Hondan (erinomainen) lukko?

Keskustelua Honda mönkijöistä.
Villekilleri
4WD
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Joulu 2005 14:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

tuolla on vähän tarinaa:

http://www.hondaforeman.com/phpBB2/viewtopic.php?t=349

ei kovin vaikeilta näytä jos itse tekee.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jos korkeutta haluaa niin miksei kerralla tee hyvää ja investoi kuunoolisiin pari senttiä pitempiin iskareihin, ajettavuus paranee kertaheitolla kun saadaan vaimennus toimimaan paremmin.
Kylätason mönkijäkuski
Villekilleri
4WD
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Joulu 2005 14:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

tulee hieman halvemmaksi :shock: onhan ne hondan jouset jäykät, ja jenkit sanovat ajon muuttuneen huomattavasti pehmeämmäksi eri jousilla.
Avatar
vinssimestari
6WD
Viestit: 287
Liittynyt: 10 Joulu 2005 21:17
Paikkakunta: oulun laidalla. 650v2

Viesti Kirjoittaja vinssimestari »

tuntus äkkiseltään että tuon jousituksen pitäs pehmetä , ku vipuvarsi muuttuu
vaan eihän sitä maavaraa tule yhtään,taka-akseli eikö ole matalin kohta
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kyllä kyllä, jouset on varmaan jäykät mutta entä se iskunvaimennus?

Vinssimestari on oikeilla jäljillä, kun iskarin alakiinnikettä siirretään sisemmäksi niin jousitus/iskunvaimennus muuttuu entistä löysemmäksi. Maastoajossa se saattaa olla plussaa mutta löysä alusta/ korkeampi mönkijä ei taatusti ole miellyttävin vaihtoehto jos ajellaan hiukan reippaammin. Jos noita virityksiä meinaa käyttää niin kannattaa tutkia samalla iskunvaimentimen liikerata että se ei pääse pohjaamaan liian aikaisin.

Vinkki: Kunnollisten iskarien vaihto vaikuttaa ajettavuuteen vähintään yhtä paljon kuin renkaiden vaihto pitävämpiin.

Se siitä saarnasta, keskitytään Hondan lukkoihin. Mihin ihmeen lukkoihin...??? :lol:
Kylätason mönkijäkuski
VKK
3WD
Viestit: 114
Liittynyt: 06 Elo 2004 21:02
Paikkakunta: Oulu. Mönkijä:HONDA tee-är-äks 450 foreman

Viesti Kirjoittaja VKK »

No nyt on alla 27" kendat ja lift kit. Kuvia laitan ku saan tuon galleria yhteityöhön...
Tuli vähä ku eri kampe... :wink:
Villekilleri
4WD
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Joulu 2005 14:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

Koheltaja kirjoitti:Kyllä kyllä, jouset on varmaan jäykät mutta entä se iskunvaimennus?
nojoo tarkoitin koko jousitusta että lyhyet joustot ja jäykät :oops:
jenkit kehuvat perfex long suspension kittiä, jossa tulee lift kitti ja pidemmät jouset mukana, ja että sen jälkeen tuntuu että ajaa ihan eri pelillä.
Kuva



kun nostaa etupäätä, se nousee sellaset viisi senttiä, että renkaat vielä osuu maahan. tuntuu että jouset olisi vähän painuneet eikä niissä ole mitään säätöä. voisi ne korokkeet auttaa vähän.
Avatar
blue Honda Trx
Tracks
Viestit: 3208
Liittynyt: 15 Syys 2004 14:58
Mönkijä:: BRP RENEGADE 800
Paikkakunta: Östra Nyland

Viesti Kirjoittaja blue Honda Trx »

Tässä nostamisessa kannattaa muistaa että akselit tykkää huonoa kun nostaa parista tuumasta ylöspäin...alkaa vähän ajan päästä kuulumaan rutinaa.
Kyllä se on pojjat niin notta mopolla ei kuuhun pääse. ...
jonne
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 28 Touko 2006 15:36
Paikkakunta: Orimattila

lukon toiminta

Viesti Kirjoittaja jonne »

