
Peräkärryprojekteja!
-
- 3WD
- Viestit: 97
- Liittynyt: 27 Elo 2013 04:13
- Mönkijä:: polaris 850xp 2013+comanche 90
- Paikkakunta: pohjois-savo
Re: Peräkärryprojekteja!
helpommin sanottu kun tehty. tietokoneet ei ole vahvin alani. 

- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Peräkärryprojekteja!
Tuolta ohjetta850xp 2013 sss kirjoitti: kuvia voisin laittaa mut en ossoo..

Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re: Peräkärryprojekteja!
Taka-akseli pohjamaalauksessa.

Akseli on 50x50x5mm neliöputkea. 500kg navat. Runkopalkki tulee 60x120mm neliöputkesta.
Tarkoituksena tehdä vaijerikippi ja "louhoslava". Renkaiksi tulee käytetyt maasturin renkaat 15 tuuman vanteilla.
Se mikä hitsaustaidossa hävitään, otetaan ainevahvuuksissa takaisin
.

Akseli on 50x50x5mm neliöputkea. 500kg navat. Runkopalkki tulee 60x120mm neliöputkesta.
Tarkoituksena tehdä vaijerikippi ja "louhoslava". Renkaiksi tulee käytetyt maasturin renkaat 15 tuuman vanteilla.
Se mikä hitsaustaidossa hävitään, otetaan ainevahvuuksissa takaisin

- KVF 360
- 6WD
- Viestit: 456
- Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
- Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Peräkärryprojekteja!
On juu melko järee akseli.
Meil on yksinkertanen 50/50/4 kestäny akselina ja runkoputkena. 0,7 motin sepelikuorman alla aisa vähän joustaa, mutta ei oo viel mutkalle jääny.
E: Tarkotus olis viel telittää se, ni sujuis toi mettäajo paremmin. Sinkkupyörä tökkää jokaseen juureen ja mättääseen.

E: Tarkotus olis viel telittää se, ni sujuis toi mettäajo paremmin. Sinkkupyörä tökkää jokaseen juureen ja mättääseen.

Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
-
- 2WD
- Viestit: 34
- Liittynyt: 17 Maalis 2012 14:14
- Mönkijä:: Yamaha Bruin 350
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Re: Peräkärryprojekteja!
Tollanen klapin kuljetuskärry tuli rakennettua kaikesta nurkkiin jääneestä rautaromusta, siihen käyttötarkotukseen että sillä ajetaan klapivajasta puut mönkijällä pannuhuoneen viereen. Kun on puukeskuslämmitys ja puuta menee ainakin 15 kuutiota vuodessa niin ei jaksa joka päivä kuskailla kottikärryillä puita tonne. Tosta vaan nostaa suoraa pannuhuoneeseen mitä tarvii seuraavaksi päiväksi. Häkissä olevat puut riittää yli viikon tarpeeseen.
Koko kärry on vielä suunnilteltu siten että mahtuu ajettavaksi 120cm leveästä koira-aitauksen portista sisälle jossa pannuhuoneen ovikin on. Häkin on pultattu kiinni joten kesällä suunnitelin jotta teksisi jonkin lavan tohon päälle.


Koko kärry on vielä suunnilteltu siten että mahtuu ajettavaksi 120cm leveästä koira-aitauksen portista sisälle jossa pannuhuoneen ovikin on. Häkin on pultattu kiinni joten kesällä suunnitelin jotta teksisi jonkin lavan tohon päälle.


-
- Noppeli
- Viestit: 22
- Liittynyt: 29 Maalis 2013 16:34
- Mönkijä:: Goes 450x
- Paikkakunta: Turenki
Re: Peräkärryprojekteja!
Pojilla on vähän liian hienot pelit ja vehkeet...
Itte tuli tommonen kötösttyä ylijäämäromuista, budjetti tällä hetkellä n8€(maalit)...
Osina oli vanha saunalle johtanut kaide, joitain antennikiinnikeromua, vanha aivan väljä kärryn akseli lyhennettynä, minin vanteet?, jollain todella erikoisilla kumeilla ja jotain vanhaa galvanoitua 4profiilia kaverin tallin takaa...
http://i1256.photobucket.com/albums/ii4 ... 2014-2.jpg
Ei ole vielä tullu kokeiltua työhommissa, mutta kai tuolla helpommin puu kulkee kuin kainalossa...
Itte tuli tommonen kötösttyä ylijäämäromuista, budjetti tällä hetkellä n8€(maalit)...

Osina oli vanha saunalle johtanut kaide, joitain antennikiinnikeromua, vanha aivan väljä kärryn akseli lyhennettynä, minin vanteet?, jollain todella erikoisilla kumeilla ja jotain vanhaa galvanoitua 4profiilia kaverin tallin takaa...

