Sisäänajo

Yleistä keskustelua mönkijöistä ja foorumista. Täältä löydät myös: ohjeita ja ilmoituksia
maalainen
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Maalis 2007 21:53

Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja maalainen »

Polaris 800:n sisäänajo. Ensimm. 10 tunnin aikana pitää käyttää vain "kevyitä kuormia". Mitä tarkalleen ovat nämä "kevyet kuormat"?
Jos vetokyky on n.680 kg, niin kevyt on luultavasti alle puolet siitä? Voiko siis 10 h vetää puolta kuormaa vai pitääkö sama aika ajaa tyhjänä edestakas pellolla, että vehkeen elinikä pitenee toisesta päästä? Käyttöohjekirja ei anna vastausta.

Kuinka tärkeää tämä on näillä "höyhensarjan vehkeillä"? Tiedän mitä se on raskaalla kalustolla.
Avatar
mika,
4WD
Viestit: 191
Liittynyt: 13 Syys 2004 17:32
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja mika, »

kevyt kuorma on varmaan semmonen mikä tulee perässä kevyellä kaasunkaytöllä perässä :P eiköhän se sisäänajo oo melkoisen tärkeä "pienissä" vehekeissä.
jos pyörä ei vedä se tekee jotain muuta
NUTFINN
6WD
Viestit: 288
Liittynyt: 16 Tammi 2007 01:07
Paikkakunta: Warrior, AL

Viesti Kirjoittaja NUTFINN »

minä ajan aina sisään ajot melkein sillalailla kun tulen peliä käyttämään. Toiminut hyvin ainakin mulla :lol:
Rhinoton
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jep, ei noi mitään orjallista sisäänajoa tarvii. Sen verran kattelee että koko ajan ei ajeta kaasu pohjassa vaan ajellaan vaihtelevilla kierroksilla ja vaihtelevalla rasituksella. Oma peli sisäänajettiin niin että kaasua oli rajoitettu 1/3 ja 10h ajettiin pelillä aivan normaalisti ilman sen kummempia rääkkiä, sellasta normiajoa mitä yleensäkin ajelen.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
mika,
4WD
Viestit: 191
Liittynyt: 13 Syys 2004 17:32
Paikkakunta: Hml

Viesti Kirjoittaja mika, »

niin tuo vaihtelevuus unohtu multa :oops:
jos pyörä ei vedä se tekee jotain muuta
voimailija
4WD
Viestit: 171
Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3

Viesti Kirjoittaja voimailija »

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Tällainen on yksi tyyli eli aluksi moottoriin jotain muuta kuin täyssynteettistä ja kun kone on lämmin, kunnolla hanaa vaihtelevilla kierroksilla. Ei siis mitään rauhallista ajelua. Onkos kukaan täällä olevista kokeillu tuota?
Outlander 800 max tie
Juhou
2WD
Viestit: 39
Liittynyt: 25 Helmi 2007 09:46
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhou »

Lainatakseen yllä olevasta linkistä kommenttia:

"What's The Best Way To Break-In A New Engine ??
The Short Answer: Run it Hard !"

Voiko sitä selvemmin sanoa 8)
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nopeat koneet koulitaan heti ensi kilometreistä alkaen, työkoneet ajellaan ekat kolme vuotta säälimällä...
Kylätason mönkijäkuski
anton
Tracks
Viestit: 1624
Liittynyt: 31 Touko 2004 15:58

Viesti Kirjoittaja anton »

voimailija kirjoitti:http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Tällainen on yksi tyyli eli aluksi moottoriin jotain muuta kuin täyssynteettistä ja kun kone on lämmin, kunnolla hanaa vaihtelevilla kierroksilla. Ei siis mitään rauhallista ajelua. Onkos kukaan täällä olevista kokeillu tuota?
On pari uutta konetta sisäänajanu tolleen. Toimivia niistä tuli. On vaan tosi tärkeetä että saa tarpeeksi jäähdytystä. Kun meinaa nuo moottorit lämmetä ekan käyttökerran aikana ihan pirusti. Kunhan sisäänajettuja niin ei ne silloin niin paljoa lämpiä. Ilmakoneiden kanssa pitää olla varovainen ettei lämpöleikkaa.
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Sisään ajo???

Viesti Kirjoittaja migu250 »

Sisään ajoa taisi tänään olla alku illasta :? Blade 250 ja 500km taulussa Pasila/Ilmala meno hyytyi kun pääsulke 20A kärähti samoin 10A joka vaikuttaa jollain tavalla mittaristoon, pääsulake vaihdettu ei poksu.
10A sulake poksahtaa samantien kun virrat laittaa ONnille, äkkipikaa ei löytynyt mitään oikaria, masina huommenna maahantuojalle, saas nähä mitä löytyy vai löytyykö vian syytä ja missä ajassa perskules.
Siihen jäi ajot sitten vähäksi aikaa :( :( [-o< ] (*,) ](*,)
Kaipa sitä voi sanoa sulakkeiden sisään ajoksi :rolleyes: :rolleyes: .
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: Sisään ajo???

