Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
-
- 4WD
- Viestit: 132
- Liittynyt: 24 Elo 2009 20:05
- Mönkijä:: Honda TRX 420FE
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Kiitos sinulle Toni! Enköhän tällä pääse jo aika paljon eteenpäin!
-
- 4WD
- Viestit: 165
- Liittynyt: 26 Syys 2012 23:06
- Mönkijä:: Outlander 500 MAX T3
- Paikkakunta: Rauma
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Roosa999 kirjoitti:Kun näiden ohjausjänniteiden kanssa pelaa ja haluaa herätteen, pitää käyttää puolijohderelettä, jossa ohjaukseen tarvittava virta on todella pieni. Lisäksi diodin voisi laittaa väliin, jotta mitään vuotoja ei pääse väärään suuntaan. Virrankesto on varsin heikko, joten sen perään vielä kunnollinen rele. Tällä keinolla eristätte sen ns. Signaalilähteen kuormalta ja tällaisia maahäiriöitä ei esiinny.
Ohessa ehdokkaita: http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=657
Haluan omaanikin tuollaisen pakkivalon. Peruskytkentä manuaalisesti toimivalle "työ-"/pakkivalolle on selvä mutta siitä johdettu automatiikka vähän vielä hakusessa. Paljonko vaihdetietoanturilta tulee virtaa?
Olisi mukava ostaa sopivat komponentit kerralla. Onko valmiita sähkökuvia kellään? Jos sattuu löytymään kuvia kyseisistä johdoista/asennuksista ei niistäkään haittaa olisi.
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Tästä ketjusta selviää suht selvästi miten kytkentä tehdään. Ainakaan mulla ei ole mitään lisättävää noihin aikaisempiin teksteihin. Kytkentäkaavioksi käy mikä tahansa lisävalojen kytkentä releen avulla. Siihen vaan lisäksi se että puolijohderele ohjaa isompaa relettä. Vaihdeanturista löytyy se sama 12v mitä muualtakin.R--2 kirjoitti:Roosa999 kirjoitti:Kun näiden ohjausjänniteiden kanssa pelaa ja haluaa herätteen, pitää käyttää puolijohderelettä, jossa ohjaukseen tarvittava virta on todella pieni. Lisäksi diodin voisi laittaa väliin, jotta mitään vuotoja ei pääse väärään suuntaan. Virrankesto on varsin heikko, joten sen perään vielä kunnollinen rele. Tällä keinolla eristätte sen ns. Signaalilähteen kuormalta ja tällaisia maahäiriöitä ei esiinny.
Ohessa ehdokkaita: http://www.yeint.fi/index.php?main=64&productCat=657
Haluan omaanikin tuollaisen pakkivalon. Peruskytkentä manuaalisesti toimivalle "työ-"/pakkivalolle on selvä mutta siitä johdettu automatiikka vähän vielä hakusessa. Paljonko vaihdetietoanturilta tulee virtaa?
Olisi mukava ostaa sopivat komponentit kerralla. Onko valmiita sähkökuvia kellään? Jos sattuu löytymään kuvia kyseisistä johdoista/asennuksista ei niistäkään haittaa olisi.
Meinasitko tehdä 1-0-1 kytkimellä vai kokonaan ilman kytkintä?
Tarvitset: puolijohderele, normirele, kytkin?, piuhaa, liittimiä ja itse pakkivalon.
-
- 4WD
- Viestit: 165
- Liittynyt: 26 Syys 2012 23:06
- Mönkijä:: Outlander 500 MAX T3
- Paikkakunta: Rauma
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Kytkimellä ajattelin viritellä siten että saa tarvittaessa työvaloksi. Kytkentä ei olekkaan epäselvä vain puolijohdereleelle tulevat amppeerit ovat hakusessa. Kävin paikallisessa elektroniikkaliikkeessä kyselemässä komponentteja viikonlopuksi ja puolijohdereleitä oli montaa eri vaihtoehtoa tarvittavan liipaisuvirran osalta. Enkä halua kokeilemalla hakea sopivaa.
- villev
- 6WD
- Viestit: 730
- Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
- Mönkijä:: ½ moottori
- Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Olen tässä miettiny 420FA:han laittaa tuon peruutusvalon mutta tuntuu olevan aika hepreaa tosiaan tuon virran kulku
mittariston takana...
milläs systeemillä sen näteimmin sais laitettua tähän uuteen malliin?
vai poikkeaako se juurikaan FE:n kytkennöistä?
mittariston takana...
milläs systeemillä sen näteimmin sais laitettua tähän uuteen malliin?
vai poikkeaako se juurikaan FE:n kytkennöistä?
