puskulevyn teko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Mä vaihtasin muijaa,jos ei parempaan,niin ainakin nuorempaan.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Nyt on puskulevysysteemi pieniä viilailuja vaille valmis..

- Heittävä (pienten muotoilujen jälkeen parani huomattavasti)
- Auran kulmansäätö (pari jatkomutteria ja pari pätkää kierretankoa)
- Auran saa irti aisoista nostamalla yhden pultin pois (samalla pultilla hoituu auran suunnansäätö)

Pikaisten testien perusteella systeemistä ei tullut liian painava, ja elastisuutta on aisoissa vähintäänkin tarpeeksi ---> levy myötäilee tienpintaa todella hyvin. Vähän jäykempää jousta vois laitella tilttiin, ja työvälinerungon etupoikkipalkista pitää sipaista pala pois jotta auraa saa nousemaan ylemmäs.

Lisäksi vois käydä ostamassa vaikka mustaa maalia pari putelia, nyt se systeemi on kolmivärinen (kun maaleja oli vaikka ja mitä, mutta ei mitään niistä riittävästi), kiiltävä musta, Mazdan metallihohtopunainen ja Opelin harmaa :mrgreen:

Laittelin paketista vielä bränikän vinssin paikalleen ja sitä asentaessani katsoin jo että vaijeri on puolalla väärin päin (eli kelaa alapuolelta sisään), mutta ajattelin ettei siitä välttämättä haittaa ole.
Kuitenkin, tunnin aurailujen jälkeen vaijeri napsahti poikki, eikä minulla ollut mitään liittämistarvikkeita. Juopottelin v*tutukseen kupillisen kahvia, poltin tupakin ja huomasin pöydällä lojuvan juotostinarullan. Samalla päähäni juolahti kuva jokapaikanhöylästä, eli 10mm jatkomutterista.
1+1=välttävästi toimiva vaijeriliitin :mrgreen:
Katkaisin vaijerin terveestä kohdasta, pujottelin vaijerin silmukalle jatkomutterin kanssa ja eiku lämmitystä kaasutoholla ja tinaa jatkomutterin sisään niin paljon kuin siellä vähänkin pysyi, ja avot, toimi hienosti. =D>
Lisäksi käänsin vaijerin puolalle toisin päin.

Kuvia lisään kun ehdin niitä ottamaan, eli luultavasti viikonloppuna..
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Nair
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Tammi 2010 13:42

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Nair »

Mikä niitten jalasten idea lanassa on? onko ne loskakelejä varten vai mitä. Multa ne puuttuu ni aattelin kysästä et tartteeko sellaset lisäillä ennen kevättä?
Avatar
Pikkarainen
4WD
Viestit: 231
Liittynyt: 13 Helmi 2007 21:25
Mönkijä:: TGB Blade 525
Paikkakunta: I-U

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Pikkarainen »

Tallat toimivat "liukupintana" joilla voidaan samalla säätää kuin syvältä aura haukkaa.
Ei ne pakolliset ole, mutta esimerkiksi talven ensi auraukset ilman talloja hiekkapihassa tekee sen että kaikki jäätymätön hiekka lähtee mukaan, kun taas talloilla voi säätää sen niin että levy ottaa esimerkiksi ½cm ylempää kuin hiekka, jolloin hiekka jää lumi lähtee...

Kertokaa fiksummat, nyt ei runosuoli syki ja kertomus takkuaa
pessimistin näkemys: optimistille ei koskaan tule iloisia yllätyksiä

TGB Blade 525
http://koiramaki.kuvat.fi/kuvat/

Uudenmaan Mönkijät ry
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

Aisojen kiinnityskorvalliset
Kuva

Kuva

Aisat
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva

Koska levy ei ensiksi noussut tarpeeksi, niin ratkaisu siihen ongelmaan löytyi näin:
Kuva
Kuva

Levyn kulmansäätö
Kuva
Kuva

Kuva
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
MR.JURO
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Maalis 2010 19:05
Mönkijä:: Can-am renegade 800
Paikkakunta: Harjavalta

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja MR.JURO »

Tälläinen tuli värkkäiltyä. Lumet ne vaan kerkis sulaan ennen valmistumista :( , mutta tuntuu tämä hiekkapihaankin puraisevan ihan hyvin joten onnistuu pihantasoitteluhommatkin. =D> Pari kuvaa uskottavuutta lisäämään, jos osaan ne tänne laittaa :? Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Ovlov
4WD
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Marras 2008 00:41
Mönkijä:: Outlander 650 -08 XT TL

