ARant kirjoitti:apo kirjoitti:ARant kirjoitti:Mitä raaskimisiin tulee - jollei raaski maksaa sähkövinssistä, tai kuormittaa mönkijän ennestäänkin tarpeeksi kovilla olevaa akkua vielä lisää, niin kyllä siihen saa myös halvan puuromoottorilla käyvän vinssin kiinni (pari reikää voi kyllä joutua poraamaan), ja on sekin ihan toimiva ratkaisu.
Heitin mäkeen tuollaisen veivattavan veneen nostamiseen tarkoitetun värkin hetken kokeilun jälkeen... Ei vaan toimi, jos puut on hippusenkin isompia.
No on sinulla sitten himputin isoja puita .. minä olen pärjännyt 15 m vaijerilla ladatulla Bilteman 540 kg käsivinssillä ja '
villev'n erinomaisilla tukkisaksilla ihan kohtuullisesti. Viime syksynä tuulenkaataman haavan tyvipölkkyä nostellessa taisi kyllä vinssi natista, mutta niin natisi kärrykin ..
Asensithan sinä vinssin niin, että vaijeri tulee rissalta vinssille kohtisuoraan ja keskelle ? Minun ainakin piti porata käsivinssille uudet kiinnitysreiät.
Lainauksia hiplattu vielä vähän lisää.
Tai sitten sulla on ruista ranteessa huomattavasti enemmän, kun mulla.
Tarkennetaan epäselvyyksien välttämiseksi, ettei meillä ole tuota ATV Expertien Timber Pro 600 kärryä, vaan toisenlainen.
Siinäkin vaijeri kyllä liikkuu aivan hyvin.
Isoimmat, mitä olen kuskannut on tyvestä halkaisijaltaan n.74cm ja pituus 5,5m, kärryllä ei pysty kunnolla pidempää kuljettamaan ja nämä muutenkin on aivan ehdottomasti suurimmat, mitä mun mielestä kannattaa edes kyytiin yrittää.
Noita ei edes käsivinssillä olisi kyytiin saanutkaan, ainakaan sillä, mikä meillä oli. Se antoi periksi rungostaan huomattavasti pienempien kanssa toimiessa. Ja sen piti olla ihan hyvälaatuinen kitkajarrulla, veneen nostamiseen tarkoitettu, nostokykyä en enää muista, muttei kumminkaan niitä pienimpiä.
Yksi, mikä tympi käsin veivatessa, niin oli se, jos puut oli hiemankin kauempana, niin sai veivat todella kauan, oli se niin hidas.
Jos omaa riittävän rauhallisen luonteen, eikä vinssattavaa ole kovin paljoa,niin miksei käsivinssikin hätätapauksessa toimi, itse en kyllä enää huolisi ainakaan tähän tarkoitukseen, kun on päässyt kauko-ohjatun sähkövinssin makuun.
Ja ne kenellä on hydrauliikka ja kuormain ajattelee, ettei alkaisi leikkimään tällaisilla vinssipeleillä ollenkaan, oli se sitten käsi- tai sähkökäyttöinen.