Mönkkäreiden tehot?

Yleistä keskustelua mönkijöistä. Esim rengas ja vanne keskustelut.
Avatar
VIPER
6WD
Viestit: 262
Liittynyt: 23 Syys 2006 15:44

Viesti Kirjoittaja VIPER »

Joo, täytyy muistaa että mönkkärissä oleva variaattori, alennusvaihde ja vielä mahdollinen keskipakokytkin vievät todella paljon tehoa varsinkin suuremmilla kierroksilla/nopeuksilla, varsinkin tuo variaattori. Tässä on myös syy suuriin polttoaineen kulutuksiin, eli hyötysuhde on huono. Ja myös mönkijöiden suuri paino ja kova vierintävastus ei auta asiaa yhtään.
Crossimönkijöissä koneteho siirtyy takapyörille paljon pienemmin tehohäviöin(manuaaliloota, ketjuveto ja takaveto). Esim. 40 hv crossi tuntuu jo varsin tehokkaalta, kun taas vastaavan tehoinen työmönkijä liikkuu kuin aliravittu norsu. :lol:
Arvatkaa kumpi mulla on? :wink:
maako
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 07 Marras 2006 17:30

Viesti Kirjoittaja maako »

Niin löytyisköhän cattien tehoja joltain/jostain?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

VIPER kirjoitti:Esim. 40 hv crossi tuntuu jo varsin tehokkaalta, kun taas vastaavan tehoinen työmönkijä liikkuu kuin aliravittu norsu. :lol:
Arvatkaa kumpi mulla on? :wink:
Mä ainakin ajelen yliravitulla norsulla ja hyvin sillä on kerennyt kevyempien seassa :wink:
Kylätason mönkijäkuski
jaska
6WD
Viestit: 291
Liittynyt: 06 Heinä 2004 10:55
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa Mönkijä:Yamaha Kodiak SE 2017 T3

Viesti Kirjoittaja jaska »

Koheltaja kirjoitti:
VIPER kirjoitti:Esim. 40 hv crossi tuntuu jo varsin tehokkaalta, kun taas vastaavan tehoinen työmönkijä liikkuu kuin aliravittu norsu. :lol:
Arvatkaa kumpi mulla on? :wink:
Mä ainakin ajelen yliravitulla norsulla ja hyvin sillä on kerennyt kevyempien seassa :wink:
eikös nämä norsut ja itikat oo tarketettu eri käyttötarkotuksiin.
En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

En mä tiedä, eikös molemmat hankita siksi että pääsee hyvällä tekosyyllä kotoa karkaamaan tallille, jonnekkin ajotapahtumaan tai muuten vaan pitämään palaveria kavereiden kanssa baaritiskille :wink:
Kylätason mönkijäkuski
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Koheltaja kirjoitti:En mä tiedä, eikös molemmat hankita siksi että pääsee hyvällä tekosyyllä kotoa karkaamaan tallille, jonnekkin ajotapahtumaan tai muuten vaan pitämään palaveria kavereiden kanssa baaritiskille :wink:
:lol: :lol: :lol: Siihenhän sitä pyritään, mutta ei kerrota vaimolle :biggrin:
michael tehoputki
Noppeli
Viestit: 16
Liittynyt: 26 Joulu 2006 23:48

Viesti Kirjoittaja michael tehoputki »

kyllä minun mielestä mönkiässä pitäisi olla ainakin 50 hp itellä tällä hetkellä 250kuutionen hiukan piristtetynä niin on se niin saatanan laiska. asfaltilla yrität sutia niin ei hajo kuin kytkin puhumattakaan keulimisesta paikaltaan saa keulan pystyyn kuin istuu tarpeeeksi takana vauhdista ihan toivotonta. onneksi keväällä vaihto isompaan
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Olen tuossa joulunpyhinä hieman tutustunut tuohon 650 sielunelämään. Varovaisesti arvioitununa laskeskelin tuossa erään motovelhon kanssa, että noilla alkuperäisillä palikoilla sais koneesta ulos tuollaiset 100+ hv. Toistaiseksi riittää nykyiset. :lol: Toisaalta sata hv olisi ihan kiva. :twisted:
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
J.K.J.T
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 17 Loka 2006 20:22
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja J.K.J.T »

