekirjat, niissä välitykset.

Muuten olet oikeassa, vai oliko muuta. :?: :shock: :biggrin:

Mulla muuten oli aikoinaan tuommoinen jammu kun sinun tiedoissasi lukee, eli 350bb. Ymmärrän kyllä että silloin lukko mietityttää, sehän on aivan tuskaisen kolmivetoinen. Mutta tämä HONDAN suretrac lsd on toista maata. Oikein ajettuna se on erittäinkin hyvin nelikko, suretrac lsd yrittää ainakin kovasti. Googlesta kun katsoo niin nehän ajaa ihan ralliakin tuommoisella tasauspyörästöllä, ja kaikenmaailman formuloita.
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

OK.miksei ne kulu vakiona sitte?.Kyllä öljy tunkeutuu vaikka on tiukempitkin,palathan ui öljysä.
Hondan muut mallit jossa ei ole suretrac perää.Niin niitä taatusti pystyy shimmaamaan.niissä on niinkuin mulla bb tasauspyörä+kitkalukko LSD.Esim 450 foremannit ja vanhemmat 350.
Ohjauksesta vielä, pystytkö laittamaan lukemat tänne?.Loogisesti ajateltuna eturenkaat olis parempi että ne pyörisivät hiukan nopeammin.jos ne pyörisivät hittaammin niin maalaisjärki sanoo että käännöksissä rupeais "puskeen" eteenpäin suoraan.Olen kuullut että 4-veto traktorisa eturenkaat pyörivät nopeammin ,muuten on hankala kääntää!

Se on totta että bb :ni on vakiona herkästi 3-vetonen.Vaan mullahan ei o vakio.Olen shimmanut perän tiukemmaksi,sekä vaihtanut pitemmät
kyb säädettävät kaasuiskarit.jos tuo ei riitä niin apuna on nurkkajarru!! :wink:
elmönkiä
2WD
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Joulu 2006 23:16
Mönkijä:: yamaha kodiak

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja elmönkiä »

Toisekseen,jos suretrac on niin hyvä kuin kuvasit ,niin miksi vaihdoit sen?
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: hondan lukko

Viesti Kirjoittaja Emil »

elmönkiä kirjoitti:OK.miksei ne kulu vakiona sitte?.Kyllä öljy tunkeutuu vaikka on tiukempitkin,palathan ui öljysä.
Jos tuota johonkin haluaa verrata, niin neliskulmainen palikka ei mene pyöreästä aukosta. Vaihtoehtoisesti liikaa lämpölaajentunut mäntä ei mahdu olemaan sylinterissä. Ei vaikka olisi öljyä välissä.
elmönkiä kirjoitti:Toisekseen,jos suretrac on niin hyvä kuin kuvasit ,niin miksi vaihdoit sen?
Se on hyvä, jos molemmat pyörät ovat maassa. Mönkijässä ei aina ole.
Vastaa Viestiin