Joo, täytyy muistaa että mönkkärissä oleva variaattori, alennusvaihde ja vielä mahdollinen keskipakokytkin vievät todella paljon tehoa varsinkin suuremmilla kierroksilla/nopeuksilla, varsinkin tuo variaattori. Tässä on myös syy suuriin polttoaineen kulutuksiin, eli hyötysuhde on huono. Ja myös mönkijöiden suuri paino ja kova vierintävastus ei auta asiaa yhtään.
Crossimönkijöissä koneteho siirtyy takapyörille paljon pienemmin tehohäviöin(manuaaliloota, ketjuveto ja takaveto). Esim. 40 hv crossi tuntuu jo varsin tehokkaalta, kun taas vastaavan tehoinen työmönkijä liikkuu kuin aliravittu norsu.
Arvatkaa kumpi mulla on?
VIPER kirjoitti:Esim. 40 hv crossi tuntuu jo varsin tehokkaalta, kun taas vastaavan tehoinen työmönkijä liikkuu kuin aliravittu norsu.
Arvatkaa kumpi mulla on?
Mä ainakin ajelen yliravitulla norsulla ja hyvin sillä on kerennyt kevyempien seassa
VIPER kirjoitti:Esim. 40 hv crossi tuntuu jo varsin tehokkaalta, kun taas vastaavan tehoinen työmönkijä liikkuu kuin aliravittu norsu.
Arvatkaa kumpi mulla on?
Mä ainakin ajelen yliravitulla norsulla ja hyvin sillä on kerennyt kevyempien seassa
eikös nämä norsut ja itikat oo tarketettu eri käyttötarkotuksiin.
En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.
En mä tiedä, eikös molemmat hankita siksi että pääsee hyvällä tekosyyllä kotoa karkaamaan tallille, jonnekkin ajotapahtumaan tai muuten vaan pitämään palaveria kavereiden kanssa baaritiskille
Koheltaja kirjoitti:En mä tiedä, eikös molemmat hankita siksi että pääsee hyvällä tekosyyllä kotoa karkaamaan tallille, jonnekkin ajotapahtumaan tai muuten vaan pitämään palaveria kavereiden kanssa baaritiskille
Siihenhän sitä pyritään, mutta ei kerrota vaimolle
kyllä minun mielestä mönkiässä pitäisi olla ainakin 50 hp itellä tällä hetkellä 250kuutionen hiukan piristtetynä niin on se niin saatanan laiska. asfaltilla yrität sutia niin ei hajo kuin kytkin puhumattakaan keulimisesta paikaltaan saa keulan pystyyn kuin istuu tarpeeeksi takana vauhdista ihan toivotonta. onneksi keväällä vaihto isompaan
Olen tuossa joulunpyhinä hieman tutustunut tuohon 650 sielunelämään. Varovaisesti arvioitununa laskeskelin tuossa erään motovelhon kanssa, että noilla alkuperäisillä palikoilla sais koneesta ulos tuollaiset 100+ hv. Toistaiseksi riittää nykyiset. Toisaalta sata hv olisi ihan kiva.
petri.n kirjoitti:Olen tuossa joulunpyhinä hieman tutustunut tuohon 650 sielunelämään. Varovaisesti arvioitununa laskeskelin tuossa erään motovelhon kanssa, että noilla alkuperäisillä palikoilla sais koneesta ulos tuollaiset 100+ hv.
Mites tuosta kutiaa hevoset irti? Eikö tosiaankaa joudu tekemään mitään kansimuutoksia ja bensansyöttö kikkailua. Jos se niin paljon saa tällä hetkellä liikaa ruokaa että sillä päästäisiin noin 40hv lisäykseen, pitäisi putkenpäästä valua noro. Ja palotapahtumaan on vaikea tehä radikaaleja muutoksia ilman että kannen virtauksiin puututtaisiin. Vaikka soppaa kaataisi kannulla pyttyyn, vaikuttaa se huonompaan suuntaan. Ja yleensä tälläiset maamoottorit käyvät jo rikkaalla seoksella vaurioiden estämiseksi. ILMAA siis pitäisi saada keppuihin lisää, mutta miten jos käytetään alkuperäisiä osia. Ja osa ei ole enää alkuperäinen jos kanavia aletaan muotoilemaan. Miksi jotkut tontut täällä ostaa 500e kasan putkia ja suutinsarjoja jos voimaa löytyy ilmaiseksi? Nyt kiinnostaakin mitä ootte suunnitellu koneelle tehtävän? Ja tämä siis ihan uteliaisuutta, ei perseilyä.
Ja kiinnostaa varmasti monia sillä tuo kone varmastikkin yleistyy.
Minä en ymmärrä koneitten päälle tuon taivaallista, mutta tuossa yhessä kateltiin moottorisepän kanssa tuota, niin tuumasi, että ei kovin isoja eroja ole moottoripyörän koneeseen. Lisäksi tuo 800 myllyhän on jo kiinni jossain italialaisessa pyörässä kuulemma. Siitä koneesta ottavat 140 hv ja tässä 650 eroa ainoastaan iskunpituus. Näin kertoili. Itse en asiasta sen kummempia tiedä, mutta toisaalta saattaahan ne tälläistä hyväuskoista höynäyttääkkin. Toisaalta en sitten tiedä, kun aikoinaan Hän ajoi kilpaa moottoripyörillä ja nykyään suorittaa erilaisia moottoriasennuksia. Kertokoon ne lisää, jotka asiasta jotain tietävät, että onko satua vai mitä lie.
J.K.J.T kirjoitti:CF-Motossa (500 cc) on n.34 heppaa ja kyllä tuntuu puhtia piisaavan vaikka on rajotinkin vielä! Ainakaan minä en kaipais tohon lisää heppoja.
34heppaa ja rajoitin just joo
Eikös se ole 15kW mitä saa kilpipelissä olla?
petri.n kirjoitti:ei kovin isoja eroja ole moottoripyörän koneeseen. Lisäksi tuo 800 myllyhän on jo kiinni jossain italialaisessa pyörässä kuulemma. Siitä koneesta ottavat 140 hv ja tässä 650 eroa ainoastaan iskunpituus.
Juu kyllä varmasti koneaihiona on helposti kiusattavissa sata konia. Tarkotin siis juuri sitä että mahtaako olla eri kannet, männät, kampurat yms. Ja silloin ei olla enää kyseisen motin normi osissa. Toki silti tulee leukavat litratehot vajaa pyttyseen pataan mutta ei mahdottomat. Ahtimellahan kuka tahansa tuplaa tehot mutta vaparina haaste onkin eri luokkaa.
petri.n kirjoitti:Olen tuossa joulunpyhinä hieman tutustunut tuohon 650 sielunelämään. Varovaisesti arvioitununa laskeskelin tuossa erään motovelhon kanssa, että noilla alkuperäisillä palikoilla sais koneesta ulos tuollaiset 100+ hv. Toistaiseksi riittää nykyiset. Toisaalta sata hv olisi ihan kiva.
Heh... kauheen helpolta saat kuullostamaan tuon 100+ hepan kutittelun ulos 650cc motista . Kokeilkaapa ottaa tuosta kunnon rojekti ja kirjuutelkaa tänne miten rojekti etenee . Onnea yritykseen.
Minä kans luulen että sen sata siitä voi saada mutta mönkkärikäyttöön siitä ei sitten enää ole. Jos kuutioita ei kavateta niin ainooksi konstiksi jää kierrosluvun kasvatus. Ja sitä rataa tehot siirtyy sinne isoille kierroksille.