Halpakaupan tukkikärry

Keskustelua työkäytöstä! Ohjeita ja vinkkejä miten hyödyntää mönkijää ja sen lisälaitteita.
outlander 400
6WD
Mönkijä:: Can-am outlander max 570 t3

Re: Halpakaupan tukkikärry

Viesti Kirjoittaja outlander 400 »

vaeltaja kirjoitti:Uusi kysymys :)

Onko KahiForest 410 S kärry paras, mitä rahalla saa ?

Mittoja jne tietoja en löytänyt netistä, kuvia kylläkin
Uskaltaisin väittää että on paras. renkaat isot ja kestävät, maksaa jo enemmän kuin koko kiinakärry. Telissäkin on käytetty 2cm vahvaa tavaraa eikä mitää 8mm paksua. Ja tulee kyllä maastossa yllättävän keveästi perässä kun on oikein tehty hiipivä teli, eikä väärin päin mitoitettu niinku kiinalaisissa! 3000kg kantavuus. En ole kaivannut mitään ylimääräisiä telin siirtoja tai kääntyviä karikoita, siinähän se päivä menis ku niitä räpeltäis :lol:
gamo500
Tracks
Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green

Viesti Kirjoittaja gamo500 »

Mukava se oliskin käännellä noita karikoita, kun 3t puuta kyydissä. Itse kaipaisin kolmatta karikka paria, no omassa on. =D>
Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
pusikkoon
Tracks
Mönkijä:: 2012 Foreman

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Minä puhuin kaksiosaisista karikoista, en kääntyvistä. Eipä siinä paljoa räpeltää tarvitse kun nappaa yläosan pois ja jättää ketjun varaan roikkumaan. Ehkä puoli sekuntia per karikka. Sen sijaan siinä voittaa paljon kun kuormaus ja kuorman purkaminen helpottuu oleellisesti.

20mm ainevahvuudet mönkijän kärryssä kertoo puhtaasta ylimitoituksesta.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
gamo500
Tracks

En, sinun juttuun kommentoinutkaan, vaan outlander 400:n.
juhop
3WD
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI T3 2013

Viesti Kirjoittaja juhop »

Mulla on sellanen halpis kiinalainen kärry. Yksi renkaista ei pidä ilmaa ja pelätä saa täydellä kuormalla että ratkeaako. Jos nyt pitäisi ostaa kärry niin en ostaisi tuota halvinta kiinalaista vaan jonku kotimaisen ja paremman. Mutta KahiForest 410 jäisi kyllä kauppaan 1900e hinnallaan.
Suzukinisto
3WD
Mönkijä:: Eiger -07

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Itselläni on 4 paria karikoita ja ne on kiinteitä, siirrettävä teli, karikoita pystyy siirtelemään, aisaa jatkamaan ja perästäkin venyy kärry vielä metrin viimeisten karikoiden osalta. Toimii hyvin niin pitkällä ja lyhyellä tavaralla ja halkosavotassa vielä sahapukkina. Lyhyimmillään kärry on 3m aisan kanssa ja pisimmillään reipas 5m. Itse pidän tuota säädeltävyyttä melkein pakollisena, ainakin telin siirto mahdollisuutta. Kyllä minustakin kahi näyttää pahasti etupainoiselta jos siihen ei saa telinsiirtoa. Muuten hyvän näköinen ja tukeva kärry. Kun on kiinto tuoretta koivua kyytissä niin taitaa olla eturenkaat aika turhat lisävarusteet :badgrin:

Sitä olen itse monesti ihmetellyt kun kärryissä on vaan kaksi paria karikoita, ainakin noissa halvoissa. Itselle kolme pariakin oli liian vähän ja tein vielä yhden parin lisää että sain halot mukavasti kyytiin. Nyt saa kaksi halkoa peräkkäin ja monta päälekkäin :wink:

Maksaahan tuo rautakin jos itse tekee. Oliskohan itselläni mennyt 500€ värkit tuohon. Sahuutin kaikki palat valmiiksi rautamyyjällä ja itse räin kasaan. Romikselta autonrenkaat alle. Mutta onhan tuo tukeva, alle 4mm tavaraa ei löydy.