http://i1256.photobucket.com/albums/ii4 ... 2014-2.jpg
Ei ole vielä tullu kokeiltua työhommissa, mutta kai tuolla helpommin puu kulkee kuin kainalossa...
Re: Peräkärryprojekteja!
Ei varmaan olisi haittaa jos toi akseli olisi metrin verran edessä päin. Tulee aika paljon aisa painoa ny...
- vaughan
- Tracks
- Viestit: 4759
- Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
- Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
- Paikkakunta: Porvoo
- Viesti:
Re: Peräkärryprojekteja!
On kyllä hurjan näkönen kärry dxr 250:llä. Neliveto mönkkäreillekään ei kovin kummosia koukkupainoja valmistajat suosittele, niin akselin eteenpäin siirtoa suunnittelisin minäkin.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
Re: Peräkärryprojekteja!
Saako mistä valmista lyhyttä akselia, jos kaventais vanhan auton peräkärryn mönkkärin leveyteen sopivaksi?
Vaiko onanistuuko kärryssä olevan kumivääntöjousituksisen akselin lyhennys?
Tarkoitus nostaa lava (1250x2000) ylemmäs ja pyörät alle..?
Samalla pitää tietysti tehä mutka myös vetoaisaan, että pysyy kärry ojennuksessa..
Onko ihan järjetön koko ajatus
?
Vaiko onanistuuko kärryssä olevan kumivääntöjousituksisen akselin lyhennys?
Tarkoitus nostaa lava (1250x2000) ylemmäs ja pyörät alle..?
Samalla pitää tietysti tehä mutka myös vetoaisaan, että pysyy kärry ojennuksessa..
Onko ihan järjetön koko ajatus

Re: Peräkärryprojekteja!
Jos oon oikein ymmärtänyt niin siinähän on kaksi kanttista putkea sisäkkäin joista sisempi on kulmittain sen toisen sisällä ja ne nurkat on täytetty kumi makkaralla. Jos akselia kaventaa niin käykös siinä niin että kantokyky pienenee?
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
-
- 4WD
- Viestit: 159
- Liittynyt: 20 Elo 2010 12:44
- Mönkijä:: Can Am 500 MAX T3
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Peräkärryprojekteja!
Mulla olis vääntökumi jousitettu akseli jossa kiinnityskohtien väli on 950mm ja pyörän laipasta laippaan on leveyttä 1250mm.
Tämmöseen laitoin omaan metsäkärryn tekeleseen ja lopputulos renkaiden kanssa on vähän mönkkäriä leveämpi. Mittasin just että renkaan ulkoreunasta ulkoreunaan 1400 mm. Ei ihan optimi mutta perässä on roikkunut. Kun laittas isommat vanteet niin voisi käyttää isompaa offsettia ja saisi vähän kapeammaksi.
Ton akselin voisin vaikka myydä.
Tämmöseen laitoin omaan metsäkärryn tekeleseen ja lopputulos renkaiden kanssa on vähän mönkkäriä leveämpi. Mittasin just että renkaan ulkoreunasta ulkoreunaan 1400 mm. Ei ihan optimi mutta perässä on roikkunut. Kun laittas isommat vanteet niin voisi käyttää isompaa offsettia ja saisi vähän kapeammaksi.
Ton akselin voisin vaikka myydä.
Viimeksi muokannut jarmola, 16 Helmi 2014 14:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- 6WD
- Viestit: 551
- Liittynyt: 21 Marras 2010 21:18
- Mönkijä:: Grizzly -12 700 Mudracer
- Paikkakunta: Perttula
Re: Peräkärryprojekteja!
Eikös se ole suht sama missä tuo akseli on kun laittaa vain sitten reilun mittaista puuta kyytiin että saa kärrin tasapainoon.TATOU4S kirjoitti:Ei varmaan olisi haittaa jos toi akseli olisi metrin verran edessä päin. Tulee aika paljon aisa painoa ny...
- motocoyote
- Tracks
- Viestit: 3005
- Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
- Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
- Paikkakunta: Tornio
Re: Peräkärryprojekteja!
Onnistuu kavennus. Keskeltä pätkä pois ja kemppiliimalla takas kiinni. Toimii. (Yhden olen kaventanut.)naukja2 kirjoitti:Saako mistä valmista lyhyttä akselia, jos kaventais vanhan auton peräkärryn mönkkärin leveyteen sopivaksi?
Vaiko onanistuuko kärryssä olevan kumivääntöjousituksisen akselin lyhennys?
Tarkoitus nostaa lava (1250x2000) ylemmäs ja pyörät alle..?
Samalla pitää tietysti tehä mutka myös vetoaisaan, että pysyy kärry ojennuksessa..
Onko ihan järjetön koko ajatus?
Ei muutu kantavuus mihinkään. Se sisäakseli ei ole läpi saakka.Jussi kirjoitti:Jos oon oikein ymmärtänyt niin siinähän on kaksi kanttista putkea sisäkkäin joista sisempi on kulmittain sen toisen sisällä ja ne nurkat on täytetty kumi makkaralla. Jos akselia kaventaa niin käykös siinä niin että kantokyky pienenee?
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!
Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Re: Peräkärryprojekteja!
Vai että reilun mittaisia... On sillä ny kuitenkin pikkasen väliä missä se akseli on. Tulee meleko vekkulin näkönen kuorma kun laittaa keskelle akselia 4-5 metrisiä rankoja niin perä ylitystä on jo meleko reilusti ja kärryn kokonais pituus alakaa olemaan lähellä 8 metriä:-)larmatin kirjoitti:Eikös se ole suht sama missä tuo akseli on kun laittaa vain sitten reilun mittaista puuta kyytiin että saa kärrin tasapainoon.TATOU4S kirjoitti:Ei varmaan olisi haittaa jos toi akseli olisi metrin verran edessä päin. Tulee aika paljon aisa painoa ny...
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Peräkärryprojekteja!
Tyvi ja latva on eri painoisia.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!