Hondan öljyistä
Hondan öljyistä
Aattelin tässä vaihtaa öljyt niin heräs pari kysymystä, ja kömpijänä siis TRX450 ES -02
1. Käykö moottoriöljyiksi ihan normi täyssynteettinen vai tarviiko olla jotain spesiaalia? Ohjekirjassa sanotaan vain että 10W-40, ei muuta
2. Etu- ja takaperän öljyistä sanotaan vaan että HYPOID 80 pitäis olla. Hyllyssä ois valmiina pari litraa Mobiluben HD 80W-90 (http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... W-140.aspx), kelpaako vai pitääkö käydä hakemassa jotain muuta?
Kiitoksia neuvoista jo etukäteen.
1. Käykö moottoriöljyiksi ihan normi täyssynteettinen vai tarviiko olla jotain spesiaalia? Ohjekirjassa sanotaan vain että 10W-40, ei muuta
2. Etu- ja takaperän öljyistä sanotaan vaan että HYPOID 80 pitäis olla. Hyllyssä ois valmiina pari litraa Mobiluben HD 80W-90 (http://www.mobil.com/Finland-Finnish/Lu ... W-140.aspx), kelpaako vai pitääkö käydä hakemassa jotain muuta?
Kiitoksia neuvoista jo etukäteen.
-
- 2WD
- Viestit: 58
- Liittynyt: 14 Helmi 2010 16:56
- Mönkijä:: Honta TRX420FE -07
- Paikkakunta: Alajärvi
Re: Hondan öljyistä
En minä ainakaan viitti näihin märkäkytkin koneisiin laittaa ollenkaan täyssynteettistä voiteluöljyä. 420 hondiin korkein luokitus on ainakin SG. että sitä suurempaa kirjainta ei kannata API listasta laittaa.
*Moottoriöljyn suositusmerkintä SE, SF tai SG on merkitty öljyastiaan.
ATV:si öljy ei tarvitse lisäaineistuksia. Käytä suositeltuja öljyjä.
*Älä käytä öljyjä jotka sisältävät grafiittia tai molybdeenia. Nämä saattavat
aiheuttaa kytkimen toimintahäiriöitä.
*Älä käytä öljyä jonka API luokitus on SH tai korkeampi ja jonka astian
etiketissä on API merkintä ympyröity lisämerkinnällä energian
häviämättömyydestä ‘‘energy conserving’’. Ne saattavat aiheuttaa voitelu tai
kytkimen toimintahäiriöitä.
Tuo on lainaus honda 420 huoltotaulukosta.
*Moottoriöljyn suositusmerkintä SE, SF tai SG on merkitty öljyastiaan.
ATV:si öljy ei tarvitse lisäaineistuksia. Käytä suositeltuja öljyjä.
*Älä käytä öljyjä jotka sisältävät grafiittia tai molybdeenia. Nämä saattavat
aiheuttaa kytkimen toimintahäiriöitä.
*Älä käytä öljyä jonka API luokitus on SH tai korkeampi ja jonka astian
etiketissä on API merkintä ympyröity lisämerkinnällä energian
häviämättömyydestä ‘‘energy conserving’’. Ne saattavat aiheuttaa voitelu tai
kytkimen toimintahäiriöitä.
Tuo on lainaus honda 420 huoltotaulukosta.
Re: Hondan öljyistä
itelle tuli vaihdettua tänään motulin 5000 10w40 (mineraaliöljy) eli ei täys synteettinen
mönkijänä siis honda fourtrax 350 fe -03
mönkijänä siis honda fourtrax 350 fe -03
Re: Hondan öljyistä
Kiitoksia neuvoista. Löysin itse kanssa tietoa jossa suositeltiin käyttämään SF tai SG, Hondan oma "atv-öljy" näyttää olevan SH. Mitäs tuo täyssynteettinen oikeasti tekee tuon märkäkytkimen kanssa? Mites mineraaliöljyt toimii pakkasella kun eikös niissä ole aika paljon heikompi tuo kylmäjuoksevuus?
Entäs onko jollain tarkempaa tietoa mikä tämä Hypoidi oikein on tuossa vaihteistoöljyssä? Tuo minun moska on API luokitukseltaan GL-5 joten luulis sopivan mutta hämää tuo sana Hypoid...
Entäs onko jollain tarkempaa tietoa mikä tämä Hypoidi oikein on tuossa vaihteistoöljyssä? Tuo minun moska on API luokitukseltaan GL-5 joten luulis sopivan mutta hämää tuo sana Hypoid...
-
- 2WD
- Viestit: 58
- Liittynyt: 14 Helmi 2010 16:56
- Mönkijä:: Honta TRX420FE -07
- Paikkakunta: Alajärvi
Re: Hondan öljyistä
Täyssynteettisellä saattaapi alkaa kytkin luistamaan. Ja onha tuo mineraaliöljy paljonki jäykempää kamaa kovilla pakkasilla, mitä täyssynteettinen..