CF-Motossa (500 cc) on n.34 heppaa ja kyllä tuntuu puhtia piisaavan vaikka on rajotinkin vielä! Ainakaan minä en kaipais tohon lisää heppoja.
Mönkijä on Cfmoto 500 4X4, ostettiin uutena 17.10.2006
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

petri.n kirjoitti:Olen tuossa joulunpyhinä hieman tutustunut tuohon 650 sielunelämään. Varovaisesti arvioitununa laskeskelin tuossa erään motovelhon kanssa, että noilla alkuperäisillä palikoilla sais koneesta ulos tuollaiset 100+ hv.
Mites tuosta kutiaa hevoset irti? Eikö tosiaankaa joudu tekemään mitään kansimuutoksia ja bensansyöttö kikkailua. Jos se niin paljon saa tällä hetkellä liikaa ruokaa että sillä päästäisiin noin 40hv lisäykseen, pitäisi putkenpäästä valua noro. Ja palotapahtumaan on vaikea tehä radikaaleja muutoksia ilman että kannen virtauksiin puututtaisiin. Vaikka soppaa kaataisi kannulla pyttyyn, vaikuttaa se huonompaan suuntaan. Ja yleensä tälläiset maamoottorit käyvät jo rikkaalla seoksella vaurioiden estämiseksi. ILMAA siis pitäisi saada keppuihin lisää, mutta miten jos käytetään alkuperäisiä osia. Ja osa ei ole enää alkuperäinen jos kanavia aletaan muotoilemaan. Miksi jotkut tontut täällä ostaa 500e kasan putkia ja suutinsarjoja jos voimaa löytyy ilmaiseksi? Nyt kiinnostaakin mitä ootte suunnitellu koneelle tehtävän? Ja tämä siis ihan uteliaisuutta, ei perseilyä.

Ja kiinnostaa varmasti monia sillä tuo kone varmastikkin yleistyy.
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Minä en ymmärrä koneitten päälle tuon taivaallista, mutta tuossa yhessä kateltiin moottorisepän kanssa tuota, niin tuumasi, että ei kovin isoja eroja ole moottoripyörän koneeseen. Lisäksi tuo 800 myllyhän on jo kiinni jossain italialaisessa pyörässä kuulemma. Siitä koneesta ottavat 140 hv ja tässä 650 eroa ainoastaan iskunpituus. Näin kertoili. Itse en asiasta sen kummempia tiedä, mutta toisaalta saattaahan ne tälläistä hyväuskoista höynäyttääkkin. :oops: Toisaalta en sitten tiedä, kun aikoinaan Hän ajoi kilpaa moottoripyörillä ja nykyään suorittaa erilaisia moottoriasennuksia. Kertokoon ne lisää, jotka asiasta jotain tietävät, että onko satua vai mitä lie.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Avatar
Viliko
R.I.P
Viestit: 1231
Liittynyt: 25 Tammi 2006 20:35
Mönkijä:: ArcticCat V2
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Viliko »

J.K.J.T kirjoitti:CF-Motossa (500 cc) on n.34 heppaa ja kyllä tuntuu puhtia piisaavan vaikka on rajotinkin vielä! Ainakaan minä en kaipais tohon lisää heppoja.
34heppaa ja rajoitin just joo :wink:
Eikös se ole 15kW mitä saa kilpipelissä olla?
Avatar
webbert
PeltiHalliKreivi
Viestit: 727
Liittynyt: 12 Marras 2005 21:36

Viesti Kirjoittaja webbert »

petri.n kirjoitti:ei kovin isoja eroja ole moottoripyörän koneeseen. Lisäksi tuo 800 myllyhän on jo kiinni jossain italialaisessa pyörässä kuulemma. Siitä koneesta ottavat 140 hv ja tässä 650 eroa ainoastaan iskunpituus.
Juu kyllä varmasti koneaihiona on helposti kiusattavissa sata konia. Tarkotin siis juuri sitä että mahtaako olla eri kannet, männät, kampurat yms. Ja silloin ei olla enää kyseisen motin normi osissa. Toki silti tulee leukavat litratehot vajaa pyttyseen pataan mutta ei mahdottomat. Ahtimellahan kuka tahansa tuplaa tehot mutta vaparina haaste onkin eri luokkaa.
Wobbler
6WD
Viestit: 410
Liittynyt: 17 Huhti 2005 21:25
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wobbler »

petri.n kirjoitti:Olen tuossa joulunpyhinä hieman tutustunut tuohon 650 sielunelämään. Varovaisesti arvioitununa laskeskelin tuossa erään motovelhon kanssa, että noilla alkuperäisillä palikoilla sais koneesta ulos tuollaiset 100+ hv. Toistaiseksi riittää nykyiset. :lol: Toisaalta sata hv olisi ihan kiva. :twisted:
Heh... kauheen helpolta saat kuullostamaan tuon 100+ hepan kutittelun ulos 650cc motista :D . Kokeilkaapa ottaa tuosta kunnon rojekti ja kirjuutelkaa tänne miten rojekti etenee :D :D . Onnea yritykseen.
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Minä kans luulen että sen sata siitä voi saada mutta mönkkärikäyttöön siitä ei sitten enää ole. Jos kuutioita ei kavateta niin ainooksi konstiksi jää kierrosluvun kasvatus. Ja sitä rataa tehot siirtyy sinne isoille kierroksille.
Vastaa Viestiin