Viesti Kirjoittaja migu250 »

migu250 kirjoitti:Sisään ajoa taisi tänään olla alku illasta :? Blade 250 ja 500km taulussa Pasila/Ilmala meno hyytyi kun pääsulke 20A kärähti samoin 10A joka vaikuttaa jollain tavalla mittaristoon, pääsulake vaihdettu ei poksu.
10A sulake poksahtaa samantien kun virrat laittaa ONnille, äkkipikaa ei löytynyt mitään oikaria, masina huommenna maahantuojalle, saas nähä mitä löytyy vai löytyykö vian syytä ja missä ajassa perskules.
Siihen jäi ajot sitten vähäksi aikaa :( :( [-o< ] (*,) ](*,)
Kaipa sitä voi sanoa sulakkeiden sisään ajoksi :rolleyes: :rolleyes: .
Maahantuojalta lupailtiin vähän sellaista että ensi maanantaina olisi kunnossa, saas nähä alkuillasta vasta olen viemässä avaimet ja asentaja maanantaina paikalla. 8)

Joten ei pitäisi siinä mielessä ainakaan olla valittamista Aasialaisista ja palveluista.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Emil »

Lainasin tämän tuolta toisesta ketjusta:
Bliz kirjoitti:
ja vielä tuosta sisäänajosta. itse luokittelisin metsäajon parhaaksi sisään ajoksi. laite totutetaan siihen mitä on tulossa.. :D :D

ei vaan onhan se hyvää sisään ajoa ku rauhallista ja välillä vähän runsaampaa kaasun käyttöä. hioutuu koko paketti kohalleen kaikilta alueilta. vaikka tuskinpa näitä uusia enään tarttee sisään ajaa...ehkä jotain 70 lukulaista taunusta oli hyvä vähä hioa ennenku pistää kaikki peliin.
Moottorin toiminnan kannalta sisäänajo voisi varmaan ollakin ohjekirjassa neuvottua rankempi. Se vaan, että isommilla koneen kierroksilla ne työstöistä jääneet metallisilput kiertää siellä koneessa sitten helpommin. Jos rauhallisemmin köröttelee, niin ne silput saattaisi jäädä öljypohjaan, kunnes öljyt vaihdetaan. Käsittääkseni muu voimansiirto vaatii totuttelua myös. Variaattorin remmikin pitäisi kuulema totuttaa tehtäväänsä ensimmäisillä ajokerroilla. Eikä se ole kuskillekaan pahitteeksi ajella rauhallisesti, ja totutella samalla laitteeseen.

Itse uskon, että keveällä kuormalla ja vaihtelevalla rasituksella sisäänajelu voisi olla hyvä juttu. Ettei ihan koko aikaa köröttelisi, mutta ettei sitä pahinta tukkikuormaa suonsilmästä riuhtoisi. :wink:
scuntle
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 04 Kesä 2009 02:05
Mönkijä:: Can-am Outlander 400
Paikkakunta: Linnajoki

Re: Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja scuntle »

Omat kokemukset: Kaikille laitteille täyttä kaasua uudesta asti ja mikään ei ole porsinut tavallista useammin, jos ei jopa harvemmin.
Nykypäivän öljyillä ja toleransseilla taitaa olla enemmänkin asiakkaan sisäänajoa tuotteeseen kuin todellista teknistä sisäänajoa..
Tärkeämpänä pitäisin riittävän aikaisin suoritettua ensimmäistä öljynvaihtoa.
"Jos se ei kestä, se menee rikki" :wink:
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Ainakin perämoottorin (joo, ei ole mönkijä mutta nykyaikainen nelitahtikone kuitenkin) ohjeissa suorastaan käskettiin ajamaan ensimmäiset pari tuntia niin, että kymmenen minuutin välein vedetään minuutti urku auki. Eikä taida olla montaakaan kovempaa koitosta moottorille kuin veneen kuljettaminen, vesi on sen verran julma vastus. Vastaisi siis mönkijällä varmaan suunnilleen kaasu pohjassa ajoa moottoritietä vastatuuleen ilman rajoittimia.

Netissä myös huhut väittävät, että kyseisiä moottoreita on saatu aika huonoonkin kuntoon (öljynkulutusta, tehonpuutetta) ajamalla ensimmäiset tunnit lähinnä uistelunopeudella, ilman rasitusta.

Happea vaan, kone tykkää kun sillä ajetaan. :)
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Sisäänajo

Viesti Kirjoittaja Emil »

Entäs se variaattorin remmi? Tai oikeastaan kaikki muu kuin ne männänrenkaat. Männänrenkaitahan sillä käskyttämisellä yritetään sopeuttaa.
Vastaa Viestiin