Peräkärryprojekteja!

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
850xp 2013 sss
3WD
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Elo 2013 04:13
Mönkijä:: polaris 850xp 2013+comanche 90
Paikkakunta: pohjois-savo

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja 850xp 2013 sss »

helpommin sanottu kun tehty. tietokoneet ei ole vahvin alani. :oops:
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja vaughan »

850xp 2013 sss kirjoitti: kuvia voisin laittaa mut en ossoo.. :oops:
Tuolta ohjetta :arrow: http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 29&t=10728
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
majuri
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 21 Tammi 2010 21:14

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja majuri »

Taka-akseli pohjamaalauksessa.
Kuva
Akseli on 50x50x5mm neliöputkea. 500kg navat. Runkopalkki tulee 60x120mm neliöputkesta.
Tarkoituksena tehdä vaijerikippi ja "louhoslava". Renkaiksi tulee käytetyt maasturin renkaat 15 tuuman vanteilla.
Se mikä hitsaustaidossa hävitään, otetaan ainevahvuuksissa takaisin :D.
Avatar
KVF 360
6WD
Viestit: 456
Liittynyt: 29 Marras 2008 15:11
Mönkijä:: Polaris ratkori 500 efi
Paikkakunta: Porvoo

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja KVF 360 »

On juu melko järee akseli. :D Meil on yksinkertanen 50/50/4 kestäny akselina ja runkoputkena. 0,7 motin sepelikuorman alla aisa vähän joustaa, mutta ei oo viel mutkalle jääny.

E: Tarkotus olis viel telittää se, ni sujuis toi mettäajo paremmin. Sinkkupyörä tökkää jokaseen juureen ja mättääseen. :evil:
Ostin uuden Polariksen, sillä mä aina aurailen. Ja naapurille moimoi moikkailen.
tate
2WD
Viestit: 34
Liittynyt: 17 Maalis 2012 14:14
Mönkijä:: Yamaha Bruin 350
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja tate »

Tollanen klapin kuljetuskärry tuli rakennettua kaikesta nurkkiin jääneestä rautaromusta, siihen käyttötarkotukseen että sillä ajetaan klapivajasta puut mönkijällä pannuhuoneen viereen. Kun on puukeskuslämmitys ja puuta menee ainakin 15 kuutiota vuodessa niin ei jaksa joka päivä kuskailla kottikärryillä puita tonne. Tosta vaan nostaa suoraa pannuhuoneeseen mitä tarvii seuraavaksi päiväksi. Häkissä olevat puut riittää yli viikon tarpeeseen.

Koko kärry on vielä suunnilteltu siten että mahtuu ajettavaksi 120cm leveästä koira-aitauksen portista sisälle jossa pannuhuoneen ovikin on. Häkin on pultattu kiinni joten kesällä suunnitelin jotta teksisi jonkin lavan tohon päälle.

Kuva

Kuva
dxr 250
Noppeli
Viestit: 22
Liittynyt: 29 Maalis 2013 16:34
Mönkijä:: Goes 450x
Paikkakunta: Turenki

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja dxr 250 »

Pojilla on vähän liian hienot pelit ja vehkeet...
Itte tuli tommonen kötösttyä ylijäämäromuista, budjetti tällä hetkellä n8€(maalit)... :D
Osina oli vanha saunalle johtanut kaide, joitain antennikiinnikeromua, vanha aivan väljä kärryn akseli lyhennettynä, minin vanteet?, jollain todella erikoisilla kumeilla ja jotain vanhaa galvanoitua 4profiilia kaverin tallin takaa... :D
http://i1256.photobucket.com/albums/ii4 ... 2014-2.jpg
Ei ole vielä tullu kokeiltua työhommissa, mutta kai tuolla helpommin puu kulkee kuin kainalossa...
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

Ei varmaan olisi haittaa jos toi akseli olisi metrin verran edessä päin. Tulee aika paljon aisa painoa ny...
Avatar
vaughan
Tracks
Viestit: 4759
Liittynyt: 13 Kesä 2005 22:10
Mönkijä:: Can-am outlander 450 L PRO
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja vaughan »

On kyllä hurjan näkönen kärry dxr 250:llä. Neliveto mönkkäreillekään ei kovin kummosia koukkupainoja valmistajat suosittele, niin akselin eteenpäin siirtoa suunnittelisin minäkin.
Youtube= vaughanmoto
http://www.pariuraa.fi/wordpress/
Exät:
v.2014-2016 -14 500 honda foreman fpe
v.2011-2014 -05 350 honda trx fm
v.2008-2011 -08 750 kawasaki brute force
v.2006-2008 -06 500 cf moto
v.2005-2006 -05 250 rally usa
naukja2
6WD
Viestit: 455
Liittynyt: 13 Helmi 2012 18:22

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja naukja2 »

Saako mistä valmista lyhyttä akselia, jos kaventais vanhan auton peräkärryn mönkkärin leveyteen sopivaksi?