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Ovlov »

Pikku-cananen kirjoitti:Tälläinen tuli värkkäiltyä. Lumet ne vaan kerkis sulaan ennen valmistumista :( , mutta tuntuu tämä hiekkapihaankin puraisevan ihan hyvin joten onnistuu pihantasoitteluhommatkin. =D> Pari kuvaa uskottavuutta lisäämään, jos osaan ne tänne laittaa :? Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Todella hieno levy ja runko. Ainut mikä mietityttämään, niin mahtaako heittää kovin hyvin, kun kulma on noin pieni. Itsellä on levyssä kulma jotain 30 - 40 asteen luokkaa. Pihanauraukseen tuo levy on varmasti huippuluokkaa, johon taas oma levyni ei sitten hyvin sovellukkaan. Paljon pieniä yksityiskohtia on huomioitu. Näytti vinssikoukun juuressakin olevan joku kumi stoppari ja kaasujouset ja jousitettu terä. Oot kyllä ajatellu, kun olet tuota värkänny. Noinkin pitkälle levylle suosittelisin silti sitä poikkisuuntaista niveltä, että ei jää kantamaan nurkasta.

Mistä katselit noita lineaarimoottoreita ja oliko niilla julmasti hintaa? Miltä vaikuttaa, kestääkö ne, jos levyyn tulee isku?

Kuvablogi palvelu toimii parhaiten linkkaamalla, eli KUVIA
MR.JURO
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 24 Maalis 2010 19:05
Mönkijä:: Can-am renegade 800
Paikkakunta: Harjavalta

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja MR.JURO »

Pihan auraukseen tämä on suunniteltukin itsellä kun tietä on noin 30 metriä. Karamoottorit oon ostanut kaverilta ja en tiedä tarkkaa liikkeen hintaa niille mutta kuuleman mukaan ne maksaa n.500€ kpl joten ei ihan halvoista vempeleistä ole kyse... :lol: Kestävyydestä ei ole vielä kovinkaan paljon kokemusta mutta moottorin teho on kuitenkin 200 kiloa suuntaan jos toiseenkin ja kyllä jousikuormitettu terä poistaa iskut aika hyvin joten luulisi kestävän.
Avatar
veltsu_
6WD
Viestit: 445
Liittynyt: 05 Syys 2007 16:56
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

itelläkin on puskulevyn teko meineillään ja olis enää jousi asennusta vaille ja maalaus levylle.miten olette asentanut jousen ettei ole löysällä eikä liian kireällä tai jollain hyvää kuvaa mistä näkee tuon koko levyn kiinnityksen ja jousen asennuksen
Avatar
veltsu_
6WD
Viestit: 445
Liittynyt: 05 Syys 2007 16:56
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

jousi olis paikoillaan ja levy sillä mallilla et tänään maalaa mut ku tasasella maalla kokeilin niin ku laski ihan tallojen varaan levyn ja lähti ajaa eteen niin levy halus heti kipata johtuuko asfaltista et ei luista niin hyvin ku lumella vai vaatiiko se kuormaa levyn eteen et pysyy asennossa vai pitääkö puskiessa olla aavistuksen tallojen irti maasta??vai tulikohan jousi väärin/liian löysälle jätettyä....?
Avatar
apo
6WD
Viestit: 404
Liittynyt: 09 Helmi 2010 14:06
Mönkijä:: YFM450 "Black pearl"
Paikkakunta: Hki/Pettuvesi.
Viesti:

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja apo »

veltsu_ kirjoitti:jousi olis paikoillaan ja levy sillä mallilla et tänään maalaa mut ku tasasella maalla kokeilin niin ku laski ihan tallojen varaan levyn ja lähti ajaa eteen niin levy halus heti kipata johtuuko asfaltista et ei luista niin hyvin ku lumella vai vaatiiko se kuormaa levyn eteen et pysyy asennossa vai pitääkö puskiessa olla aavistuksen tallojen irti maasta??vai tulikohan jousi väärin/liian löysälle jätettyä....?
Ihan hienolta näyttää.
Kuinka korkealla kiinnityskohdat on levyssä? Kuvissa näyttäis, että voi olla hieman korkealla, jos tällä on jotain merkitystä tai sitten jouset on vaan liian löysällä Kokeilemalla varmaan selviää.
Pikkarainen kirjoitti:Tallat toimivat "liukupintana" joilla voidaan samalla säätää kuin syvältä aura haukkaa.
Ei ne pakolliset ole, mutta esimerkiksi talven ensi auraukset ilman talloja hiekkapihassa tekee sen että kaikki jäätymätön hiekka lähtee mukaan, kun taas talloilla voi säätää sen niin että levy ottaa esimerkiksi ½cm ylempää kuin hiekka, jolloin hiekka jää lumi lähtee...
Tuossa talloista.
"Hyvin suunniteltu on aloitusta vajaa valmis"