Tuollaiseen valmistajaan vahingossa törmäsin, tuotteita en ole valmiina nähnyt enkä hintaa tiedä. Mutta tuon tyyppisiltä valmistajilta voisi saada itselle sopivaksi "tuunatun" kärryn jos itse ei jaksa/osaa ruveta värkkäilemään.

http://www.klapimet.fi/
gamo500
Tracks

Ohi ajaessa vois joskus piipahtaa katsomassa.
vaniljacreme
6WD

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Ei suoranaisesti liity asiaan mutta mua ihmetyttää miten mönkijät kestää noita 1000-3000kg kuormia metästä.. kun vetokyky on suunnilleen 500kg luokkaa vai onko se vaan tieliikenteeseen ja todellisuudessa kykenee raskaampaan?
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
375 Automatic
4WD

Viesti Kirjoittaja 375 Automatic »

Todellisuudessa kiskoo enempi kuin tuon 500kg, kunhan ei aisapainon kans rupea hevostelemaan :)
vaniljacreme
6WD

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

Riippuen mönkijästä ei se vetokoukku kummoisella peltilirpakkeella ole kiinni niin mietin vaan.. :D
ex smc cbw 250
ex derbi dxr 250
Suzukinisto
3WD
Mönkijä:: Eiger -07

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Eiköhän tuo tonni ole aika lähellä maksimia maastosta riippuen ilman kärryn vetoa tai työntöä paremminkin. Tuo 3 tonnia on sitten isojen poikien märkiä unia :biggrin:
juhop
3WD
Mönkijä:: Sportsman 500 EFI T3 2013

Viesti Kirjoittaja juhop »

Mä olen pihalla siirtänyt 3000 kg painavaa henkilöauton peräkärryä. Tuli perässä kaikki pyörät kokoajan sutien tuossa tasaisella hiekkatiellä ja pihamaalla. Peruutukseen ei ollut pitoa hiekalla eikä nurmikollakaan. Epäilen että edes 2000kg tulisi perässä metsässä.
Veturiin pitäs saada painoa ja pitoa. Tulee käyttötarkoitusta näille 6 pyöräisille mönkijöille.
pusikkoon
Tracks
Mönkijä:: 2012 Foreman

Viesti Kirjoittaja pusikkoon »

Avainsana on veto perävaunussa. Tosin kolmen tonnin kuormat voi millä tahansa mönkijällä unohtaa.
Built to work ─ even harder.
Myydään 2" etu/taka vinssiteline/vetokoukkusarja http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 17#p488396
Rosterinen puskulevy 167x51cm 160€ http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 23&t=43518
Pilot61
2WD
Mönkijä:: Yamaha

Viesti Kirjoittaja Pilot61 »

Kun tarpeeksi isoja kuormia metissä vetelee ja teluaa niiden kanssa, oppi vähiten kuormaamaan sopivasti. Äkkiä tulee moninkertainen työ ja aika kuljetukseen, jos kärry kaatuu, jää kiinni ojan, kiven tms. Sen lisäksi särkee vehkeet. Jo pian 500 kg riittää hankalissa maastoissa tai enempi lumisessa maastossa, mikäli ei ole vetävä kärry. Ei tarvii aina laittaa täyteen, jolloin helpompi kuormata ja purkaa.
Belarus
2WD
Mönkijä:: Polaris Big Boss traktori

Viesti Kirjoittaja Belarus »

Meillä on ollut käytössä Petäjäveteläinen Timber Pro 400(nyt kai 1200), siinä on pitänyt teli hitsata uusiksi, mutta ovat sittemmin parantaneet rakennetta. Siinä on yksi erittäin hyvä puoli, sen jaksaa nostaa perästä ilmaan ja kääntää siten, että vetolaite on mönkijässä kiinni. Tämä helpottaa joskus ahtaissa paikoissa peruuttamista, joka tietysti on kuskin luonteen heikkoutta.. Meilläkin on nuo työtasoksi käännettävät karikat, mutta niitä ei saa helposti irti, kun ovat alhaalta kiinni. Helpompi on ollut vakiokarikoilla siten, että olen ne aina ottanut irti, jolloin nostokorkeus on alempi.
Vastaa Viestiin