Vaiko onanistuuko kärryssä olevan kumivääntöjousituksisen akselin lyhennys?

Tarkoitus nostaa lava (1250x2000) ylemmäs ja pyörät alle..?

Samalla pitää tietysti tehä mutka myös vetoaisaan, että pysyy kärry ojennuksessa..

Onko ihan järjetön koko ajatus :oops: ?
Jussi
6WD
Viestit: 931
Liittynyt: 12 Helmi 2005 12:39
Mönkijä:: JD XUV 855d
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Jos oon oikein ymmärtänyt niin siinähän on kaksi kanttista putkea sisäkkäin joista sisempi on kulmittain sen toisen sisällä ja ne nurkat on täytetty kumi makkaralla. Jos akselia kaventaa niin käykös siinä niin että kantokyky pienenee?
John Deere XUV 855d + Country 330/t15 4WD
jarmola
4WD
Viestit: 159
Liittynyt: 20 Elo 2010 12:44
Mönkijä:: Can Am 500 MAX T3
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja jarmola »

Mulla olis vääntökumi jousitettu akseli jossa kiinnityskohtien väli on 950mm ja pyörän laipasta laippaan on leveyttä 1250mm.
Tämmöseen laitoin omaan metsäkärryn tekeleseen ja lopputulos renkaiden kanssa on vähän mönkkäriä leveämpi. Mittasin just että renkaan ulkoreunasta ulkoreunaan 1400 mm. Ei ihan optimi mutta perässä on roikkunut. Kun laittas isommat vanteet niin voisi käyttää isompaa offsettia ja saisi vähän kapeammaksi.
Ton akselin voisin vaikka myydä.
Viimeksi muokannut jarmola, 16 Helmi 2014 14:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
larmatin
6WD
Viestit: 551
Liittynyt: 21 Marras 2010 21:18
Mönkijä:: Grizzly -12 700 Mudracer
Paikkakunta: Perttula

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja larmatin »

TATOU4S kirjoitti:Ei varmaan olisi haittaa jos toi akseli olisi metrin verran edessä päin. Tulee aika paljon aisa painoa ny...
Eikös se ole suht sama missä tuo akseli on kun laittaa vain sitten reilun mittaista puuta kyytiin että saa kärrin tasapainoon.
Avatar
motocoyote
Tracks
Viestit: 3005
Liittynyt: 15 Elo 2006 00:48
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700 tr -15
Paikkakunta: Tornio

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja motocoyote »

naukja2 kirjoitti:Saako mistä valmista lyhyttä akselia, jos kaventais vanhan auton peräkärryn mönkkärin leveyteen sopivaksi?

Vaiko onanistuuko kärryssä olevan kumivääntöjousituksisen akselin lyhennys?

Tarkoitus nostaa lava (1250x2000) ylemmäs ja pyörät alle..?

Samalla pitää tietysti tehä mutka myös vetoaisaan, että pysyy kärry ojennuksessa..

Onko ihan järjetön koko ajatus :oops: ?
Onnistuu kavennus. Keskeltä pätkä pois ja kemppiliimalla takas kiinni. Toimii. (Yhden olen kaventanut.)
Jussi kirjoitti:Jos oon oikein ymmärtänyt niin siinähän on kaksi kanttista putkea sisäkkäin joista sisempi on kulmittain sen toisen sisällä ja ne nurkat on täytetty kumi makkaralla. Jos akselia kaventaa niin käykös siinä niin että kantokyky pienenee?
Ei muutu kantavuus mihinkään. Se sisäakseli ei ole läpi saakka.
- Turha Äänestys!! LUKKOON!!
- Käytä hakua! Tästä on jo keskusteltu etukäteen!

Yamaha Grizzly 700 traktori -15
Suzuki Bandit 1200 -97
Suzuki JR80 -06
Suzuki LT80 -06
Avatar
TATOU4S
6WD
Viestit: 481
Liittynyt: 28 Helmi 2013 10:03
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 550 eps +tatou

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja TATOU4S »

larmatin kirjoitti:
TATOU4S kirjoitti:Ei varmaan olisi haittaa jos toi akseli olisi metrin verran edessä päin. Tulee aika paljon aisa painoa ny...
Eikös se ole suht sama missä tuo akseli on kun laittaa vain sitten reilun mittaista puuta kyytiin että saa kärrin tasapainoon.
Vai että reilun mittaisia... On sillä ny kuitenkin pikkasen väliä missä se akseli on. Tulee meleko vekkulin näkönen kuorma kun laittaa keskelle akselia 4-5 metrisiä rankoja niin perä ylitystä on jo meleko reilusti ja kärryn kokonais pituus alakaa olemaan lähellä 8 metriä:-)
gamo500
Tracks
Viestit: 2760
Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
Paikkakunta: Mökki vilppulassa

Re: Peräkärryprojekteja!

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Tyvi ja latva on eri painoisia.
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
Vastaa Viestiin