570 T3 PRO
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
R--2: Ei ole mitään väliä millä liipaisuvirralla otat. Puolijohderele asennetaan tuohon vain sen takia että estetään vuodot jonka takia merkkivalo palaa turhaan. Ei sen takia että virta ei riittäisi vetämään isompaa relettä. Otat vain virrankestolta turvallisen 4-6 ampeerin puolijohdereleen.
villev: En ole FA:han asentanut mutta tuskin eroaa mitenkään. Mittariston taakse kurkkaamalla ja yleismittarilla tarkistamalla selviää että mistä piuhasta sen ottaa.
villev: En ole FA:han asentanut mutta tuskin eroaa mitenkään. Mittariston taakse kurkkaamalla ja yleismittarilla tarkistamalla selviää että mistä piuhasta sen ottaa.
- villev
- 6WD
- Viestit: 730
- Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
- Mönkijä:: ½ moottori
- Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
No sen verran mittarin kanssa jo hääräilin että löysin johdon mihin tulee virta kun pakin kytkee
mutta ainoo vika on että samaiseen johtoon tulee myös virta ku vaihteen kytkee eteenpäin.
mutta ainoo vika on että samaiseen johtoon tulee myös virta ku vaihteen kytkee eteenpäin.
570 T3 PRO
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
En nyt millään jaksa muistaa miten me laitettiin se tuohon 350fm malliin jossa oli hieman saman tyylinen ongelma. Oletko kokeillut kaikki piuhat läpi? Ettei siellä vaan ole semmoinen joka reagoisi oikein.
- villev
- 6WD
- Viestit: 730
- Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
- Mönkijä:: ½ moottori
- Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Kaikki johdot kävin kyllä läpi... No mennään vaan tämänhhetkisellä systeemillä eteenpäin
Eli katkaisijalla
Eli katkaisijalla

570 T3 PRO
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Koitahan villev tuolla ohjeella katsoa josko löytyisi se johto.JsP kirjoitti:Toimii ihan normi releellä kun laittaa Diodin väliin (- oikeaan väliin ja oikein päin...) kiertää muuten vähän releen käämin kautta joka riittää hehkuttamaan noita merkkivaloja.
Piirsinpä hätäisesti komean kuvatuksenkin miten itse kytkin -07 420FM:ssa tuon pakkivalon, eli oikealla puolen jossakin satulan ja tankin sauman kohdalla alapuolella on liitin mihin piuhat tulevat tuolta vaihteiston asentoanturilta joka maadoittaa aina kulloisenkin vaihteen johdon.
Liittimellä harmaa johto on pakki -tämä poikki ja diodi mittariston suuntaan lähtevään päähän niin että diodin renkaalla merkattu pää poispäin mittaristosta, sitten vaan diodin toinen pää (eli juuri tämä rengastettu pää), pakkivalon releelle lähtevä johto ja vaihdelaatikolle päin lähtevä harmaan johdon päät takaisin yhteen...
Peruutusvalo 420
Moi, onko kukaan kokeillut peruutusvalon kytkemistä siten että kytkee valon -johtimen suoraan vaihteenvalitsimen johtoon ja antaa valolle kokoajan jännitettä, että peruutusvaihteen päälle laittaessa valon -johdin maadoittuu?
itsekin kyllä väsäilin paketin kasaan releellä mutta nyt kun aloin miettimään niin mittariston (R) valohan pelaa samalla systeemillä...

-
- Noppeli
- Viestit: 10
- Liittynyt: 01 Joulu 2006 08:48
- Mönkijä:: Honda TRX350FM, TRX 500 FE
- Paikkakunta: Jämsä
Re: Peruutusvalokytkentä 420 FE:hen hukassa
Itse rakensin 350:een peruutusvalon kirkkaista ledeistä, joille otin virran suoraan peruutusmerkkivalon johtimesta. Valo ei ole kovin kirkas, mutta kyllä se pimeässä on parempi kuin ilman.
Systeemissä on muistaakseni kaksi kolmen ledin ryhmää, jossa nämä kolme on sarjaan kytkettynä ja suojavastuksella varustettu. Tämä ottaa n. 40mA virtaa, mikä ei kuormita alkuperäisiä virtapiirejä enempää kuin relekytkentäkään. Haaroitin virranoton jo aiemmin mainitussa paikassa rungon oikealla puolella ja kytkin vielä siihenkin tavallisen diodin varmuuden vuoksi.
Systeemissä on muistaakseni kaksi kolmen ledin ryhmää, jossa nämä kolme on sarjaan kytkettynä ja suojavastuksella varustettu. Tämä ottaa n. 40mA virtaa, mikä ei kuormita alkuperäisiä virtapiirejä enempää kuin relekytkentäkään. Haaroitin virranoton jo aiemmin mainitussa paikassa rungon oikealla puolella ja kytkin vielä siihenkin tavallisen diodin varmuuden vuoksi.
Honda TRX 350FM -02, 500FE -07