-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 01 Joulu 2006 08:48
- Mönkijä:: Honda TRX350FM, TRX 500 FE
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Hondan öljyistä
Itse olen käyttänyt -02 350FM Rancherissa Teboil diamond 5W40 täyssynteettistä ilman mitään havaittavia ongelmia. Talvella kylmästä käynnistettäessa on paljon parempi kuin originaali mineraali 10W40 öljyillä.
Honda TRX 350FM -02, 500FE -07
Re: Hondan öljyistä
Hypoidi ei varsinaisesti ole mikään öljyluokitus vaan vaihteiston tietyn tyyppinen hammaspyörästö. Jotkut öljyvalmistajat käyttävät tuota Hypoidia myös öljyn nimenä, mutta virallinen öljyluokitus se ei ole. Virallisista luokista GL-5 on sieltä ääripäästä pintapaineenkestoltaan, eli sen pitäisi olla juurikin sitä mitä hypoidivetopyörästö kaipaa.bababa kirjoitti:Entäs onko jollain tarkempaa tietoa mikä tämä Hypoidi oikein on tuossa vaihteistoöljyssä? Tuo minun moska on API luokitukseltaan GL-5 joten luulis sopivan mutta hämää tuo sana Hypoid...
- honda 420
- 3WD
- Viestit: 117
- Liittynyt: 14 Tammi 2010 14:39
- Mönkijä:: Honda trx 420
- Paikkakunta: etelä-häme
Re: Hondan öljyistä
Hypoidi vaihteistoöljy tarkoitettu kitkalukolla varustettuihin periin.Usein kyllä käytetään pelkkää GL-5.öljyä kitkalukkovehkeissäkin,tiädä sitte! 

Kömpiä,maailman toiseksi paras tressin poisto työkalu!!!! ps.Mikähän mahtaa olla paras?????
Re: Hondan öljyistä
Ei se synteettisyys mikään mörkö ole, autoöljyissä vaan on yleensä märkäkytkimille sopimattomia lisäaineita, josta ko. lengenda kumpuaa. Mopoöljyt ovat pääosin toimivia. Mä olen mikan kanssa samaa mieltä. Hypoidi liittyy hammaspyöräparin asemointiin, eli akselit eivät ole samassa tasossa ja sen tyyppisissä perissä on kovemmat paineensietiovaatimukset öljyille, joten mainintana hypoidiöljy tarkottaa käytännössä juuri tuota API GL-5 laatuluokitukset täyttävää öljyä. API GL-5 ei liity kitkalukkoihin, mut moneen sellasenkiin vehkeeseen luultavasti käypiä.
crf450 ja rincon
Re: Hondan öljyistä
no joo ite laitoin tuon 10w40 sen takia koska kampe aina hallissa missä on muutama lämpöaste joten pakkaskäynnistyksiä ei ole ja tuppaahan tuo ilmajäähdytteinen kone jonkun verran lämpenemäänkin vaikka öljyn lauhdutin ja flekti onkin
mites nyt sitte ku keskustelusta ei varmaa tietoa saa että voiko perään + etuperään laittaa tuota api gl 5 koska kyseessä
ainakin omassa 350 fe on käsittääkseni kitkalla toimiva tuo etuperä...
vai pitääkö purkissa lukea jotain slip tai jotain vastaavaa
mites nyt sitte ku keskustelusta ei varmaa tietoa saa että voiko perään + etuperään laittaa tuota api gl 5 koska kyseessä
ainakin omassa 350 fe on käsittääkseni kitkalla toimiva tuo etuperä...
vai pitääkö purkissa lukea jotain slip tai jotain vastaavaa

Re: Hondan öljyistä
Mä mietin kanssa samaa, mut honda ei manuaalissaan moista vaadi, niin ei kai se moisia litkuja sit tarvii. Noita api-gl5 öljyjä näyttäis olevan mobilillakin juuri LSD perille, joka tuo hondan etuperä on, mutmut...
crf450 ja rincon
- honda 420
- 3WD
- Viestit: 117
- Liittynyt: 14 Tammi 2010 14:39
- Mönkijä:: Honda trx 420
- Paikkakunta: etelä-häme
Re: Hondan öljyistä
Kumpaakin öljyä voi laittaa,mut hypoidi lisäaineistettu sinne kuuluutuomasyli kirjoitti:no joo ite laitoin tuon 10w40 sen takia koska kampe aina hallissa missä on muutama lämpöaste joten pakkaskäynnistyksiä ei ole ja tuppaahan tuo ilmajäähdytteinen kone jonkun verran lämpenemäänkin vaikka öljyn lauhdutin ja flekti onkin
mites nyt sitte ku keskustelusta ei varmaa tietoa saa että voiko perään + etuperään laittaa tuota api gl 5 koska kyseessä
ainakin omassa 350 fe on käsittääkseni kitkalla toimiva tuo etuperä...
vai pitääkö purkissa lukea jotain slip tai jotain vastaavaa

Kömpiä,maailman toiseksi paras tressin poisto työkalu!!!! ps.Mikähän mahtaa olla paras?????
