puskulevyn teko

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
-JPO-
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Marras 2010 14:27
Mönkijä:: Plasto
Paikkakunta: Karkkila

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja -JPO- »

ToniR81 kirjoitti:Eikö tuossa yllä esitetyssä versiossa kannattaisi laittaa vain tunkit noiden tankojentilalle. Siis se perus 2 puolinen haitari tunkki. Siihen sitten päähän sopivilla rattailla sähkömoottorilta kierrokset. Tunkin liikerata on toki rajallinen ja vaatii asennuksen luultavasti lähemmäs saranaa, mutta uskoisin tunkin kestävän.

Itse meinaan moista kokeilla kun saan vain tuon rungon valmiiksi ja levyn siihen kiinni jollain...
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... nin-15367/
Jotain tälläistäkö? Olis sähkömoottori valmiina, varmaan sopivilla rattaillakin.
En mää mistään mitään tiedä, eihän mulla ole edes mönkijää.
Uudenmaan Mönkijät ry
Olis ylimääräisenä vähäisellä käytöllä ollut trial Gas Gas TXT 280 03Edition...
ToniR81

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Juuri tuollaisella olen ajatellut oman auran käännön hoitaa, en vain tiennyt että niitä on valmiina paketteina ja valmiilla ohjaimella, hommahan vain helpottuu. Anoa mitä tuo vain vaatii on aika tarkka sijoitus, liikeratahan ei ole järisyttävän pitkä, joten pitää miettiä paikkaa hyvin että auralle saa tarvittavan liikkeen.
-JPO-
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Marras 2010 14:27
Mönkijä:: Plasto
Paikkakunta: Karkkila

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja -JPO- »

Toi kulman säätöhän ilmeisesti tapahtuu säätämällä noita sivuilla olevien putkien pituutta..? Jos purkaisi pari tunkkia ja hitsaisi mutterit toiseen putken puolikkaaseen ja toiseen puolikkaaseen vain kierretanko pyörimään moottorin avulla. Eikö se sitten toimisi, liikkeen pituuden saisi säädettyä sopivaksi kierteen pituutta muuttamalla ja vanhat putket toimisi edelleen ohjureina auran liikkeille? Varmasti todella vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti selvisi mitä yritin kertoa.
En mää mistään mitään tiedä, eihän mulla ole edes mönkijää.
Uudenmaan Mönkijät ry
Olis ylimääräisenä vähäisellä käytöllä ollut trial Gas Gas TXT 280 03Edition...
Jalapp
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Joulu 2010 14:47
Mönkijä:: Can am Outlander XT 6x6
Paikkakunta: Muurame/Kinkomaa / Ilomantsi

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Jalapp »

Bj Andy kirjoitti:
Jalapp kirjoitti:Minulla on työnalla heittävä etuaura muovisiivellä ja vetokoukkuun kiinnitys.
Valmistunee ensiviikolla, testauksen jälkeen maalaus.
http://kuvablogi.com/nayta/3387479/
Tuohan on jo auran näköinen !!!

Ja maalauksen jälkeen laita vielä 30 cm kumi lärvänä tuohon etureunaan niin se on lähes täydellinen.

http://kuvablogi.com/nayta/3390731/

Kantattu alumiini auran yläreunassa tekee sen että lumi ei pitäisi tulla yli.
Käännön lukituslaite uupuu vielä, muuten koe ajo kunnossa. No lunta pitäisi myös tulla että voisi kokeilla.
Lukituslaitteesta tulee sellainen että sitä voi käyttää ajon aikana ja samalla kun auraa painattaa penkkaa vasten ei tarvitse auraa käsin kääntää.
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Joo muistin että ei olisi maksanu kun n.100€. Mutta kokeile 20mm kierretangolla ja moottorilla. Luulisin toimivan :D
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Bj Andy
Tracks
Viestit: 1761
Liittynyt: 19 Syys 2010 19:06
Paikkakunta: Lemi.The Land of Red Potatoes.Etelä-Karjala

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Jalapp kirjoitti:
Bj Andy kirjoitti:
Jalapp kirjoitti:Minulla on työnalla heittävä etuaura muovisiivellä ja vetokoukkuun kiinnitys.
Valmistunee ensiviikolla, testauksen jälkeen maalaus.
http://kuvablogi.com/nayta/3387479/
Tuohan on jo auran näköinen !!!