Uudenmaan Mönkijät Ry
VaLtSu
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 13 Touko 2008 20:11
Mönkijä:: can am outlander 650 efi

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja VaLtSu »

Mittään puskulevyjä P*rkele! http://www.nettikone.com/muu-merkki/400-spotrman/866821 :D

Ei taida yli 30 cm hangessa toimia ollenkaan?

(en tiedä onko ollut voorumilla aikaisemmin, jos on niin pahoitteluni :) ) ((( meni pahasti ohi aiheen :oops: )))
Avatar
veltsu_
6WD
Viestit: 445
Liittynyt: 05 Syys 2007 16:56
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja veltsu_ »

apo kirjoitti:
veltsu_ kirjoitti:jousi olis paikoillaan ja levy sillä mallilla et tänään maalaa mut ku tasasella maalla kokeilin niin ku laski ihan tallojen varaan levyn ja lähti ajaa eteen niin levy halus heti kipata johtuuko asfaltista et ei luista niin hyvin ku lumella vai vaatiiko se kuormaa levyn eteen et pysyy asennossa vai pitääkö puskiessa olla aavistuksen tallojen irti maasta??vai tulikohan jousi väärin/liian löysälle jätettyä....?
Ihan hienolta näyttää.
Kuinka korkealla kiinnityskohdat on levyssä? Kuvissa näyttäis, että voi olla hieman korkealla, jos tällä on jotain merkitystä tai sitten jouset on vaan liian löysällä Kokeilemalla varmaan selviää.
Pikkarainen kirjoitti:Tallat toimivat "liukupintana" joilla voidaan samalla säätää kuin syvältä aura haukkaa.
Ei ne pakolliset ole, mutta esimerkiksi talven ensi auraukset ilman talloja hiekkapihassa tekee sen että kaikki jäätymätön hiekka lähtee mukaan, kun taas talloilla voi säätää sen niin että levy ottaa esimerkiksi ½cm ylempää kuin hiekka, jolloin hiekka jää lumi lähtee...
Tuossa talloista.
korkealla ne oli muutin alemmas ja nyt toimii ku junan vessa.ja jousikin kiristy samalla mukavasti,nyt lunta odotellessa yhden kerroksen vedin maalia et ei ruostetta ota levy kesällä viel ottaa pois nuo ylemmät ylimääräiset korvakot ja niiden saumat hioa tasalle ja vetää uudet maalit päälle.
j_kuusisto
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 19 Huhti 2010 21:43
Mönkijä:: Can-am Outlander 500XT-11
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja j_kuusisto »

Osaisiko joku selittää, että kuinka tuollaiseen can-ammin outlanderiin olis hyvä laittaa puskulevy kiinni siihen runkoon. Tuossa on pohjapanssari kiinni. Täytyisi toki olla helppo irrottaa ja kiinnittää tietysti tuo levy. Levyn ja kiinnityksen tekisin itse, kunhan keksin kuinka se tulee runkoon kiinni. Jos jollain olisi lähettää kuva tai linkki niin olisin kiitollinen. Atlokin sivuilta löysin jonkun kuvan warnin puskulevyn asennussarjasta mutta se ei silti kovinkaan selkeyttänyt asiaa, että kuinka tuo tulee kiinni. http://www.atlok.fi/brpcan-outlander-06 ... p-930.html Tarkoituksena olisi tehdä suurinpiirtein samanlainen kun mitä tuohon can-ammiin saa lisävarusteena
kimmop
6WD
Viestit: 339
Liittynyt: 08 Touko 2007 22:21
Paikkakunta: Oulainen

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Se canan oma työväline runko maksaa n.50€ joten tuskin säästää vaikka itse tekee. Siinä tulee mukaan kaikki holkit, sokat ja erikois prikat. Tuossa kuvassa näkyy levy ylhäältä päin: Kuva
Vastaa Viestiin