Re: Hondan öljyistä
Kiitoksia tiedosta, juuri jotain tämän tyyppistä arvelinkin.Mika_M kirjoitti:Hypoidi ei varsinaisesti ole mikään öljyluokitus vaan vaihteiston tietyn tyyppinen hammaspyörästö. Jotkut öljyvalmistajat käyttävät tuota Hypoidia myös öljyn nimenä, mutta virallinen öljyluokitus se ei ole. Virallisista luokista GL-5 on sieltä ääripäästä pintapaineenkestoltaan, eli sen pitäisi olla juurikin sitä mitä hypoidivetopyörästö kaipaa.
Re: Hondan öljyistä
Tuo hypoidiöljy on helppo tunnistaa haistamalla, haisee nimittäin melko vehkeelle.
Esim. 80w-90 voi siis olla joko API-GL4 luokiteltu tai rajummin lisäaineistettu ja enemmän painettakestävä ja API-GL5 luokiteltu hypoidiöljy joka siis tarkoittaa tässä juurikin soveltuvuutta hypoidipyörästöihin.
API-GL1 luokan 80w-90 on muuten sama kama mutta ei sisällä paineenkestolisäaineistusta.
80w-90 hypoid LS on siis GL5 luokiteltua mutta se sisältää vielä erikseen kitkalisäaineistuksen.
GL5 hypoidiöljyä ei suositella voimakkaan paineenkestolisäaineistuksen vuoksi pyörästöihin joissa vaatimus on GL4.
Jotenki näin se menee, poikkeuksia tietty on mutta valmistajan suosituksia noudattamalla ei ainakaan saa vahinkoa aikaseks laitteelle.
Esim. 80w-90 voi siis olla joko API-GL4 luokiteltu tai rajummin lisäaineistettu ja enemmän painettakestävä ja API-GL5 luokiteltu hypoidiöljy joka siis tarkoittaa tässä juurikin soveltuvuutta hypoidipyörästöihin.
API-GL1 luokan 80w-90 on muuten sama kama mutta ei sisällä paineenkestolisäaineistusta.
80w-90 hypoid LS on siis GL5 luokiteltua mutta se sisältää vielä erikseen kitkalisäaineistuksen.
GL5 hypoidiöljyä ei suositella voimakkaan paineenkestolisäaineistuksen vuoksi pyörästöihin joissa vaatimus on GL4.
Jotenki näin se menee, poikkeuksia tietty on mutta valmistajan suosituksia noudattamalla ei ainakaan saa vahinkoa aikaseks laitteelle.

Honda TRX300FW -91 "BIG BLUE"
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
Exät: 2xKymco, 2xLinhai 1xDinli 1xHonda ja 1xCan-am
http://WWW.PUUILO.FI
Re: Hondan öljyistä
Mulle tuli 420:seen hommattua valmiita huoltopaketteja ja niissä oli öljyinä:
http://www.hondabikes.fi/varusteet-ja-t ... 0-4-litraa
'Täyttää mm. seuraavat laatuvaatimukset
JASO MA API: SH/CF SAE 5W-30
Puolisynteettinen moniasteöljy nelitahtimoottoreita varten, kehitetty erityisesti Honda-mönkijöille. '
ja peräöljyksi tätä http://www.hondabikes.fi/varusteet-ja-t ... rasto-oljy
'• Vetopyörästö-öljy SAE 90
• Hyväksytään käytettäväksi Gold Wingeissä ja muissa kardaanivetoisissa moottoripyörissä ja maastoajoneuvoissa
• Ylittää API-huoltoluokittelut GL-5 ja GL-4, API:n kovimmat luokitukset hypoidipyörästö-öljyille'
http://www.hondabikes.fi/varusteet-ja-t ... 0-4-litraa
'Täyttää mm. seuraavat laatuvaatimukset
JASO MA API: SH/CF SAE 5W-30
Puolisynteettinen moniasteöljy nelitahtimoottoreita varten, kehitetty erityisesti Honda-mönkijöille. '
ja peräöljyksi tätä http://www.hondabikes.fi/varusteet-ja-t ... rasto-oljy
'• Vetopyörästö-öljy SAE 90
• Hyväksytään käytettäväksi Gold Wingeissä ja muissa kardaanivetoisissa moottoripyörissä ja maastoajoneuvoissa
• Ylittää API-huoltoluokittelut GL-5 ja GL-4, API:n kovimmat luokitukset hypoidipyörästö-öljyille'
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Never Settle For Second Best.
Pariuraa