Ja maalauksen jälkeen laita vielä 30 cm kumi lärvänä tuohon etureunaan niin se on lähes täydellinen.

http://kuvablogi.com/nayta/3390731/

Kantattu alumiini auran yläreunassa tekee sen että lumi ei pitäisi tulla yli.
Käännön lukituslaite uupuu vielä, muuten koe ajo kunnossa. No lunta pitäisi myös tulla että voisi kokeilla.
Lukituslaitteesta tulee sellainen että sitä voi käyttää ajon aikana ja samalla kun auraa painattaa penkkaa vasten ei tarvitse auraa käsin kääntää.
No kunhan kokeilet. Tietysti riippuu mitä auraa ja paljoko kaipaa vauhtia...Nii ja antaa se kumilärvänä myös pakkaslumelle hieman lisää vauhtiakin.
Piikataan betonilattiat ym. tehokkaalla kalustolla.
Jos rakentelu kuume iskee niin kysy hydeosatarjousta myös meiltä.

T:mi Antti Junni
0500-752101
antti.junni@gmail.com
Katti ja Bertta tarinat
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=137062
ToniR81

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-JPO- kirjoitti:Toi kulman säätöhän ilmeisesti tapahtuu säätämällä noita sivuilla olevien putkien pituutta..? Jos purkaisi pari tunkkia ja hitsaisi mutterit toiseen putken puolikkaaseen ja toiseen puolikkaaseen vain kierretanko pyörimään moottorin avulla. Eikö se sitten toimisi, liikkeen pituuden saisi säädettyä sopivaksi kierteen pituutta muuttamalla ja vanhat putket toimisi edelleen ohjureina auran liikkeille? Varmasti todella vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti selvisi mitä yritin kertoa.
Ideana hyvä ja varmasti se mikä tulee monelle ekana mieleen, mutta ei niin helppo toteuttaa oikeasti. Ajatuksessasihan taisi olla että ohuempi tanko korvataan kehdolla jossa on moottori jossa on kiinni kierretanko joka menee paksumman putken alkuun hitsattuun mutteriin?
Jos ajattelit noin, homma toimii teoriassa ja hetke käytännössä, tuo kierretanko pitäisi tehdä niin että siihen kohdustuva paine(joka on aika kovakin märkää lunta tai penkkaa siirtäessä) siirrä mitään voimaa moottorille. Teoriassa siis kierretankoon pitäisi tehdä joku mollukka päähän minkä voisi laakeroida niin että tangosta joku sovite tulee moottorille. Näin sinne saisi kyllä tehtyä sitten rattailla välityksiäkin. Siksi itse ajattelin suosiolla tuota tunkkia, siinä kun voimat kohdistuu jo valmiiksi sinne minne pitää ja mitkä kestää. Tietysti jos Koittaisi sidonta ketjun räikkää kopioida, vanttiruuvi tyyppinen ratkaisu siis. Tai jos saisi puolesta välistä kierteen suunnan vaihtavaa tankoa, näin voisi laittaa mutterit molempiin päihin ja moottorin jompaankumpaan päähän... Itse kokeilen tunkkeja, joko made in biltema tai sitten moottoroin ne itse, riippuu millaisia rattaita löytyy rälläköistä, akkuporakoneista yms hajonneista kilkkeistä...
-JPO-
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Marras 2010 14:27
Mönkijä:: Plasto
Paikkakunta: Karkkila

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja -JPO- »

ToniR81 kirjoitti:Ideana hyvä ja varmasti se mikä tulee monelle ekana mieleen, mutta ei niin helppo toteuttaa oikeasti. Ajatuksessasihan taisi olla että ohuempi tanko korvataan kehdolla jossa on moottori jossa on kiinni kierretanko joka menee paksumman putken alkuun hitsattuun mutteriin?
...
Joo ei varmasti helppo toteuttaa. Lähinnä esimerkki oli tarkoitettu kärjistetysti, mitään osia ei ollut ajatuksissa korvata/poistaa, paitsi lukitus sokat jäisivät pois. Varmasti olisi tarpeen tehdä joku jolla saisi voimat pois moottorilta, laakeroitu mollukka sopisi siihen varmaan vallan hyvin.
En mää mistään mitään tiedä, eihän mulla ole edes mönkijää.
Uudenmaan Mönkijät ry
Olis ylimääräisenä vähäisellä käytöllä ollut trial Gas Gas TXT 280 03Edition...
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

-JPO- kirjoitti:
ToniR81 kirjoitti:Ideana hyvä ja varmasti se mikä tulee monelle ekana mieleen, mutta ei niin helppo toteuttaa oikeasti. Ajatuksessasihan taisi olla että ohuempi tanko korvataan kehdolla jossa on moottori jossa on kiinni kierretanko joka menee paksumman putken alkuun hitsattuun mutteriin?
...
Joo ei varmasti helppo toteuttaa. Lähinnä esimerkki oli tarkoitettu kärjistetysti, mitään osia ei ollut ajatuksissa korvata/poistaa, paitsi lukitus sokat jäisivät pois. Varmasti olisi tarpeen tehdä joku jolla saisi voimat pois moottorilta, laakeroitu mollukka sopisi siihen varmaan vallan hyvin.
Kattokaas tuolta mun kuvablokista se perälely-kansio. Sielä on just tollanen "mollukka"
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
ToniR81