Osa numero 25 kuvassa( keskustelun aiempi vaihe) liikkuu sivuttain tasauspyörästön kopan hampaissa. Kurviin tultaessa sisäpuolen etupyörä vapautuu vedosta seuraaja niminen osa 25 siirtyy aavistuksen ulkokaarteen puoleiseen pyörään päin ja lukitsee sen kiinteämmin. Lukku aukeaa myöskin vedossa koska sisäpuolen pyörä pyörii penemmällä nopeudella. Tasaisella vedolla luisti on keskellä ja veto jakautuu tasaisesti. Toisen etupyörän ollessa pitävällä alustalla ja muiden pyöriessä tyhjää siirtyy luisti jäällä olevan pyörän suuntaa ja veto ei tule pitävämmällä puolella. Nyt kun liukkaalla pinnalla olevaa pyörää jarrutetaan viistot hampaan painavat luistia keskemmälle päin jolloin veto alkaa myös toisessa pyörässä.

Hondassa ei ole siis kiintää lukkoa, mutta etuperä siirtää vedon jarrun avulla molempiin pyöriin. Myös tasaisen vedon ja eturenkaiden pyörimis nopeuden ollessa saman molemmat renkaat vetävät. Toiminta periaate on muuten ajatukseltaan saman tapainen kuin Detroit lockerissa. Mutta siinä taitaa vapautua kaarteessa nopeammin pyörivä pyörä.
jonne
3WD
Viestit: 76
Liittynyt: 28 Touko 2006 15:36
Paikkakunta: Orimattila

käytännössä

Viesti Kirjoittaja jonne »

Jos sinulla on etupyörä ilmassa pitää jarrua painaa koko ajan hivenen niin molemmat pyörät pyörii. Mikäli pito on suht koht tasainen molemmilla pyörillä riittää kun kiusaat jarrulla lukon päälle ja vedätät tasaisesti. Hondassa on siis nerokas etuperä! Mutta käyttäjän pitää vaan osata käskeä sitä.
mhr1
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Huhti 2006 20:52
Paikkakunta: uusikaupunki mönkiä:honda 500fe

Viesti Kirjoittaja mhr1 »

tietääkös joku että joko noita detroit lockersia saa suomesta?
ei oikein tuo ulkomailta tilaaminen houkuttele.
Jackmeister
4WD
Viestit: 245
Liittynyt: 29 Syys 2005 20:12
Mönkijä:: Cana 400 -11
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jackmeister »

Anteeksi nyt vaan, muttei minusta ole kovin neroa jos joutuu painaan jarrua koko ajan jos toinen pyörä on ilmassa.. Se jarrukahvan kevyt hipaisu on sinänsä ok jos se sitten on siinä ja lukko toimii.
Villekilleri
4WD
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Joulu 2005 14:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

jonnella levyjarrut? "kevyt sipaisu" .............

itse joudun pumppaamaan etujarrua rystyset valkoisina ja siitäkään mitään hyötyä ole kun kerran jo jumissa ollaan. enää ei etujarrutkaan juuri jarruta kun on kuluneet (mistäköhän olisi?) voisi hondakin astua nykyaikaan.
Avatar
Jere itte
Tracks
Viestit: 1693
Liittynyt: 12 Maalis 2006 13:05
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Keskustelua sen tarkemmin seuraamatta, on mulla takatuuppari autoista vastaavan tyyppisiä kokemuksia.

Pikkuisen kun käsijarrua vetää päälle lukottomasta takavetoautosta, niin sadaan aikaan niinsanottu lukkoperä. Toimii jotakuinkin hyvin.

Lukoista ja muista en tiedä mitään sen enempää. (...taikka mistään muustakaan sen puoleen..) Yks jollottaa, toinen rouskuttelee jarrupaloja, ja kolmannesta paukkuu vetarit.
:lol: :lol: :lol:
l Kipu on vain tunne l
Villekilleri
4WD
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Joulu 2005 14:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: käytännössä

Viesti Kirjoittaja Villekilleri »

jonne kirjoitti:Hondassa on siis nerokas etuperä!
Kuva


tuli vain mieleen...


:lol:
Vastaa Viestiin