-JPO- kirjoitti:Toi kulman säätöhän ilmeisesti tapahtuu säätämällä noita sivuilla olevien putkien pituutta..? Jos purkaisi pari tunkkia ja hitsaisi mutterit toiseen putken puolikkaaseen ja toiseen puolikkaaseen vain kierretanko pyörimään moottorin avulla. Eikö se sitten toimisi, liikkeen pituuden saisi säädettyä sopivaksi kierteen pituutta muuttamalla ja vanhat putket toimisi edelleen ohjureina auran liikkeille? Varmasti todella vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti selvisi mitä yritin kertoa.
Ideana hyvä ja varmasti se mikä tulee monelle ekana mieleen, mutta ei niin helppo toteuttaa oikeasti. Ajatuksessasihan taisi olla että ohuempi tanko korvataan kehdolla jossa on moottori jossa on kiinni kierretanko joka menee paksumman putken alkuun hitsattuun mutteriin?
Jos ajattelit noin, homma toimii teoriassa ja hetke käytännössä, tuo kierretanko pitäisi tehdä niin että siihen kohdustuva paine(joka on aika kovakin märkää lunta tai penkkaa siirtäessä) siirrä mitään voimaa moottorille. Teoriassa siis kierretankoon pitäisi tehdä joku mollukka päähän minkä voisi laakeroida niin että tangosta joku sovite tulee moottorille. Näin sinne saisi kyllä tehtyä sitten rattailla välityksiäkin. Siksi itse ajattelin suosiolla tuota tunkkia, siinä kun voimat kohdistuu jo valmiiksi sinne minne pitää ja mitkä kestää. Tietysti jos Koittaisi sidonta ketjun räikkää kopioida, vanttiruuvi tyyppinen ratkaisu siis. Tai jos saisi puolesta välistä kierteen suunnan vaihtavaa tankoa, näin voisi laittaa mutterit molempiin päihin ja moottorin jompaankumpaan päähän... Itse kokeilen tunkkeja, joko made in biltema tai sitten moottoroin ne itse, riippuu millaisia rattaita löytyy rälläköistä, akkuporakoneista yms hajonneista kilkkeistä...