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Juurikin vastaavaa ajattelin, mutta joutunee vaan etulevyyn asennettuna jonkun verran kovemmalle, vaatii siis luultavastin kunnollisen laakeroinnin ja muutenkin melko jämäkän tangon, mahdollista kyllä ja voisi olla mahdollinenkin vaihtoehto. Itse vain olen jostain syystä tuon tunkin tai vastaavan rakenteen kannalla. Jotenkin tuntuu luotettavammalta kun on ihan oikeaa rautaa pelkkien kierteiden tukena. Pitäisin osata laskea että voisi varmistua millaisia rasituksia mikäkin paikka kestää. Tiedän kyllä että kierretankoa käytetään aika monessa paikassa ripustamiseen, tai pitkiä pultteja kiinnittämiseen yms. Mutta tuo on vain paikkana sellainen että itseä epäilyttää, myös huonompaa tietä(kivinen, epätasainen yms) auratessa rasitus on hakkaavaa. Ei se auta kuin ottaa ja katsoa mitä sitä saa huomenna taas aikaan, jos vaikka tuon rungon sitä vaille valmiksi että voisi alkaa suunnittelemaan tuota auran kiinnitystä tarkemmin... Ja sekoitetaan vielä pakkaa, yhtä levyä olevan auran käännönhän saisi tehtyä vinssillä ja narullakin.
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Jalapp kirjoitti:Minulla on työnalla heittävä etuaura muovisiivellä ja vetokoukkuun kiinnitys.
Valmistunee ensiviikolla, testauksen jälkeen maalaus.
http://kuvablogi.com/nayta/3387479/
Mites taivuttelit ton muovin? Itsellä olis tänään tai huomenna toi muovin taivutus tyn alla :D Muutkin saa kertoa vinkkejä miten on muovin saisi nätisti kaarelle :?:
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Eli vinkkejä muovin taivutukseen kaarelle kaivataan kiireesti!!!??? Tekeillä siis aura ja mietin että miten teen tuon taivutuksen :D
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Avatar
Otra
6WD
Viestit: 675
Liittynyt: 08 Syys 2008 20:50
Mönkijä:: Polaris RZR 800 Turbo
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Otra »

En tiedä miten olette taivuttamassa kun yllätys yllätys toi kuvablogi ei toimi, mutta pohjapanssarin muovit on taivutettu kuumailmapuhaltimella. Jos yhtään olen kartalla mistä olette puhunut niin luulisin että laitat yhden reunan aurasta kiinni ja siitä sitten kuumailmapuhaltimella lämmittämään, taivuttamaan ja sitä mukaa kiinni kun saa. Olihan aika mutu vastaus :lol:
Polaris RZR 800 Turbo -08

EX: Polaris Sportsman 800 EFI -05 TL
EX: Can-Am Renegade 800R EFI X xc -10 TL
EX: Polaris Sportsman 500 H.O. -08
Joitain kuvituksia.
Myös joitain videoita.
Jalapp
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 18 Joulu 2010 14:47
Mönkijä:: Can am Outlander XT 6x6
Paikkakunta: Muurame/Kinkomaa / Ilomantsi

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja Jalapp »

takatuuppari kirjoitti:Eli vinkkejä muovin taivutukseen kaarelle kaivataan kiireesti!!!??? Tekeillä siis aura ja mietin että miten teen tuon taivutuksen :D
Särmärissä kanttaamalla

Kuvablogi ei näy toimivan mutta kun se toimii laitan kuvan minun auran muovisiivestä (8 mm PEH levystä kanttaamalla tehty)
Avatar
takatuuppari
6WD
Viestit: 707
Liittynyt: 28 Joulu 2009 13:55
Mönkijä:: Outlander XT-P -15, 650Pro
Paikkakunta: Sastamala

Re: puskulevyn teko

Viesti Kirjoittaja takatuuppari »

Ajattelin että toimisikohan se että tekisi puusta(halkaistuista laudoista) kehikon jonka päällä levyn voisi taittaa. Käyttäen kuumailmapuhallinta :D
Nyk. Honda 420FM -08
Nyk. Taxi-Outlander 650Pro -16
Nyk. "Tonnisonni" XT-P -15
ex. Honda 500fpe t3 -16
ex. Polaris sportsman 570 t3 -14
ex. Honda Rincon 650 -05
ex. Can-Am Outlander Max 500 t3 -13
ex. Honda 420fe -11
ex. Trapper 110 -07
Vastaa Viestiin